Kunstnerisk møte mellom Christer Tronsmed, Maria Sundby og bandet Bakrus

Pressemelding fra Kunst og kaos:

Lørdag 23. november åpner årets siste kunstutstilling hos Kunst og kaos: Et møte mellom røroskunstneren Christer Tronsmed og Oslo-baserte Maria Sundby. Under åpningsarrangementet lørdag kveld rigges galleriet til konsertarena for Trondheim Calling-aktuelle Bakrus.

Maria Sundby.


Maria Sundby

Maria Sundby (f. 1977) er en aktiv og engasjert samtidskunstner. Sundby er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo, hvor hun tok sin mastergrad i 2008. Hun har deltatt på en rekke gruppe- og separatutstillinger, i både i inn- og utland, og vært representert i en rekke gallerier blant annet i Berlin, New York, Istanbul og Leipzig. 

I 2010 ble Maria Sundby tildelt Oslo Bys kunstnerpris for sin fremragende innsats innen Oslos kunstliv. Sundby har også utført flere utsmykkinger i offentlig rom de siste årene. Nå inntar hun bergstaden Røros med installasjoner og akvareller. Et sterkt og engasjerende kunstuttrykk. 

Christer Tronsmed
Christer T. Tronsmed (f.1980) er figurativ maler som bor og arbeider på Røros. Tronsmed arbeider hovedsakelig med olje og akvarell, samt grafiske teknikker. Mye av produksjonen er sentrert rundt motiver fra Røros, hvor han er født og oppvokst.

Lokalmaler er ofte et begrep som ikke alltid er positivt brukt og ment. Christer sier derimot at han gjerne vil være en lokal maler. «Jeg liker å se de samme tingene hver dag. Det gir en viss frihet; rammene er de samme, men tankene endrer seg. Den samme gata eller det samme huset kan være motiv for mange ulike bilder», sier han.

Til utstillingen hos Kunst og kaos har Christer med seg flere helt nye arbeider som aldri er vist for publikum tidligere.

Konsert med Bakrus
I forbindelse med den offisielle åpningen av utstillingen lørdag kveld, inviterer galleriet Kunst og kaos til konsert med bandet Bakrus. 

Pønkrockkvartetten ble som første band fra Røros noen sinne, nylig tatt ut til å spille under Trondheim Calling i 2020. Siden de slapp debutplata «Tynn Kjærlighet» i 2018 har bandet gjort seg bemerket som et forrykende liveband, og deres seneste album «Per», en hyllest til Per Bergersen, ble revet vekk fra hyllene. Byscenen i Trondheim presenterer Bakrus som: « … et av de tøffeste norskspråklige rockebanda siden de 4 store herja på 80 & 90 tallet». 

Hos Kunst og kaos stripper Bakrus det helt ned og leverer sin akustiske versjon av sår og rå norsk pønk. 

Visning på dagtid, åpning med konsert på kvelden

Lørdag formiddag holder galleriet åpent en time med forhåndsvisning av kunstutstillingen. Her vil det også være mulig å kjøpe verk fra utstillingen.

Selve åpningsarrangementet med konserten skjer lørdag kveld. Til dette arrangementet er over halvparten av billettene allerede solgt.

– Det er jo begrenset plass i galleriet vårt, så vil du være sikker på å få med deg dette, anbefaler vi å ikke vente for lenge med å kjøpe billett, sier Sigrid M. Jansen hos Kunst og kaos.

Bakrus. Bakrus består av: Jonas Jansen Ramsfjell, gitar/vokal Steffen – Lilleevjen, gitar – Vegard Moan Viken, Bbass – Odd Ragnar Olavsønn Bukkvoll, trommer.

Falkberget ba Aagot brenne brevene

Hans Svenne er ute med ny bok om Johan Falkberget, og denne gangen tar han for seg Falkbergets kanskje vanskeligste år. Dikterhøvdinen var enda en dikterspire, og flere brev skrevet til skuespillerinnen Ågot Didriksen tyder på at en aldri så liten forelskelse kanskje truet ekteskapet. Boka er gitt ut på Fjellheimen forlag.

Hans Brenne er ute med sin tredje bok om Falkberget. Boka heter «Johan Falkberget – avgjørende år, og tar for seg en periode i livet fra 1907 – 1922. I den perioden var det Kristiania som var Falkbergets base. Svenne har gått grundig til verks, blant annet i Oslo kommunes registre. Der har han funnet svar på hvor Falkberget bodde, og når han flyttet mellom de forskjellige stedene.

Brev Johan Falkberget skrev til skuespilleren Ågot Didriksen har også fått en sentral plass i boka. Falkberget ba i Ågot brenne brevene, men det gjorde hun ikke. Hun tok i stedet vare på dem, og de er nå en del av Falkbergets store brevsamling.

Viktig for idrettslaget å se fremover

Styreleder i Røros Idrettslag, Dagfinn Moen, sier tiden nå er inne for å se fremover. Han innrømmer at dagens avtale mellom Folkehøyskolen og Røros kommune om tomt er et stort nederlag for ham personlig.

– Det er veldig synd at vi ikke får utnyttet en situasjon som i styret i idrettslaget ble betraktet som en åpenbar vinn/vinn situasjon. For meg er det et kjempenederlag, men det er helt uinteressant så lenge prosjektet lever videre. Jeg håper prosjektledelsen når fram i Stortinget og får realisert prosjektet, sier Dagfinn Moen til Rørosnytt.

Moen var orientert om Folkehøyskolens kontakt med kommunen, og vedtaket i dag kom ikke som en overraskelse.

– Vi visste at det kom til å gå som det gjorde i Formannskapet. Vi har vært i kontakt både med ordfører, prosjektleder og teknisk sjef i forrige uke, og signalene fra dem var tydelige.

Det er nedsatt et forhandlingsutvalg i Idrettslaget med representanter fra særgruppene, som skulle forhandle med folkehøyskolen.

– Mandatet til gruppa som er satt ned er kraftig endret etter i dag, og det blir en helt annen prosess enn det som ble vedtatt på det ekstrardinære årsmøtet. Utvalget må fortsette sitt arbeid ut fra det, sier Moen.

Folkehøyskolen kjemper om plass på statsbudsjettet nå. Lykkes det, vil Idrettslaget og Folkehøyskolen bli naboer på Øra fra 2021.

– Det er veldig ønskelig at vi får til et samarbeid, når Idrettslaget og Folkehøyskolen skal leve side om side. Det blir fortsatt et naboskap, og alle må være rause slik at vi får til stor og livlig aktivitet på Øra, som er mye mer variert enn i dag. Vi må planlegge for naboskapet i prosessene som kjører videre nå, sier Dagfinn Moen.

Ny linje ved Røros VGS

Hovedutvalget for Utdanning i Trøndelag Fylkeskommune har, vedtatt at det skal åpnes et nytt tilbud på Røros VGS. Fra skoleåret 2020/21 kommer ei ny linje, med Salg, service og reiseliv.

Bjørn Salvesen Foto: Rørosnytt

Dette kom opp som et fellesforslag fra SV, Ap, SP og Rødt. Disse partiene sitter med flertallet i Fylkestinget.

– Som innvalgt fra Røros i Hovedutvalg Utdanning, er jeg selvfølgelig svært fornøyd med det, sier Bjørn Salvesen til Rørosnytt.

Folkehøyskolen dropper Røros IL

Mens Røros IL er i ferd med å oppnevne representanter til et forhandlingsutvalg som skulle forhandle om vilkårene ved salg av tomt, handler Folkehøyskolen av Røros kommune. Foramannskapet har i dag sagt ja til å selge et areal ved Øya barnehage, som tidligere har vært vurdert i forbindelse med bygging av ny barnehage.

Vedtaket i dag, gjør at det ikke lengre er aktuelt å kjøpe tomt av idrettslaget, og at Folkehøyskolen har løst utfordringen med å finne tomt på annet vis.

Røros Pride inntar Skistuggu

Pressemelding fra Røros Pride:

Førstkommende søndag er det gjengen i Røros Pride som skal drive kafeen på Skistuggu på vegne av Røros IL. De oppfordrer alle til å ta turen opp for en hyggelig kaféopplevelse.

Røros Pride skal som flere nok allerede har fått med seg arrangeres for første gang i mai 2020. Dugnadsgjengen som arrangerer Pride er allerede i full gang med planleggingen og blir nå å finne bak disken på Skistuggu førstkommende søndag.

«Vi tok kontakt med Skistuggu tidlig i høst og ønsket oss en søndag på Skistuggu. Nå som det er bestemt at Pride vil bli arrangert, ønsker vi en mulighet til å treffe folk og at det skal være mulig å bli bedre kjent med oss som står bak arrangementet,» sier leder i Røros Pride, Hans Oddvar Stuenes. Han bedyrer også at det er flott å kunne støtte opp om Røros ILs virksomhet på Skistuggu.

«Kaféen vil drives som vanlig, og du vil finne de samme godbitene på disken, men vi kommer til å sette vårt preg på denne søndagen. Vi kommer også til å ha en quiz for voksne og tegnekonkurranse for barna, der vi vil ha flotte uttrekkspremier» sier Stuenes. 

«Skistuggu støtter Røros Pride og synes det er veldig fint at Pride tar en av dugnadssøndagene som holder kaféen åpen. Vi håper så mange benytter muligheten til flott søndagstur opp til Skistuggu,» sier leder for Skistuggu, Hilde Myren. 

Skistuggu har åpen kafé hver søndag fram til 1. desember.

Nasjonal tilskuddsordning for inkludering av barn og unge – bli med på inkluderingsarbeidet

Bufdir (Barne- ungdoms- og familiedirektoratet) lyser nå ut midler som skal bidra til bedre inkludering av barn og unge. Både offentlige instanser, private aktører og frivillige organisasjoner kan søke om midler. Målet med tilskuddsordningen er å motvirke og/eller dempe konsekvensene av fattigdom blant barn og ungdom. Søknadsfristen for tilskuddsåret 2020 er 13. desember 2019.

Fattigdom handler om mer enn mangel på mat og klær

I et land som Norge, der den generelle levestandarden er høy, er det vanlig å bruke definisjoner av fattigdom som handler om mer enn fysisk overlevelse. Det betyr at fattigdom ikke bare handler om mangel på mat, klær og tak over hodet. Fattigdom betyr også det å mangle muligheter for å delta sosialt, på lik linje med resten av samfunnet. Barn trenger relasjoner med jevnaldrende for å ha et godt liv. Ungdommen selv sier at det verste med å være fattig er at du ikke kan delta på det andre kan (Bufdir.no). 

Gi alle mulighet til å delta!

Nasjonal tilskuddsordning for å inkludere barn og unge skal bidra til at alle barn, uavhengig av foreldrenes sosiale og økonomiske situasjon, skal ha mulighet til å delta i organisert fritidsaktivitet sammen med andre. Løsningen for å nå barn vil variere fra kommune til kommune og de frivillige organisasjonene – men vi håper at mange lag og foreninger og private aktører ønsker å bli med på dette arbeidet sammen med kommunen. Med gode tiltak og godt samarbeid kan alle barn og unge få delta i organisert fritidsaktivitet. 

Det kan søkes om tilskudd til tiltak som innebærer at: 

  • barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer og deres familier kan delta i kultur- og fritidsaktiviteter
  • barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer og deres familier kan delta i ferieaktiviteter
  • barn og ungdom berørt av fattigdomsproblemer kan delta på alternative mestringsarenaer

Alle som skal søke om tilskudd gjennom denne ordningen må benytte søknadsskjemaet i Bufdirs søknadsportal for tilskudd. Søknadsskjema åpner fredag 22. november. 

Knutepunktfunksjonen

Det er satt ned en tverrfaglig gruppe bestående av representanter fra flere av virksomhetene som har kontakt med målgruppen, deriblant NAV, kultur og fritid, flyktningetjenesten, skolen, helsestasjonen og barneverntjenesten. Gruppens medlemmer har ansvar for oppsøkende arbeid mot målgruppen, frivillige lag og organisasjoner. Gruppen vil sørge for at kommunene har god oversikt over alle relevante tiltak, både i kommunal og frivillig regi. Dersom noen har spørsmål til den tverrfaglige gruppen i knutepunktfunksjonen kan de kontakte Ane Linn Haagaas på e-post, eller kontaktperson for tilskuddsordningen i Røros kommune, Nina Hjelle på e-post.

For fullstendig informasjon om tilskuddsordningen og søknadsprosessen, se https://www.bufdir.no/nn/Tilskudd/Soke_om_tilskudd/Barn_og_ungdom/lavinntekt/

(Kilde: Bufdir.no)

Nei til ekstra skjenking under Julemarkedet

Formannskapet sa i dag nei til utvidet skjenking under julemarkedet, og ja til utvidet skjenking i jula. Kommunen hadde mottatt to søknader fra Bergstadens hotell om utvidet skjenketid i to perioder i desember 2019.

Den første søknaden gjelder for utvidet skjenketid av alkohol i klasse 1, 2 og 3 frem til kl. 2:00 onsdag 4. desember og torsdag 5. desember. Bakgrunnen for søknaden oppgis å være julemarkedet, og en stor strøm av turister. Søknaden gjelder for Skanckebua bar og restaurant (Kjerkgata 48), Hiortpuben og Peder Hiort Mathus (Osloveien 2), NyeNilsenhjørnet (Osloveien 2) og GamleNilsenhjørnet, spiserestauranten, Barny og møterom på hotellet (Osloveien 2).

Den andre søknaden gjelder for utvidet skjenketid av alkohol i klasse 1, 2 og 3 frem til kl. 2:00 i perioden 23.12.2019 – 31.12.2019. Søknaden gjelder for Skanckebua bar og restaurant (Kjerkgata 48), Hiortpuben og Peder Hiort Mathus (Osloveien 2), NyeNilsenhjørnet (Osloveien 2) og GamleNilsenhjørnet, spiserestauranten, Barny og møterom på hotellet (Osloveien 2). Administrasjonen hadde innstilt på avslag på begge punktene.

– Vanligvis har jeg et liberalt syn på skjenking ut over vanlig skjenketid, blant annet basert på skjenkerapportene, som viser at det går greit. Det er delt ut svært få prikker de siste månedene. Når det gjelder julemarkedet støtter jeg innstillingen om avslag, basert i uttalelser fra politiet og arrangøren. Når det gjelder jula viser jeg til enstemmig vedtak fra Formannskapet i fjor, og kommer med endringsforslag der, og ønsker at den delen av søknaden innvilges, sa ordfører Isak V. Busch i Formannskapet.

Utvidet skjenking under julemarkedet ble avslått mot en stemme. Utvidet skjenking i jula ble vedtatt mot to stemmer.

Røykutvikling i sikringsskap

Nødetatene rykket i formiddag ut til et hus på Glåmos, der det ble meldt om røykutvikling fra et sikringsskap. De to personene som er bosatt på stedet hadde gått ut av boligen. Brannen ble slukket etter kortid. Nå pågår det utlufting av huset.

Varsler endring i eiendomsskatten

Rådmann Kjersti Forbord Jensås varsler at hun vil komme med ny innstilling på promillesats på eiendomsskatt. I det opprinnelige forslaget til budsjett, som ble presentert for Formannskapet i dag, var satsen satt til fem promille. Dette vil bli endret til 4,75 på grunn av et tak Regjeringen har satt på hvor mye kommunene kan øke satsen. I følge Rådmannan vil endringen ikke føre til endringer i budsjettet forøvrig.

I 2019 er Promillesatsen 3,75. Eiendomsskatten får en såkalt redusjonsfaktor etter pålegg fra regjeringen. Det betyr at skattetaksten skal reduseres med 30%. Dette er et komplisert regnestykke, men huseiere vil få en nedgang i eiendomsskatten i 2020.

Røros kommune har etter noen år med betydelig mindreforbruk lagt opp et disposisjonsfond. De økonomiske utsiktene er likevel ikke så veldig lyse. Store investeringer i nye bygg, gir store utgifter i årene som kommer. De siste årene har veldig god skatteinngang gitt høyere inntekter. Det er umulig å forutsi hvordan dette vil utvikle seg fremover.

Formannskapet vedtok i dag å legge budsjettforslaget ut på høring, uten debatt om innholdet i dag. Tradisjonen tro, er det i budsjettmøtet i kommunestyret endringsforslagene og debatten kommer.

For første gang legges budsjettet for Røros kommune fram med et klimabudsjett.