Foreslår svært strenge tiltak

Kommunedirektøren foreslår svært strenge tiltak for å hindre smitteutbrudd av covid 19 på Røros. Det er ikke påvist noen tilfeller av smitte på Røros enda, til tross for at svært mange rørosinger er nærkontakter til en eller flere av de smittede. Komunedirektøren forslår en forskrift som i hovedsak er lik de andre samarbeidskommunene. Røros har likevel, og i forståelse med de andre, lagt inn noen tiltak som ikke er så inngripende som hos de andre kommunene, Tynset, Alvdal, Tolga og Os. Forslaget behandles i ekstraordinært Formannskapsmøte nå klokka 17.00. Møtet gjennomføres digitalt.

Kommunens skoler og barnehager i Røros kommune er ikke berørt av situasjonen på annen måte enn den generelle smittesituasjonen i regionen, og Os spesielt. Med bakgrunn i en vurdering av forholdsmessighet, tilrår kommunedirektøren at det kontinuerlig vurderes hvilket nivå skolene og barnehagene settes på, slik praksis og pålegg fra nasjonale myndigheter også er pr. nå. Forsvarlighet og drift av den enkelte skole og barnehage vurderes forløpende ut ifra aktuell smitte- og karantenesituasjon, og omtales følgelig ikke i forskriftens bestemmelser

Generelle smitteverntiltak

Det gis tydelige råd om å begrense sosial kontakt iht til nasjonale råd og anbefalinger. I tillegg må reiser inn og ut av regionen unngås. Dette er sterkt anbefalte råd, men forskriftsfestes ikke som tiltak. For øvrig understrekes gjennomføring av ordinære smitteverntiltak som å vaske hender, holde god avstand og ha lav terskel for å teste seg.

Arrangementer

Det foreslås å forskriftsfeste at alle arrangementer og samlinger, innen- og utendørs, i en begrenset tidsperiode skal avlyses eller utsettes. Dette vurderes som et svært viktig smitteforebyggende tiltak, samtidig som konsekvensen vurderes som akseptabel for en begrenset periode. Det foreslås følgende unntak:

Begravelser, bisettelser og seremonier ved grav med inntil 50 personer til stede. Vielser med kun brudeparet, vigsler og to vitner til stede. Dåp med kun barnet, foreldrene, prest og inntil to faddere til stede.

De andre kommunene har lagt inn et tall på 30 personer til stede. Røros har i tillegg gjort et unntak for fritidsaktiviteter for barn og unge under 20 år, se unntak i vedlagte forskrift. Årsaken til dette er hele tiden å vurdere forholdsmessighet opp mot smitteverntiltak. Barn og unge skal i alt det vesentligste vurderes ekstra nøye i denne Sak 55/21 Side 6 av 7 sammenheng, og Røros har med bakgrunn i sin vurdering av smittesituasjonen valgt å gjøre unntak som beskrevet i forskriften.

For øvrig vises det til nasjonale råd og anbefalinger, og at disse gjelder så lenge noe annet ikke er forskriftsfestet.

Tjenesteytende næringer

Tiltakene vurderes i forhold til Covid-19 forskriftens kapittel 5A. Kommunene i regionene har i all hovedsak like reguleringer på dette. Dette er et vesentlig punkt da store forskjeller på dette området potensielt kan føre til at innbyggerne øker mobilitet ved å søke til den kommunen som har en åpen virksomhet hvis bokommunen ikke har dette tilsvarende åpent.

Hjemmekontor

Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at det er gitt beskjed til de ansatte om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten.

Tiltaket vurderes som effektivt i forhold til smitteforebygging og akseptabelt i forhold til inngrep i folks liv.

Skjenkestopp

Serveringssteder som har skjenkebevilling etter alkoholloven kapittel 4 og 5 skal ikke utøve skjenkebevillingen. Tiltaket vurderes som effektivt i forhold til smitteforebygging og akseptabelt i forhold til inngrep i folks liv.

Plikt til å bruke munnbind

Når det ikke er mulig å holde minst en meters avstand, ut over kortvarige passeringer til andre enn husstandsmedlemmer, skal det brukes munnbind. Passasjerer skal bruke munnbind i drosje og i kollektivtransport. Munnbindet skal tas på før passasjeren setter seg inn i drosjen og skal ikke tas av før reisen er avsluttet og passasjeren har gått ut av drosjen/bussen/toget. Plikten til å bruke munnbind gjelder tilsvarende for sjåfør når det er passasjer i drosjen. Alle drosjer skal registrere alle kunder ved hver kjøring med navn og telefonnummer. Plikten til å bruke munnbind gjelder ikke for barn under 12 år, eller personer som av helsemessige eller andre årsaker ikke kan bruke munnbind.

Tiltaket vurderes som effektivt i forhold til smitteforebygging og lite inngripende i folks liv. Foreslåtte tiltak er gjort ut ifra en helhetsvurdering der akutt nødvendige samfunnsfunksjoner opprettholdes, men at det samtidig gjøres mulige begrensende tiltak for å gjennomføre et nødvendig smittevern og bekjempelse av det pågående smitteutbruddet.

Her kan du lese hele forskriften:

En person smittet med covid-19 var på Kiwi i går, 15. mai

Pressemelding fra Røros kommune

Har du vært på dette stedet – vær ekstra oppmerksom på symptomer

Dersom du har vært på Kiwi Røros den 15. mai fra klokken 11.00 eller senere ber vi om at du er ekstra oppmerksom dersom du får symptomer på luftveisinfeksjon.

Det samme gjelder hvis du var på Kiwi Røros den 11. mai fra klokken 14.00 eller senere.

Har du symptomer?

Da er det viktig at du holder deg hjemme, og at du bestiller en koronatest. Symptomene på covid-19-sykdom er feber, hoste, tung pust eller at du mister smaks- eller luktesansen. Du skal bestille test straks du merker ette eller flere av disse symptomene – ikke vent. Det gjelder også hvis du har lette symptomer.

Sjikane mot smittede

Flere av de som har blitt smittet av covid 19 i Nord-Østerdal har blitt utsatt for sjikane. I et tilfelle har sjikanen ført til at mottakeren fikk panikkanfall, og måtte behandles av helsepersonell.

Rørosnytt har sett en sjikanemelding, som kom fra en person i et autoritetsforhold til den som er smittet. I meldingen beskyldes den smittede for å ha satt denne autoritetspersonen og andre viktige personer i karantene. Meldingen ble avsluttet med «Nå må dere begynne å tenke». Det å tenke, kan være et godt råd, ikke minst til de som i fortvilelse og sinne går til skrittet å sjikanere folk som nettopp har fått beskjed om at de har en alvorlig sykdom.

Runa Finborud. Foto: Tove Østby

Etter det Rørosnytt kjenner til, har smittespredningen i Nord-Østerdal skjedd uten av det er begått brudd på smittevernregler. Covid 19 er en uberegnelig sykdom, som kan ramme alle. Gode smitteverntiltak hjelper, og med tiltakene som er satt inn nå, kan det være mulig å slå ned smitteutbruddet. Å angripe de som allerede er rammet, er neppe god bruk av energi.

Ordfører i Os, Runa Finborud (Sp) tar sterk avstand fra sjikane mot smittede.

– Jeg kan forstå at enkelte blir redde og reagerer i affekt/med sinne. Det er likevel ikke akseptabelt å ty til sjikane. Jeg har forstått det slik at den som sendte meldinga som omtales i denne saken, beklager meldinga og ber om unnskyldning. Jeg ber om at folk besinner seg. Smitteutbruddet som har rammet oss, er etter det vi kjenner til, ikke resultat av brudd på smittevernregler. Selv om vi er forsiktige kan covid 19 ramme oss alle. Tiden er inne for å ta vare på hverandre, og ikke minst de som har blitt smittet, sier Runa Finborud til Rørosnytt.

Fem nye smittet på Os

Pressemelding fra Os kommun e

Totalt 10 personer er bekreftet smittet i Os kommune knyttet opp mot smitteutbruddet i Fjellregionen. De nye positive PCR-testene kommer fra personer som allerede sitter i karantene. 

Hjemmeundervisning uke 20 for elever ved skolene i Os 

Grunnet smittesituasjonen vil det for elever ved Os og Dalsbygda skoler i perioden 18. mai til og med 21. mai bli lagt opp til hjemmeundervisning. 

Ytterligere informasjon vil bli gitt til foreldre/foresatte via Schoollink. 

Barnehage – Knerten og Veslefrikk blir stengt i uke 20 . 

Vi har fått 2 positive PCR-tester på småbarnsavdelingen ved Os kommunale barnehage.  Disse avdelingene blir derfor stengt i uke 20.  

Omfanget er fortsatt uavklart i og med at vi ikke har fått alle prøvesvarene.  Vi kommer tilbake med mer informasjon om neste ukes mulige  storbarnstilbud på et senere tidspunkt. 

Informasjon vi bli sendt ut til foreldre/foresatte via Visma barnehage 

Dalsbygda barnehage er åpen.  

Gudstjenestene 17. mai avlyses

Den norske kirken Røros varsler at det ikke blir noen gudstjenester i Røros kommune 17. mai i år. Menighetene har avlyst sine planlagte gudstjenester på nasjonaldagen (Røros 11:30, Glåmos 12:45, samt drive-in-gudstjenesten i Brekken 13:00. Det er heller ingen gudstjenester i menighetene på Røros søndag 16. mai.

Årsaken til avlysningene er det pågående smitteutbruddet i Tynset med forgreninger til resten av Fjellregionen. Det er innført strenge tiltak i Røros kommune, og kirken stiller seg bak disse tiltakene

– Ta vare på hverandre. Hold avstand, vask hender, bruk munnbind på offentlig sted. Vi skal møtes når dette er over proklamerer den norske kirke Røros.

Stenger og tester alle ansatte

Esso Røros stengte i kveld butikken. Årsaken er coronatesting av alle medarbeiderne. Esso må holde stengt til prøvesvar foreligger. Håpet er å åpne igjen i morgen ettermiddag. (Lørdag). Det er svært mange som testes på Røros nå, etter et større smitteutbrudd på Tynset, der flere av de smittede har nærkontakter på Røros.

130 negative tester i Os

Pressemelding fra Os kommune

Vi har i dag tatt over 130 hurtigtester av personer med tilknytning til skole og barnehage på Os. Alle hurtigtester er negative.   

I tillegg er det en del Osinger som har tatt ordinære tester (PCR) på Røros, da vi samarbeider med Røros kommune om testing.  

Presisering ang. Smittekarantene og ventekarantene for 1.- 4. trinn Os skole og Os barnehage 

1.- 4. trinn: 

Elever og ansatte på 1. -4. trinn ved Os skole er definert som nærkontakter (nærkontakt er en person som har vært i direkte kontakt med en smittet person) og sitter i smittekarantene frem til negativt svar fra retest den 19.5. foreligger.  

Dette betyr at alle ansatte og elever må ta ny test 19. 5. Informasjon om organisering av testing blir gitt på Schoollink og kommunens hjemmesider.  

Husstandsmedlemmer av nærkontaktene sitter i ventekarantene inntil negativt PCR-svar på test foreligger hos nærkontaktene. 

Les mer om smittekarantene, ventekarantene og isolasjon her: https://www.helsenorge.no/koronavirus/karantene-og-isolasjon#smittekarantene 

Viktig: Hvis du utvikler symptomer mens du er i karantene, skal du kontakte helsetjenesten umiddelbart for ny test

Barnehage: 

Barn og ansatte ved Os barnehage er definert som nærkontakter og sitter i smittekarantene frem til negative ordinære tester (PCR) foreligger.  Husstandsmedlemmene til nærkontakter sitter i ventekarantene.

Ytterligere informasjon vil bli gitt direkte til foreldre/foresatte via Visma barnehage.  

NB! Dersom nærkontakter motsetter seg testing skal både nærkontakt og husstandsmedlemmer være i karantene i 10 dager fra kontakt med smittekilde. Dette gjelder selv om man er symptomfri.

Vedtak om stenging av virksomheter i Os kommune 

Når det gjelder organisering av skolene etter 17. mai, vil Os kommune fatte vedtak om dette 16.mai med utgangspunkt i gjeldende smittesituasjon.  Det vil bli gitt informasjon direkte til elever og foresatte i Schoollink. 

Øvrige tiltak vurderes i samarbeid med andre kommuner i regionen da det nå samarbeides om en helhetlig håndtering av smittesituasjonen og tiltakene i Fjellregionen.  

Sykehjem og barnebolig TFF 

Grunnet smitteutbruddet er sykehjem og barnebolig TFF stengt for besøkende til og med 17. mai. 

Testing 

Det vil bli muligheter for å teste seg på Røros gjennom hele helga, også 17. mai. 

Timebestilling gjøres via Helseboka inne på Os kommunes hjemmeside. 

Koronatelefonen 
Koronatelefonen er åpen fra kl. 10.00- 14.00 til og med 17. mai. Tlf: 966 26 662. 

Les også tidligere informasjon om smittesituasjonen på Facebook og hjemmesiden.  

Hilsen kriseledelsen i Os kommune

Mvh Runa Finborud

Ordfører

Teststasjonen på Røros legesenter holder åpent hele helgen

Pressemelding fra Røros kommune:

På grunn av smitteutbruddet i regionen holder teststasjonen på Røros legesenter åpent i helgen:

  • lørdag 15. mai
  • søndag 16. mai
  • mandag 17. mai

Du må bestille time før du møter opp. Vi har ikke drop-inn-timer.

Bestill time for koronatest

Har du symptomer?

Da er det viktig at du holder deg hjemme, og at du bestiller en koronatest. Symptomene på covid-19-sykdom er feber, hoste, tung pust eller at du mister smaks- eller luktesansen. Du skal bestille test straks du merker ett eller flere av disse symptomene – ikke vent. Det gjelder også hvis du har lette symptomer.

Alle som skal teste seg må ha munnbind – husk å holde god avstand i testkøen.

Alle tester fra torsdag er negative – 100 personer har testet seg i dag

Pressemelding fra Røros kommune:

Vi har fått svar på alle tester fra i går, og alle er negative. I dag har vi testet ytterligere 100 personer på Røros. Disse forventer vi svar på i løpet av lørdag.

Vi minner om at smittesituasjonen regionalt fortsatt er alvorlig og uavklart. Informasjon om situasjonen og vedtak om nye tiltak blir løpende oppdatert utover ettermiddagen, fredag, og gjennom helgen.

Mulig sammenheng mellom utbrudd på Tynset og Midtre Gauldal

I mars brøt det ut smitte av covid 19 i Midtre Gauldal kommune. Utbruddet ble relativt raskt slått ned, og siste registrerte smittetilfeller er 4. mai. På den tiden utbruddet varte, ble 70 personer smittet.

Onsdag ble det kjent at det er et nytt utbrudd i Tynset, som har spredt seg til Tolga og Os, der til sammen rundt 40 (i skrivende stund) har testet positivt. Det arbeides aktivt med smittesporing, og hvordan utbruddene har oppstått er uavklart.

Et spor som følges i begge tilfellene, er tilreisende, som har holdt flere religiøse arrangementer. Rørosnytt er kjent med at de har vært både i Midtre Gauldal og i Nord-Østerdal. Det skal dreie seg om flere mindre sammenkomster, og det er ingen holdepunkter for at smittevernreglene er brutt i forbindelse med dette.

Tynset kommunens helsetjeneste er tydelig på at en av de som var på et slikt møte sin tidlige test, har ført til at utbruddet kan begrenses og stoppes mye tidligere enn ellers. Det er vist stor vilje til testing i det smittede miljøet. Det muterte viruset smitter svært lett.