Kreative ungdommer

Mange kreative ungdommer har i dag vært samlet i Verket Røros, når årets Skapende ungdomsmesse ble arrangeret. Messen ble åpnet klokken 10 i formiddag, da tidligere SUM-deltaker Trine Lysholm Hagan klippet snoren. Et kor fra Sveits med 70 korister deltok på åpningen. Dagens konferansier var Stig-Arvid Leinum. Den første prisutdelingen var allerede under åpningen.

Etter åpningen var det åpen messe med salg, utstilling, underholdning og konkurranser. Klokken 13 ble de beste bedriftene, både fra næringsliv, elevbedrifter og ungdomsbedrifer kåret. Det var også kåring av Årets entreprenørskapslærer Innlandet.

Rådgiver i Ungt Entreprenørskap Innland, Kristin Aas-Berntsen er glad for at hun hadde mange kreative ungdommer på besøk i messehallen i dag.

https://vimeo.com/389488009
Kristin Aas-Berntsen

Mange av elev- og ungdomsbedriftene solgte mat eller drikke. Kristin tror at elver på norsk skole i dag er lei av å jobbe med teori, elevene ønsker å gjøre praktiske ting. De griper den muligheten de har, da er skolekjøkkenet korteste vei. Dermed blir det mye mat- og drikke på SUM.

Foto: Tove Østby

Skapende ungdomsmesse i Verket

I dag, onsdag 5. februar samles skapende ungdommer i Verket Røros, når Skapende ungdomsmesse – SUM 2020 blir arrangert. Messa har blitt arrangert av Regionrådet for Fjellregionen hvert år siden 2004. Messa alternerer mellom Tynset og Røros, og tiltrekker seg om lag 150 utstillere og 1500 – 2 000 besøkende. Her stiller Fjellregionens ungdoms- og elevbedrifter sammen med næringsliv og offentlig sektor. 

I forbindelse med messa startes det i Fjellregionens kommuner om lag 100 elev/ungdomsbedrifter hvert år. I prosessen bygges sterke bånd til det lokale næringslivet, blant annet gjennom mentorering. 

Deltakelse på SUM gir ungdomsbedriftene god trening til Fylkesmessa på Hamar og øker sjansene for Gullbillett til NM. Men viktigst av alt, det gir dem inspirasjon til, og tro på at det nytter å drive entreprenørskapsarbeid.

Årlig stiller i snitt mellom 20 og 30 bedrifter med en eller flere av sine ansatte for å vise elevene at det lar seg gjøre å starte egne bedrifter i regionen.

Fire regelbrudd ved Røros skole

Den foreløpige tilsynsrapporten etter tilsyn på skolens arbeid med elevenes utbytte av opplæringen, konkluderes det med fire regelbrudd. Regelbruddene er avdekket i dokumentasjonen tilsendt fra Røros kommune, informasjon fra Fylkesmannens egne systemer og offentlige registre, intervju med elever på 7. og 10. trinn, samt lærergrupper som underviser på henholdsvis 1.-4. trinn, 5.-7. trinn og 8.-10. trinn. I tillegg intervjuet Fylkesmannen lærergruppen som har ansvar for spesialundervisning og skoleledelsen ved Røros skole.

Følger feil læreplanverk

Sommeren 2018 ble Røros sørsamisk forvaltningskommune. Dette innebærer blant annet
at alle elever i kommunen skal få opplæring etter læreplanverket utarbeidet spesielt for slike kommuner. Tilsynsrapporten konkluderer med at rektor sikrer at opplæringen er i tråd med læreplanverket i planen som gjelder for kommuner som ikke er språkforvaltningskommuner. Lovkravet er dermed ikke oppfylt. Fylkesmannen varsler pålegg, men avventer redegjøreselse for dette fra kommunen.

Svikt i indiuviduell oppfølging

Et lovkrav er at rektor skal sikre at opplæringen dekker de individuelle opplæringsmålene i Individuell Opplæringsplan (IOP). Dette gjelder enkeltelever, og Rørosnytt vil ikke gå detaljert inn i dette, men konklusjonen i tilsynet er at lovkravet ikke er oppfylt. Konklusjonen er den samme når det gjelder innholdet i IOP-er, og begrunnelse av avvik fra Opplæringsplanen samt sakkyndigrapporter. Når det gjelder klarlegging av læremål i IOP-er er det også konkludert med at lovkravet ikke er oppfylt.

Ujevn faglig fokus

Skoleledelsen sier at det varierer om lærerne klarer å ha et faglig fokus i halvårsvurderingen. Malen skal hjelpe lærerne i å ha et faglig fokus i vurderingen; allikevel ser vi flere eksempler på at de beskrive elevenes innsats og væremåte i stedet. Fra 8. årstrinn skal elevene få halvårsvurdering i fag midt i, og på slutten av, skoleåret. Skolen må ha en innarbeidet framgangsmåte som sikrer at lærerne i halvårsvurderingen gir informasjon om elevenes kompetanse i fagene og veiledning om hvordan elevene kan øke kompetansen sin. Tilsynsrapporten konkluderer med at lovkravet ikke er oppfylt.

Kommunen skal ha en innarbeidet framgangsmåte for å kartlegge elevenes ferdigheter i norsk. For elever med rett til særskilt språkopplæring, skal det også vurderes behov for morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring. Røros kommune mangler en overordnet rutine eller plan for minoritetsspråklige, og Fylkesmannen konkluderer derfor med at lovkravet ikke er oppfylt.

Mye bra også

Rapporten konkluderer med at lovkravet er oppfylt når det gjelder elevens rett til å kjenne målene for opplæringen og hva som blir vektlagt i vurdering av elevens kompetanse. Underveisvurdering for å øke elevens læringsutbytte er i samsvar med lovverket. Elevene skal får tilbakemeldinger på hva de mestrer, og veiledning i hva de må gjøre for å øke sin kompetanse (læringsråd) slik lovverket beskriver.

Elevene skal delta aktivt i vurdering av eget arbeid, egen kompetanse og egen faglig utvikling. Formålet med egenvurdering er at elevene reflekterer over og blir bevisst på egen læring. Tilsynsrapporten konkluderer med at Røros skole lykkes i dette. Skolen har en innarbeidet framgangsmåte som sikrer at årsrapporten inneholder en vurdering av elevenes utvikling ut fra målene i IOP-en, og oppfyller lovkravet også på dette området. Røros skole sørger for å ha underveisvurderinger, som gir et lovmessig grunnlag for tilpasset opplæring og spesialundervisning.

Røros kommune har kommet med tilsvar etter tilsynet.

Blomstrende skoledag

Neste skoleår får Røros Videregående skole et nytt programområde; frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. I den forbindelse starter skolen et samarbeidsprosjekt med blomsterbransjen på Røros. Denne uken har Atelier fjellpryd og Bergstadbuketten vært på besøk på skolen, og hatt et samarbeid med elevene som i dag går vg1 Design og håndverk.

Lene Smestu fra Atelier fjellpryd var på besøk hos Design og håndverksklassen i går. Med det nye tilbudet ved Røros Videregående skole, blir det mulighet til at Lene får lære elevene om blomstenes muligheter.

https://vimeo.com/388003050
Lærer på Design og håndverk, Anita Nordbrekken og blomsterdekoratør hos Atelier Fjellpryd, Lene Smestu.

Lærer på Design og håndverk, Anita Nordbrekken synes det var artig å ha et prosjekt sammen med næringslivet. Lene kom med blomster og forskjellige materialer til skolen dagen før. I løpet av skoledagen har elevene laget en fancy bukett og en stor bohemsk bukett, i vårlige farger. I tillegg har de laget blomsterkrans til å ha på hodet, og pyntet håret på dukker. Elevene fikk dermed kjenne på forskjellige materialer. Ikke bare en type. Lene hadde med mye blomster til skolen. Hun tror at elevene koset seg da de jobbet med blomstene.

Foto: Tove Østby

– De har nå gjort det jeg har sagt at de skal gjøre, og det virker som en interesse. Det er veldig bra, sier Lene, som brenner for faget sitt og ønsker at andre ungdommer skal se at det er mange muligheter.

Lene har jobbet med blomster i 15 år. Det å jobbe med blomster gir henne muligheten til å være kreativ.

– Jeg får utfordret meg hver dag selv. Hver dag er forskjellig. Vi har både brud og sorg, og scenedekor, det er mye vi kan gjøre. Det er veldig artig, sier hun.

Lærling

Atelier Fjellpryd tar imot lærlinger, og kanskje blir ei av jentene som Lene møtte på skolen lærling hos dem en gang i fremtiden.

Lærer Anita synes det er spennende å jobbe med blomster. De har ikke gjort det tidligere på Design og håndverk, selv om det har vært en mulighet videre fra studiet.

– Fra neste år skal vi jo bruke tid på å fordype oss mer i blomsterfaget, sier Anita.

Blomsterskap

Blomsterskapet. Foto: Tove Østby

Et stort blomsterskap er allerede på plass på skolen. Det kom på plass i forbindelse med byggingen av ny skolen, da det var klart at det nye tilbudet med blomsterdekorasjon kom til skolen fra neste skoleår.

Anita har vært rundt hos 10.trinn på skolene og informert og det nye tilbudet. Nå håper hun at det er mange som søker programområdet frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign på Røros Videregående skole.

Elevene synes det var morsomt og kreativt å jobbe med blomster.

– Vi fikk prøvd litt forskjellig, og har sett at det er mer med det å holde på med blomster enn bare lage buketter, sier elevene.

En av elevene ønske om å jobbe med blomster i fremtiden. Hun liker å jobbe med hendene, og hun liker blomster. I tillegg er hun veldig glad i farger.

Foto: Tove Østby

Bli med i demonstrasjon på tirsdag

I den større delen av et tiår har sentraliseringens spøkelse ruslet over landet. Det har tatt veistasjoner og skoler; det har rasert helsetilbud og politidistrikt. Det har brutalt og meningsløst slått sammen store landmasser som hver for seg fungerte helt fint. Nådeløst har det pålagt distriktskommune etter distriktskommune oppgaver uten å finansiere dem, samtidig som større byer blir prioritert i tjenester tilbudt.

Nå, mot slutten av regjeringens andre periode, vil spøkelset enda en gang ødelegge et system som i utgangspunktet var helt kurant: Nærskoleprinsippet. 

For, selv om Trøndelag stemte hardt imot regjeringen og dens uholdbare sentralisering ved valget 2019, har de som sitter ved roret i Oslo bestemt seg om å tvinge fra oss nærskoleprinsippet. De ser vekk fra en høringsrunde som i overveldende flertall sier nei til konkurransebasert opptak, og opptrer på en legitimt frekk måte når de, før høringsrunden er over, annonserer at de ønsker å fjerne nærskoleprinsippet. 

Konsekvent, står vi på Røros nå overfor en situasjon hvor vi kan vente å se at vår videregåendeskole, som en fantastisk ressurs og bærebjelke i lokalsamfunnet, kan bli hensynsløst svekket. 

Dette kan ikke Røros AUF godta. 
Derfor demonstrerer vi utenfor Røros videregående skole, klokken 13:30 den 14. januar; det vil si denne tirsdagen. Alle som støtter oss i vår kamp for å beholde nærskoleprinsippet, og konsekvent, vår VGS, er selvsagt velkomne til å møte på demonstrasjonen. Dette er en demonstrasjon som foregår i samarbeid med elevrådet fordi vi mener det er viktig å respektere elevdemokratiet, også når regjeringen aktivt viser forakt for det.

Åpnet skolen for publikum

I går ettermiddag inviterte Røros Videregående skole til Åpen skole. Alle som ønsket fikk muligheten til å ta turen innom å se de nye skolen, som ble offisielt åpnet på onsdag. Under Åpen skole var elever og ansatte i aktivitet i sine klasserom. Blant annet var det flere som fikk bløtt hår i løpet av ettermiddagen.

Rektor Hilde Knutsen håpet på «stinn brakke», det fikk hun da flere hundre personer var innom skolen i løpet av tre timer.

Elever var verter for de som kom på besøk. Rørosnytt fikk god omvisning av Eilen Aamo og Stine Ulvan. De to vertene sa de var veldig godt fornøyd med den nye skolen. Her er noen glimt fra Åpen skole.

Rørosnytt sine verter, Eilen Aamo og Stine Ulvan. Foto: Tove Østby
Mange biler på parkeringsplassen utenfor Røros Videregående skole i går kveld. Foto: Tove Østby
Frisørlinjen har fått ny frisørsalong. Foto: Tove Østby
Frisørsalongen. Foto: Tove Østby
Miljøpunkt. God sortering av avfall. Foto: Tove Østby
Inngangen til Alternativ opplæring (AO). Foto: Tove Østby
Nytt skolekjøkken. Kjøkkenet blir også brukt av elever i grunnskolen. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Stor aktivitet på fysikkrommet. Foto: Tove Østby
Helse og oppvekstfag. Foto: Tove Østby
Helse og oppvekstfag. Foto: Tove Østby
Auditorium. Foto: Tove Østby
Teknikk og industriell produksjon. Foto: Tove Østby
Bygg- og anleggsteknikk. Foto: Tove Østby
Bygg- og anleggsteknikk. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Rektor ved Røros Videregående skole, Hilde Knutsen. Foto: Tove Østby
Broen. Foto: Tove Østby

Åpningsglimt

I dag var en stor dag for Røros Videregående skole, da den nye skolen ble offisielt åpnet. På åpningsarrangementet var det snorklipping, sang ved Peder Angel Lundquist Langen, taler og kakefest. Gjester, elever og ansatte ved skolen deltok på åpningen. Her er noen glimt fra den store dagen.

Peder Angel Lundquist Langen
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen og leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby
Kantina på Røros Videregående skole i dag. Foto: Tove Østby
Rundt 300 personer var samlet i kantina på Røros Videregående skole i dag. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen fikk blomster av ordfører Isak V. Busch. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Rektor ved Røros Videregående skole, Hilde Knutsen. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Peder Angerl Lundquist Langen sang både i starten og i slutten av åpningsarrangementet. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Åpning Nye Røros Vdg. skole
Skolen fikk både blomster og gaver på åpningsdagen. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Etter sang, snorklipping og taler var det kakefest for 300 personer i kantina. Foto: Tove Østby
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes og rektor Hilde Knutsen. Foto: Tove Østby
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes overrakte ei vase i gave til rektor Hilde Knutsen og Røros Videregående skole. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen og leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby

Krystallklare drømmer

Rundt 300 personer var samlet i kantina på Røros Videregående skole i dag, da den nye skolen ble offisielt åpnet. Peder Angel Lundquist Langen startet arrangementet med sangen «Trassvisa hennes Tora». Deretter ønsket rektor Hilde Knutsen velkommen. Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren, før det var taler ved bl.a. ordfører Isak V. Busch. Arrangementet ble avsluttet med kakefest for gjester, elever og ansatte. Det var også mulighet til å bli med på en omvisning på skolen.

Dette var en stor dag for rektor Hilde Knutsen, som sier at byggeprossen har vært både artig og spennende, men også krevende.

Det var en stolt, glad, ydmyk og veldig rørt rektor som ønsket velkommen til åpningen.

– Det er mye å glede seg over. Vi har fått ei ny skole, vi har fått nye fine arbeidsplasser, vi har fått en sørsamisk møteplass, vi har fått næringsareal som gir inspirasjon og muligheter for læring og utvikling, vi har fått areal som rommer muligheter for raushet, vekst, glede og samhold. Vi drømte om et samlingspunkt, vi drømte om et hjerte i skolen, det fikk vi. Det er her vi er samlet nå. Vi drømte om samlokalisering og sambruk, og vi fikk det. I dag rommer Røros Videregående skole kommunens flyktningetjeneste, voksenopplæring, vi har sambruk på realfagsrom, på skolekjøkken og vi har et felles skolebibliotek. Vi kan glede oss over ei fremtidsrettet, effektiv og brukervennlig skole som skal bidra til kompetanseutvikling i mange mange år fremover, sa rektor Hilde Knutsen i sin tale.

Snøkrystallen er skolens logo. Den symboliserer både Røros som vinter destinasjon med snø, is og kulde. Men også at elever er forskjellige. Ingen snøkrystall er lik. Ingen mennesker er like. Det skal Røros Videregående skole ta hensyn til, de skal respektere ulikheter.

Skolens visjon er krystallklare drømmer. Det både gjenspeiler at skolen skal hjelpe elevene sine til å få en drøm i livet sitt. En drøm om fremtida si som gjør at de får motivasjon for læring, men det handler også om å innfri drømmer til både lokalsamfunn, til næringsliv som trenger kompetanse og til hele lokalsamfunnet å ha en videregående skole. Det er fremtiden, det er ungdommen de satser på. Det er viktig for drømmene for fremtiden.

Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren. Hun sier at det betyr veldig mye å ha videregående skoler ute i distriktene.

Kari Anita Furunes

– En videregående skole betyr utrolig mye for et lokalsamfunn. Som ordfører er jeg veldig stolt av Røros Videregående, det har jeg alltid vært. Og ikke noe mindre stolt nå, Hilde, når jeg ser hvilke fantastiske fasiliteter og rammevilkår dere har fått på plass for at ungdom på Røros, i Holtålen, Os og andre nærliggende kommuner kan få det beste mulige grunnlaget på veien videre i livet. Det er det det handler om gjennom løpet deres på skolen så får dere det her grunnlaget dere trenger for å kunne dannet et godt liv også i fremtiden, sa ordfører Isak V. Busch, som ble uteksaminert ved Røros Videregående skole for 12 år siden.

Rektor Hilde Knutsen fikk blomster av ordfører Isak V. Busch. Foto: Tove Østby

Nye Røros Videregående skole åpnet

Nye Røros Videregående skole ble offisielt åpnet i dag, onsdag 8. januar. Rektor Hilde Knutsen ønsket velkommen. Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren. I tillegg var det taler, kulturelt innslag ved Peder Angel Lundquist Langen, servering av kake og tilslutt omvisning på den nye skolen.

Håper på stinn brakke

Dette er en spennende uke for Røros Videregående skole. Nye Røros Videregående skole blir offisielt åpnet onsdag 8. januar. På åpningen blir det blant annet snorklipping, taler, kulturelt innslag og omvisning på skolen. 

I forbindelse med åpningen arrangeres Åpen skole på ettermiddagen torsdag 9. januar. Skolen inviterer foreldre, næringsliv, naboer, tanter, samboere, tidligere elever, fremtidige elever, samarbeidspartnere, kommuner og absolutt alle interesserte til dette arrangementet. Denne ettermiddagen blir det mulighet til å se elever og lærere, som på en vanlig skoledag.

Rektor ved Røros Videregående skole, Hilde Knutsen gleder seg til ei hektisk uke ved skolen.

Rektor ved Røros Videregående skole, Hilde Knutsen.

Rektoren ønsker alle hjertelig velkommen til åpen skole. Hilde håper på stinn brakke.