Unicare tar Helse Midt-Norge til retten

Unicare ber Trøndelag tingrett om å forby Helse Midt-Norge RHF å inngå kontrakter i den omstridte anbudskonkurransen for behandlingstilbud innen spesialisert rehabilitering.

På vegne av selskapet sendte Advokatfirmaet Thommessen fredag en begjæring om midlertidig forføyning. Hvis retten tar begjæringen til følge, vil HMN ikke kunne inngå kontrakter før saken er endelig prøvet i rettssystemet.

– Vi hadde håpet i det lengste at vi skulle unngå å komme hit. Men på tross av alle alvorlige feil og mangler som er avdekket i gjennomføringen av konkurransen, har Helse Midt-Norge hardnakket avvist å avlyse konkurransen. Derfor ser vi ingen annen vei enn å prøve saken i rettssystemet, sier administrerende direktør Knut Øversjøen i Unicare

Han mener alvorligheten i saken understrekes av at også Stortinget i februar påla regjeringen å foreta avlysning, et pålegg regjeringen den gangen valgte ikke å følge.

– Det er beklagelig, aller mest for pasientene som får et redusert og dårligere tilbud dersom konkurransen gjennomføres. Deretter for det offentlige som bruker sine budsjetter på en lite effektiv måte. Og til slutt for ansatte ved velfungerende rehabiliteringsinstitusjoner i Midt-Norge som nå risikerer at arbeidsplassene deres forsvinner, sier Øversjøen.

I begjæringen peker Unicare på flere alvorlige feil som er begått i anskaffelsesprosessen.

HMN har brutt loven ved ikke å gjøre leverandørene kjent med hvilke forhold de ville vektlegge. Tilbyderne fikk aldri vite at HMN ville vektlegge pris 70 prosent og kvalitet kun 30 prosent. Tvert imot ga HMN konsekvent inntrykk av at kvalitet var avgjørende, fremgår det av begjæringen. Dette viste seg å ikke stemme.

Unicare mener også at HMN ikke gjennomførte reelle forhandlinger med tilbyderne. I stedet fikk de en knapp og misvisende veiledning om forholdet mellom pris, kvalitet og lengden på behandlingen. Tilbyderne spurte gjentatte ganger om avklaring, men fikk aldri dette fra HMN.

Ifølge begjæringen har også evalueringen vært vilkårlig. På flere leveranseområder fikk Unicare beste vurdering, men ble likevel ikke valgt som leverandør. I disse tilfellene har HMN vist til «lokalitet» som avgjørende betydning, uten at dette er begrunnet i konkurransegrunnlaget.

– Prosessen har ikke bare vært uforutsigbar og uprofesjonell. Den har også vært gjennomført i strid med lov- og regelverk. Det virker som om Helse Midt-Norge i prosessen til nå har nektet å ta dette innover seg, sier advokat Wenche Sædal hos Thommessen, som fører saken for Unicare.

HMN har allerede utsatt kontraktsinngåelse flere ganger siden de fattet beslutning om den omstridte tildelingen i november i fjor, og den foreløpig siste karensfristen går ut ved midnatt til tirsdag kommende uke. Da kunne HMN i teorien startet signering av kontrakter.

Unicare ber derfor tingretten stoppe kontraktinngåelser inntil saken er avgjort i retten. Det primære standpunktet for Unicare er at HMN har rett og plikt til å avlyse den pågående konkurransen. Subsidiært anfører Unicare at HMN plikter å omgjøre tildelingsbeslutningen og gjenåpne forhandlingene.

– Konkurranse er sunt, og man må tåle å tape noen ganger, så sant lover og regler er fullt. Det har ikke skjedd i denne saken. Ved å smøre tilbudet tynt utover bidrar Helse Midt-Norge til å bygge ned sterke fagmiljøer og redusere kvaliteten på tjenestene. Måten det er gjort på, er ikke lovlig. Konsekvensen er at pasienter i regionen får et dårligere tilbud enn de behøver, og et tilbud som ikke harmonerer med det man har i andre helseregioner. Dette er i strid med prinsippet om et likeverdig behandlingstilbud, sier Øversjøen.

Trenger flere besøksvenner med hund

Røros Røde Kors Hjelpekorps trenger flere besøksvenner med hund. En av medlemmene i hjelpekorpset har hund og ønsket å starte opp som besøkshund. Dette har blitt vellykket og nå ønsker hjelpekorpset flere besøksvenner med hund. 

Hør intervju med Korpsleder for Røros Røde Kors Hjelpekorps, Torgeir Bergquist

Krav

For å bli besøksvenn med hund i Røde Kors kreves det litt utdannelse. Det stilles store krav til hunden og det stilles store krav til hundeeieren. Det er en del man må igjennom for både å lære og forstå den rollen man har som besøkshund. 

Besøkshunden som er i Røros Røde Kors Hjelpekorps besøker Øverhagaen Bo- Helse og Velferdssenter. Det startet med besøk en gang i uken. På faste dager var hundeeieren og hunden på besøk på sykehjemmet. Besøksvennen med hund var inne hos beboere og i stuen. Noen ønsket besøk og noen ønsket ikke besøk. 

Torgeir Bergquist som er korpsleder for Røros Røde Kors Hjelpekorps forteller at besøksvennen er veldig flink, og følger godt med på hunden for den kan bli mentalt sliten. Hunden kan trenge pause innimellom. Det gikk veldig fint og etter en evaluering har sykehjemmet økt til to dager i uken med besøksvenn med hund. 

Informasjonsmøte

Røros Røde Kors Hjelpekorps trenger flere besøksvenner med hund. Det skal være et informasjonsmøte tirsdag 23. juni klokken 17 i Røde Kurshuset i Stamphusveien. 

– Alle som er interessert i å vite mer om det er hjertelig velkommen. Da informerer vi litt om hva det er og hva det går ut på. Trenger ikke å ha med hund. Det er kun informasjon til hundeeiere da. Så alle som kunne tenkt seg å prøve det eller vil vite mer om det er hjertelig velkommen på det informasjonsmøtet, sier Torgeir Bergquist . 

Hunder som er besøksvenn må ha en personlighet som gjør at de er rolige, tåler og liker å hilse på folk og være rolig rundt folk. Det er forskjellige som koser med dem og stryker på dem. Det blir mange inntrykk der hunden er. Det er krav til hundeeierne at de kjenner hunden sin, og det å kunne vurdere om de skal gå inn på dette rommet eller ikke. Hundeeier må gjøre vurderingen og finne balanse på hva som er greit og hva som ikke er greit. 

Hun som er besøksvenn med hund i dag får veldig mye ros. 

– Det er veldig hyggelig for oss, sier Torgeir Bergquist. 

Kreftrehabilitering reddet igjen

Revidert statsbudsjett sikrer fortsatt rehabilitering etter kreftsykdom ved Unicare Røros. De rødgrønne flertallspartiene på Stortinget, har etter lange forhandlinger kommet til enighet.

Lars Haltbrekken SV og Maren Grøthe Sp har løpet saken i sine partier.

– En av SV og Sps viktige saker i forhandlingene om revidert nasjonalbudsjett var å redde kreftrehabiliteringstilbudet på Røros. Det har vi lykkes med. Sv og Sp har vi halt i land en svært viktig sak. Kreftrehabiliteringen på Røros får med denne enigheten 12,5 millioner ekstra per år. Det skal berge arbeidsplassene og tilbudet.

Haltbrekken og Grøthe sier de har brukt tre hovedargumenter i forhandlingene:

  • Kreftrehabiliteringen på Røros har i en årrekke hjulpet folk tilbake til livet og tilbake på jobben. Det var stor fare for nedleggelse, men nå har vi i budsjettforhandlingene berga tilbudet. Det er vi svært glade for. 
  • Det har vært en knallhard kamp i over et halvt år nå, men takket være enorm støtte og trykk fra folk som har hatt kreft og fått hjelp på Røros, vant vi tilslutt gjennom. Vi vil rette en stor takk til alle som har stått på. Uten den enorme støtten, trykket og heiaropene fra alle dem hadde ikke dette vært mulig.
  • Saken viser til fulle at det nytter å engasjere seg, sjøl om vi i denne saken har måttet gå mange runder. Hver gang det har sett litt mørkt ut har heiaropene fra alle som har vært på senteret og fått hjelp, hjulpet oss over kneika og fått oss til å stå på videre.

Det har vært mange vendinger i denne saken, etter at Unicare Røros tapte en anbudskonkurranse på rehabilitering etter kreftsykdom i siste anbudsrunde. Et samlet Storting påla Regjeringen å annullere anbudsrunden og videreføre kreftrehabilitering på Unicare Røros og flere andre institusjoner. Så varslet Helseministeren at Regjeringen ikke vil følge opp dette vedtaket, på grunn av juridiske forviklinger. Denne gangen er Arbeiderpartiet med på forslaget, og dermed er dette (trolig) siste vending i denne saken.

Elever ved Røros VGS i ulykke

Elever ved Røros videregående skole var natt til i dag, klokken 03.00, involvert i en trafikkulykke. Det går fram i en pressemelding fra skolens ledelse. Det var tre personer i bilen da ulykke skjedde. To av de involverte satt fastklemt etter ulykken, og de ble fløyet til St. Olavs hospital i luftambulanse så snart de var frigjort. Etter det Rørosnytt kjenner til, viser det seg at de to ikke er så alvorlig skadet som først antatt.

– Heldigvis framstår alle de involverte ungdommene nå med kun lettere skader. Skolen har vært i kontakt med de berørte foreldre/foresatte, andre elever knyttet til hendelsen og har iverksatt oppfølging. Røros videregående skole vil videre følge opp skolens elever og foreldre i samarbeid med aktuelle instanser etter rutinene vi har for dette, heter det i pressemeldingen.

Dugnad i Sansehagen

Sansehagen i Gjøsvika er klar for sommeren. I går ettermiddag hadde Lions Club Røros sin årlige dugnad i Sansehagen. I løpet av dugnaden gikk Lionsmedlemmene over hele Sansehagen. Det ble raket og tatt bort busker. En henger ble fylt delvis opp og skal kjøres til FIAS. Det skal plantes rips og solbærbusker, og noen markjordbærplanter ble flyttet. 

– Vi håper til høsten at vi kan ta med noen av dem som bor her ut slik at de får en liten stund ute sammen med oss da, sier Arnt Langen som er leder for Lions Club Røros. 

Hør intervju med leder for Lions Club Røros, Arnt Langen.

Avtale

Lions Club Røros har inngått en avtale med Gjøsvika sykehjem. Arnt Langen forteller at de var overbegeistret da Lions kom og tilbydde seg selv til dugnad. Lions-klubben har også et par arrangementer inne med kaffe, kake og musikalske innslag. Det er bestandig veldig populært. 

– Dette gleder oss faktisk også, for det er jo dugnad vi holder på med. Vanligvis er det dugnad for å tjene penger, men nå er det dugnad for å gjøre en innsats for andre. Så det er veldig bra, sier Langen. 

Medlemmene i Lions Club Røros hadde en velfortjent kaffepause etter dugnaden i Sansehagen. Foto: Tove Østby

14 personer deltok på dugnaden i Sansehagen. De jobbet intenst i litt over en time. Så unnet de seg kaffe og vaffler. 

Betyr mye

Det betyr mye for Lions Club Røros å få gjøre denne jobben. Det betyr mye for samholdet i klubben. 

– Det betyr mye for oss å yte en innsats uten at vi skal ha noe for det. Dette blir et ekstra sosialt innslag for oss også, og en kaffepause med  mye god prat og tullprat, sier Arnt Langen. 

Han håper at jobben de gjør betyr mye for de som bor og jobber på Gjøsvika sykehjem. 

– Det så vi i fjor høst når vi hadde Arnfinn, Terje og Stein fra gamle Bergstaden Old Starts her. Da ble det buing da de sluttet, sier Arnt Langen. 

Sansehagen klar for sommeren. Foto: Tove Østby

Kjører for forskning på prostatakreft

I dag fylte motorsyklister gatene på Røros som del av en innsamlingsaksjon for forskning på prostata-kreft og menns mentale helse. De var med i den aller første utgaven av «Distinguished Gentleman’s Ride» på Røros. Dette arrangeres årlig i 110 land og over 100 000 motorsyklister deltar globalt. Målsetningen er at dette også skal bli et årlig arrangement på Røros.

Rammen rundt arrangementet er å kle seg «pent» og fortrinnsvis kjøre en klassisk motorsykkel eller en motorsykkel i klassisk stil. Først var motorsykkelkarene samlet i parken på Nilsenhjørmet, og deretter på Malmplassen.

Det deltok i overkant av 30 motorsykler på Røros i dag. De fleste holder til i Rørosområdet, men det var med gjester fra Alvdal, Namsos, Kotsøy og Soknedal. Det var lagt inn en motorsykkelparade i gatene. Under kan du se og høre hvordan det artet seg.

Distinguished Gentleman’s Ride på Røros 2026.

Prostatakreft ser ut til å bli mer og mer vanlig. En betydelig andel av menn utvikler prostatakreft etter at de fyller 50 år. Prostatakreft er en snikende sykdom. Det kan ta opptil 20 år fra celleforandringer starter til en svulst oppdages.

Det kan se ut til at menn har vanskelig for å søke hjelp når det trengs knyttet til mental helse. Menn er veldig overrepresentert på selvmordsstatistikken. Det kan være forventninger knyttet til tradisjonelle kjønnsroller som er årsaken til dette. Flere psykologer trekker fram viktigheten av at tøffe MC-gutter er med å sette fokus på fenomenet.

Bredt samarbeid om Hjertemarsjen

I dag strømmer Rørosinger til Mølmannsdalen. Den 19. Hjertemarsjen i rekken foregår i godt sommervær. Målsetningen for dagen er at mange skal komme seg ut på fottur, og hygge seg sammen ved gapahuken ved Rismosjøen. På parkeringsplassen er det påmelding til Hjertemarsjen, og der møter de som kommer blant andre Berit Tharaldsen.

Berit Tharaldsen intervjuet av Tore Østby

Det er en rekke foreninger som har samlet seg om dette arrangementet. Nasjonalforeningen for Folkehelsen Røros, Holtålen Demensforening, LHL, Diabetesforbundet, Røros IL, Røros Løypeforening, Unicare Røros, Barnas Turlag og Røros Frivillighetssentral har gått sammen om dette.

Inne ved gapahuken ved Rismosjen er frivillige fra arrangørforeningene på plass, og er vertsskap for deltakerne. Birger Kvarteig har vært med på dette i alle år.

Birger Kvarteig intervjuet av Tore Østby

Både de som svarer på quizzen og de som deltar i Hjertemarsjen er med i trekningen av uttrekkspremier. Det er også en belønning til alle som deltar. Magnus Häggblom serverer kyllingpølser i flere smaksvarianter.

Magnus Häggblom intervjuet av Tore Østby

For noen var kyllingpølser et nytt bekjentskap. Det ble pølse også på Tove Liabø fra Foreningen for Folkehelsen Røros, som leder årets arrangement.

Tove Liabø intervjuet av Tore Østby

Inne ved gapahuken ved Rismosjøen sitter folk rundt bålet, og de deltar i en quiz der spørsmålene finnes langs en liten natursti. De som ønsker å gå lengre har hundrevis av stier å velge mellom i Møllmannsdalen. Mange benytter anledningen til å gå inn til Mølmannsdalsgården og Dalstjønna.

Folk skrev seg inn i Hjertemarsen på parkeringsplassen ved inngangen til Mølmannsdalen. Foto: Tore Østby

BAMA tilbakekaller epler

BAMA tilbakekaller røde Royal Gala-epler på grunn av for høye nivåer av plantevernmiddelet propargite. Det går fram av en pressemelding fra Mattilsynet. Tilbakekallingen gjelder røde Royal Gala-epler i løsvekt.

Varen er distribuert til NorgesGruppens butikker i hele Norge, bortsett fra Bergen og omegn, herunder Kiwi, Joker, Meny, Spar, Eurospar og Nærbutikken. Eplene kan også finnes i Bunnpris sine butikker.

Bama informerer om at varene er fjernet fra butikkene. Forbrukere som kan ha kjøpt epler fra det aktuelle partiet, bør ikke spise disse, men kaste dem.

Det er gjort funn av plantevernmiddelet propargite over grenseverdi i produktet, og helsefare kan derfor ikke utelukkes.

Samarbeider om omsorgsberedskap

Sanitetskvinnene Røros hadde på sitt møte mandag kveld besøk av beredskapskoordinator i Røros kommune, Frode Skogås. Kvinner fra Aursund Sanitetsforening deltok også på møtet som var i Eldresenteret. 

Hør intervju med Eva Brynhildsvold som er leder for omsorgsberedsgruppa i Sanitetskvinnene Røros og Aursund Sanitetsforening.  

Sanitetskvinnene Røros og Aursund Sanitetsforening har en omsorgsberedsgruppe sammen. De er fem stykker som sitter i arbeidsutvalget som har ansvaret for å lede den frivillige beredskapen som sanitetskvinnene skal bistå med. Arbeidsutvalget har skaffet en del utstyr som sanitetskvinnene skal bruke, blant annet beredskapsvester. Sanitetskvinnene har også diverse utstyr som de trenger når de blir utkalt. Dette har de samlet i en stor bag som blir lagret på Eldresenteret der Sanitetskvinnene Røros har sine møter.

Viktig bag. Foto: Tove Østby

Dersom det blir en krisesituasjon kan sanitetskvinnene bidra med blant annet mat, hus, omsorg, trygghet, være en omsorgsperson som snakker med pårørende, og snakker med evakuerte. 

Bidro med registrering

Under pandemien bisto sanitetskvinnene med registrering i forhold til vaksinering. Dersom det blir en krise der det er behov for evakuering med evakueringssenter og registering av personer kan sanitetskvinnenne hjelpe til. 

– Det er egentlig nytt slik som vi begynner å jobbe nå, for vi er ferske i gamet. Men vi har lært mye og vi skal prøve å få denne gruppen opp og gå, sier Eva Brynhildsvold som er leder for omsorgsberedsgruppa i Sanitetskvinnene Røros og Aursund Sanitetsforening.  

Øvelse

Etter besøket til Frode Skogås fortsatte sanitetskvinnene sitt møte der de laget en liste over frivillige i sanitetsforeningene som vil stille når det er behov for sanitetskvinnene i forbindelse med diverse hendelser som skjer. 

I løpet av våren/sommeren er det planlagt en øvelse, en varslingsøvelse der de ringer medlemmene og får høre hvem som kan stille. Hvem kan stille på to -tre timer. Og de får beskjed om hvor de skal møte opp. 

– Vi må vite hvor mange vi har som kan stille opp, sier Eva Brynhildsvold. 

Hun synes besøket av beredskapskoordinator Frode Skogås var veldig nyttig. 

– Vi er jo litt uerfaren. Jeg har i hvertfall  ikke vært med i noen slik hendelse eller vært utkalt i forbindelse med hendelser tidligere. Så vi lærer, og i kveld fikk vi veldig mye informasjon om blant annet kriseledelsen i Røros kommune, som jeg tror kanskje var nytt for mange av medlemmene. Det var nyttig for oss å høre hva han hadde å gi oss av informasjon. Vi vil ha jevnlige møter med beredskapsrådet i kommunen. Nå skal vi få en ny samarbeidsavtale med saniteten og kommunen, sier Brynhildsvold. 

Samarbeid

Omsorgsberedsgruppen er et samarbeid mellom Sanitetskvinnene Røros og Aursunden Sanitetsforening. Det er et nytt samarbeid. Aursunden Sanitetsforening er en mindre sanitetsforening enn Sanitetskvinnene Røros. De to sanitetsforeningene fant ut at de skulle slå seg sammen og jobbe sammen når det gjelder omsorgsberedskap. 

– Det tror jeg er til nytte både for dem og for oss, sier Eva Brynhildsvold i Sanitetskvinnene Røros.

Hærfører i kampen for rehabilitering

I dag ledet Sadmira Buljubasic en pressekonferansen på Unicare Røros, der ordførere fra fjern og nær flagget kamp for rehabilitering i regionen. Det skjer 10 dager før Helse Midt-Norge har varslet at de vil signere kontrakter med anbudsvinnerne.

Etter siste anbudsrunde i Helse Midt-Norge vingeklippes noen av institusjonene, mens andre må legges helt ned. Anbudsrunden ble stoppet av stortingsflertallet, men etter det har helseministeren sagt at vedtaket ikke vil bli gjennomført på grunn av frykt for erstatningskrav. Nå ser ikke den frykten ut til å være like stor når det gjelder å signere avtalene som går på tvers av et stående stortingsvedtak.

62 ordførere er med i kampen for å opprettholde rehabilitering i landsdelen på dagens nivå. Det er ordførere fra flere forskjellige partier. Sadmira Buljubasic (Ap) og flere av de som er med på dette, går mot sitt eget parti som har regjeringsmakten. Dette har utviklet seg til et ordføreropprør, og den relativt ferske Rørosordføreren er hærfører.

Sadmira Buljubasic intervjuet av Tore Østby

På Stortinget er det SVs nestleder Lars Haltbrekken som er hærfører. Nå er det som skal skje med rehabilitering, blitt en viktig sak i budsjettforhandlingene. Nye forslag har kommet på bordet, og Lars Haltbrekken er forsiktig optimist. Han setter pris på engasjementet for de 62 ordførerne.

Lars Haltbrekken intervjuet av Tore Østby