Skal representere Norge i EM

Brekken-jenta Emma Johanne Torpet skal representere Norge i EuroSkills 2025 i Danmark i september. EuroSkills er Europas største yrkeskonkurranse for unge fagfolk – også kalt EM i yrkesfag. Emma Johanne skal konkurrere i Servitørklassen. Til daglig er hun lærling hos restauranten To Rom og Kjøkken i Trondheim.

Emma Johanne Torpet forteller at hun fikk vite om EM-deltakelsen i slutten av mars. Da var hun i Oslo og konkurrerte i WorldSkills. Det var tre kokker og tre servitører som konkurrerte. Det var en kokk og en servitør som gikk videre til EM. Emma Johanne er servitøren.

Veien til EM har inneholdt mye konkurranser. Hun har konkurrert siden oktober i fjor. Først var hun med på Trondheimscupen og vant der. I februar var det NM. Der ble det en 2. plass. Så vant hun altså konkurransen i Oslo. I september blir det EM.

– Jeg har ikke akkurat hatt så mye annet å gjøre enn konkurranser og jobb i det siste, sier Emma Johanne Torpet.

EM

Hun har ikke fått alle detaljene enda om hva hun skal gjøre i EM. Men det blir en tre dagers konkurranse med ulike tema hver dag. Det skal blant annet være en cafe tealounch en dag. Det er mange forskjellige oppgaver hun må sette seg inn i. Hun vet at hun skal lage en spesial grønn smoothie. Hun har aldri laget grønn smoothie, så det blir spennende. En egen signatur kaffedrink. Hun må kunne alle de klassiske drinkene. Det skal være allacarte. Da skal gjestene hennes velge selv hva de vil ha. Hun skal også flambere. Får velge selv hva hun skal flambere. Om det er kreps, plomme eller rabarbra.

Emma Johanne har allerede begynt litt med forberedelsene til EM. Hun har en trener fra Oslo som heter Ann Mari, og hun får hjelp av Alexander fra To Rom og Kjøkken.

– Jeg var ikke helt forberedt på å vinne siden jeg er lærling. De andre jeg konkurrerte med er jo faglærte og en har somlier. De har litt mer kunnskap enn meg, men siden jeg har vært med i mange konkurranser i det siste så var det lettere for meg å bare hoppe inn i en konkurranse til, sier Emma Johanne Torpet.

Emma Johanne har gått restaurant og matfag på Strinda videregående skole i to år. Hun gikk først matfag før hun gikk over til kokk og servitør. Så fikk hun lærlingplass hos To Rom og kjøkken i Trondheim. Hun har vært lærling i 1,5 år, og har et halvt år igjen. Hun blir faglært før hun drar til EM.

Restauranten

Emma Johanne forteller at To Rom og Kjøkken er en veldig fin lærebedrift. De har sju lærlinger. Det er et fint miljø mellom lærlingene og de treffes også på fritiden.

– Det er fint når man kommer til en ny plass å ha flere å være sammen med, sier Emma Johanne Torpet.

Det er mange ulike oppgaver i restauranten. Det er alacarte i første etasje og store selskap i andre etasjen. I tillegg er det også mye catering. Det gir lærlingene et stort spekter de kan lære om. Det er mye vin, og en god del øl. Det er mye om faget som Emma Johanne synes er gøy å holde på med.

Servitør

Det er ikke servitøryrket som har vært Emma Johanne sitt mål hele tiden. Hun tenkte ikke på å bli servitør da hun var yngre. Hun begynte på restaurant og matfag på Strinda på grunn av sin onkel som bodde nærme og hadde gått på samme linjen på samme sted selv.

– Så det var en fin måte å bare komme meg litt ut i verden. Det var jo det jeg ville. Litt mer utforsking og bare se litt mer enn bare min lille bygd. Jeg hadde egentlig et ønske om å bli konditor. Gikk ganske dårlig på første modul. Så da prøvde jeg meg på noe annet da. Jeg er veldig glad for der jeg endte opp til slutt, sier Torpet.

Nå tror Emma Johanne at servitøryrket er fremtiden. Hun trives godt. Elsker å jobbe med folk.

– Man har alltid gode og dårlige dager, men det er jo i alle yrker og alle jobber. Men foreløpig så er det hovedsakelig bare bra dager, sier Emma Johanne.

Hun starter på jobb kl 17 på ettermiddagen og jobber kvelden. Hovedsakelig jobber hun i første etasjen. Der serverer hun 3-5 og 7-retter og alacarte. Det er også servering av vin, øl og drinker. Emma Johanne elsker å jobber i baren. Det serveres også mye alkoholfritt. Hun har tre fire bord samtidig. Emma Johanne synes det er fin ballanse med å ha tre-fire bord samtidig og servere.

Service

Service er en stor del av servitøryrket. Man må få gjesten til å trives. Servitøren er den som kommer til bordet med maten, viser smilet, snakker og forklarer maten.

Det er i september Emma Johanne skal til Herning i Danmark på EM. Hun drar 6. september for å ha litt ekstra tid til å trene. Konkurransedagene er 9. – 13. september. Hun har ikke vært i Danmark tidligere, så hun gleder seg til å besøke landet.

Emma Johanne har påsken og sommeren til å forberede seg til EM. Det blir mye trening fremover. Hun skal flere turer til Oslo for å trene med treneren sin der. Første turen er om en liten måned. Da blir det samling med hele landslaget. For å bli litt bedre kjent med alle yrkene som er med fra Norge og få flere detaljer som hun trenger til mesterskapet. Det blir også mye egen trening. I tillegg blir det mye studering. Det er ikke en teoridel i EM, men når man har en fysisk oppgave må man snakke om det man gjør. Man må for eksempel vite kokkebegrep, hvilken sprit man bruker i flamberingen, hva den er laget av, hvor den kommer fra og ulike detaljer om selve tingene. Man må vite teorien bak alt man gjør.

Emma Johanne sine planer etter EM er å fortsette å jobbe hos To Rom og Kjøkken. Hun har også planer om mer utdanning. Kanskje øl-kelner eller sprit-kelner.

På vei inn i en likviditetskrise

Røros kommune er i ferd med å bruke opp driftskreditten før sommeren. Økonomisjef Roger Mikkelsen orienterte i dag formannskapet om situasjonen. Kommunen må dermed enten øke driftskreditten, eller ta et stort lån i kommunalbanken. Han har også tidligere orientert politikerne om at dette vil kunne oppstå i den omstillingsfasen kommunen er inne i.

Det er en åpning for å ta opp lån i kommunalbanken til dekning av merforbruk i en likviditetskrise. Økonomisjef Roger Mikkelsen har vært kontakt med Statsforvalteren om dette, og fått signaler om at det blir akseptert. Siden Røros kommune er på ROBEK-lista, må Statsforvalteren godkjenne låneopptak.

Driftskreditt er en kostbar løsning for kommunen. Et lån i kommunalbanken vil være billigere. Det er flere årsaker til at det blir pengekrise i sommer. I juni betales det ut feriepenger, og i august er det ingen skatteinngang. At sparetiltakene som er satt inn, forløpig ikke strekker til, er også en del av bildet.

Låneopptaket må godkjennes av kommunestyret og lånet kommer opp som sak i formannskap og kommunestyre om kort tid.

Gikk så bra som det kunne gå

To personer er kjørt til St. Olavs hospital etter en utforkjøring på fylkesvei 30 ved Slettmoen i Røros i formiddag. De to skal ikke være alvorlig skadet. Føreren mistet kontroll på bilen på svært glatt føre, og ferden endte delvis ute i et islagt vann.

De to som var i bilen kom seg ute delvis ved egen hjelp, og med hjelp fra en trafikant som kom til stedet. Det er store materielle skader på bilen, som vil bli berget etter hvert. Trafikken ble dirigert forbi stedet, mens berging pågikk. Også i går skjedde det en utforkjøring på fylkesvei 30 litt lengre nord. Også da var det svært glatt veibane.

Innsatsleder brannvesenet Terje Larsen sier dette gikk så bra som det kunne gå.

Bil veltet etter utforkjøring

Nødetater på vei til FV30 etter melding om bil som ligger på taket ved veien. Det skal være to personer i bilen. Ifølge meldingen har begge de to kommet seg ut av bilen. Skadeomfang er ikke kjent.

Utforkjøring ved Harborg

En tungtransport har kjørt av veien ved planovergangen ved Harborg. Det kan se ut som kjøretøyet har hatt litt for stor fart til å klare svingen. Det ligger en tynn ishinne på veien, og det er dårlig veigrep.

Tungtransporten står nesten helt utenfor veien og trafikk kan passere i begge retninger. Det er ikke meldt om personskade i forbindelse med utforkjøringen. Føreren av tungtransporten har varslet politiet om det som har skjedd. Veitrafikksentralen er varslet og det vil bli strødd på den glatte strekningen.

Selvforsynt med varme

I Verket Røros er det store arealer, som krever mye oppvarming. Høye strømpriser bød på utfordringer også for Verket, men nå har Verket Røros blitt selvforsynt gjennom jordvarme.

Det er etablert fire brønner for uthenting av varme fra grunnvann. Anlegget produserer nok varme til Verket som står i dag, og til et planlagt svømmeanlegg i området. 

Roar Aksdal gikk inn som daglig leder for Verket på et tidspunkt der økonomien var skakkjørt. Nå går Verket godt økonomisk, og økonomien styrkes ytterligere av den nybygde varmesentralen.

Kjører fortsatt skispor på Røros

Palmehelga nærmer seg, og det alle snakker om er snø. Sen påske og tidlig vår har medført stor snøsmelting.

På Røros er det fortsatt skiløyper å oppdrive. Løypekjører Ove Klemmetvold er på jobb for å holde skiløypene ved like.

Ove Klemmetvold intervjuet av Tore Østby

Stas å bli norgesmester

På en uke har Røros styrkeløftklubb fått fire ferske norgesmestere. Den aller ferskeste norgesmesteren er Anja Wiggen Skancke, som ble norgesmester i styrkeløft utstyrsfritt for junior sist helg. Til daglig studerer Anja i Trondheim. På mandag var hun innom sitt tidligere treningslokale i Verket Røros. 

I tiden fremover skal Anja holde på med mengdetrening frem til neste stevne. Hun er usikker på hva som er det neste stevnet. Det kan bli et sommerstevne og Nordisk i september, men det er ikke helt klart enda. Anja trener hele året, også i sommerferien. Hun synes det er stas å bli norgesmester.

– Det er alltid det. Artig at treningen gir resultater, sier Anja Wiggen Skancke.

Økte lønnskostnader i kommunen

Lønnskostnadene øker i Røros kommune, selv om flere ledige stillinger ikke besettes, og det ikke tas inn vikarer ved alle sykemeldinger. Regnskapet for årets to første måneder viser vel seks millioner kroner mer i lønnsutgifter i år enn i samme periode i fjor. Lønnskostnadene ligger også fire millioner over budsjett. Fortsetter tendensen, vil lønnskostnadene bli 24 millioner høyere enn budsjettert. Økningen i lønnskostnader selv med uendret bemanning henger sammen med endringer i årslønn og pensjonskostnader.

Innkjøp av tjenester fra private er lavere hittil i år enn i samme periode i fjor.

Månedlig rapportering av lønns- og innleiekostnader ble innført etter at Røros kommune havnet på ROBEK-lista. Tallene skal opp til debatt i Formannskapet på torsdag.

Det er psykisk helse som bærer halvparten av lønnsbesparelsene på grunn av ubesatte stillinger. Dette skyldes også at det er vanskelig å få tak i kvalifisert personell. Det er stort behov for Miljøterapeuter inne psykisk helse over hele landet.

Disse stillingene i Røros kommune er ledig, men ikke besatt:

Helseplattformen opp i Formannskapet

Torsdag skal Formannskapet behandle helseplattformen. Kommunedirektøren ber politikerne vedta samarbeidsavtalen og tiltredelse i oppgavefellesskapet fra det tidspunktet oppgavefellesskapet etableres. Tiltredelse forutsetter at alle Helseplattformens eierkommuner slutter seg til oppgavefellesskapet. Kommunen skal i så fall velge en representant og et varamedlem til oppgavefellesskapets representantskap.

Helseplattformen har hatt en humpete start, og mottatt mye kritikk. Kommuneoverlege i Røros Marius Kaland har vært kritisk. Han var i november i fjor tydelig på at han ikke vil tillate at helseplattformen innføres på Røros legesenter, før det er dokumentert at den fungerer godt. Målet med Helseplattformen er økt kvalitet i pasientbehandling, bedre pasientsikkerhet, mer brukervennlige systemer og å sette helsepersonell i stand til å utføre sine oppgaver på en bedre og mer effektiv måte.

Det kommunale oppgavefelleskapet Kommunedirektøren vil ha Røros kommune med i nå, skal gjennom samarbeidsavtalen:

– Sikre en felles faglig styringslinje for deltakende kommuner for å kunne møte og samhandle godt med tilsvarende organisering i spesialisthelsetjenesten.

– Ivareta en god utvikling av løsningen for å understøtte moderne helsetjenester med høy kvalitet for regionens innbyggere.

– Sikre utvikling av et mest mulig sømløst og effektivt samarbeid mellom helseaktører i Midt- Norge, uavhengig av geografi og organisasjon.

– Hente ut gevinster på tvers av kommunene, inklusiv sikring av at samhandlingen gjennomføres best mulig mellom kommunene og overfor Helseplattformen AS.

Det er kommunestyret som endelig avgjør denne saken, trolig i sitt møte 24. april.