Skapende ungdomsmesse i Verket

I dag, onsdag 5. februar samles skapende ungdommer i Verket Røros, når Skapende ungdomsmesse – SUM 2020 blir arrangert. Messa har blitt arrangert av Regionrådet for Fjellregionen hvert år siden 2004. Messa alternerer mellom Tynset og Røros, og tiltrekker seg om lag 150 utstillere og 1500 – 2 000 besøkende. Her stiller Fjellregionens ungdoms- og elevbedrifter sammen med næringsliv og offentlig sektor. 

I forbindelse med messa startes det i Fjellregionens kommuner om lag 100 elev/ungdomsbedrifter hvert år. I prosessen bygges sterke bånd til det lokale næringslivet, blant annet gjennom mentorering. 

Deltakelse på SUM gir ungdomsbedriftene god trening til Fylkesmessa på Hamar og øker sjansene for Gullbillett til NM. Men viktigst av alt, det gir dem inspirasjon til, og tro på at det nytter å drive entreprenørskapsarbeid.

Årlig stiller i snitt mellom 20 og 30 bedrifter med en eller flere av sine ansatte for å vise elevene at det lar seg gjøre å starte egne bedrifter i regionen.

Se Klas Sommer motta NM-sølv

Klas Sommer debuterte med et smell i Femund 450, og kjørte inn til andreplass i løpet som også hadde status som Norgesmesterskap. Prestasjonen ga ham også premien for beste nybegynner. Medaljeseremonien var på Storatuggu, under årets Femundløpsbankett nå i kveld.

Her kan du se medaljeseremonien, der debutanten får sin sensasjonelle sølvmedalje.

https://vimeo.com/389350994

Fremtidsrettet martnashall

Til årets Rørosmartnan blir martnashallen fornyet. Tradisjon, handel og kultur skal være i verdensarven Røros som før, men for at Rørosmartnan skal utvikles må det puttes litt fremtid inn.

– Så i hallen i år der blir det mange forskjellige tema som er fremtidsrettet, sier martnassjef Lillian Sandnes.

https://vimeo.com/387708970
Lillian Sandnes

Hele industriklyngen blir med i hallen, til å presentere seg.

– Vi har noe som vi kaller «Sofakroken». Der blir det en del intervju om aktuelle tema, sier Lillian.

Det er lagt spesielt tilrette for småbarnsforeldre. Det er blant annet laget en egen ammekrok, og lekeområde.

– Vi prøver å få bort idrettshallpreget med å lyssette og gjøre det litt mer trivelig med noen element, sier Sandnes. Hun legger til at det også er veldig fokus på miljø. FIAS er med ute i hallen, både for å formilde og hjelpe arrangøren med ulik dekor i gjenbruksmaterialer. Hallen skal fortsatt være den gode gamle martnashallen.

– Det blir salg som før, men det blir mye mer opplevelsesbasert. Og fremtidsrettet tema, sier martnassjefen.

Miljø

Under årets martna kommer det til å blir satt ut flere søppeldunker enn tidligere år. I gata blir det miljøverter, fire timer hver dag. Miljøvertene kommer fra Nord-Østerdal Videregående skole.

– Vi håper at alle tenker litt mer på hvor de kaster avfallet, sier Lillian. Hun håper at årets martna blir en tradisjonsmartna på det jevne. Det blir mange forskjellige utstillere både inne i hallen og utenfor, fra smykkeselgere til Felleskjøpet som kommer med traktor.

Utlendingen på Storstuggu

I morgen, onsdag 5. februar kommer Teater Innlandet til Storstuggu med forestillingen «Utlendingen».

Det er duket for forviklinger når Charlie Baker befinner seg på hotelltur i ingenmannsland. Charlie er en ganske stusselig fyr; korrekturleser med sosial angst og lei av livet. Han vil ikke snakke med folk og later derfor som han ikke forstår språket.

Private samtaler fulle av hemmeligheter og konspirasjoner foregår mellom de andre hotellgjestene med Charlie til stede. Folk synes nok Charlie oppfører seg litt merkelig, men han unnskyldes med at han er utlending

Et sammensurium av karakterer, alle med en god dose sneversyn og fremmedfrykt, legger grunnlaget for en aktuell politisk farse. I Larry Shues velskrevne komedie vil nok mange møte seg selv i døra.

Foto: Lise Skjæraasen/Atle Auran

Nei til Vertshuset og Bergstaden

Kommunedirektøren går inn for å avslå to søknader om utvidet skjenketid under Rørosmartnan. Vertshuset har søkt om utvidet skjenketid torsdag, og Berstadens Hotell har søkt om utvidet skjenketid i perioden 17.02.20-20.02.20 og 23.02.2020 for stedene Skanckebua bar og restaurant, Hjortpuben, Peder Hjort Mathus, Nye Nilsenhjørnet, Gamle Nilsenhjørnet, Spiserestauranten, Barney og Møterom og resepsjon på Hotellet i Osloveien.

Avslagene begrunnes med tidligere års behandlinger og politiets uttalelse. Kommunens ruspolitiske handlingsplan og alkoholforskriften er under revidering. Arbeidet med revideringen er tildelt utvalg for helse og omsorg. Under revideringen vil det tas stilling til en mulig fast dispensasjon for utvidet skjenketid for spesielle arrangementer gjennom året.

Bobby er et fast innslag på Bergstadens Hotell under Rørosmartnan. Foto: Tore Østby

For utelivsbransjen er de ekstra timene med skjenking i forbindelse med Rørosmartnan en betydelig andel av virksomhetenes omsetning gjennom året. Historisk har festlivet trolig vært en betydelig faktor bak at Rørosmartnan har trukket så mange mennesker.

Søknadene om utvidet skjenking skal opp i Formannskapet torsdag 6, februar.

35-årsjubileum i dag

I dag, 4. februar er det 35 år siden Galleri Galåen åpnet. Bjørg Engan Døhl og Liv Grådal kjøpte i 1985 Galåen Foto av Randi og Anders Galåen, som hadde startet bedriften i 1967. Historien til Galleri Galåen startet i Kjerkgata 4.

I dag driver Liv bedriften alene, i Bergmannsgata 12. Der hun tar på seg forskjellige fotooppdrag som fotografering av baby, barn, familie, søsken, konfirmanter, portrett, brudepar, skole, barnehage og reklame og produktfotografering.

35-årsjubileet blir markert med jubileumstilbud, og servering av kaffe og biteti.

Driver av Galleri Galåen, Liv Grådal. Foto: Tove Østby



Gullsløyfeluer til Femundløpet

Barnekreftforeningen Trøndelag har fått laget Gullsløyfeluer til årets Femundløp. Det er produsert et parti på 250 luer. Luene er sydd av SyNåla i Ålen. 

Monica Engan i Barnekreftforeningen Trøndelag sier at luene skal gi litt mer inntekt til foreningen i forbindelse med Femundløpet.

https://vimeo.com/388698256
Mor og datter, Ida Sofie og Monica.

Barnekreftforeningen hadde lyst til å ha en effekt som de føler er enkel å selge, da kom ideen om å spørre SyNåla i Ålen om de hadde lyst til å lage luer til dem. Gullsløyfen som er det internasjonale symbolet for barnekreft er trykt på lua. Monica forteller at luene er blitt populære.

– Det kommer stadig vekk inn meldinger om at det ønskes huver både her og der. Når vi er ferdig med Femundløpet må vi sette oss ned og få distribuert dit det skal, sier Engan som roser damene i SyNåla for jobben de har gjort med luene.

– All ærer til de i SyNåla som har funnet et stoff gjør at man kan ha luene ute. Luene er tykke og gode, og veldig gode å ha på, sier hun.

Tradisjon

Det er blitt en tradisjon at Barnekreftforeningen Trøndelag er med og hjelper til under Femundløpet. I år er de med for fjerde gang. De to siste årene har foreningen vært i Tufsingdalen. I år rigget de camp sammen med ti kadetter fra Luftkrigsskolen som foreningen samarbeider med. Monica forteller at barna var med å satte opp telt. De har grillet pølser på bål, bygd snøborg, hatt snøballkrig, laget gullsløyfe i snøen og bare koset seg i Tufsingdalen. Monica sin datter Ida Sofie overnattet i Tufsingdalen natt til lørdag og hvilte ut til salg av gullsløyfeluer på Domussenteret på lørdag.

Signerte debutromanen

Forfatter Anne Nyheim signerte sin debutroman, «Enkepalasset», hos Amneus Boghandel på lørdag. Anne forteller at boka har fått utrolig bra mottakelse. Hun har fått mye positive tilbakemeldinger, blant annet personlige meldinger fra lesere. Forfatteren har allerede fått spørsmålet om det kommer flere bøker. Det setter hun pris på. Hun har jobbet i nesten 15 år med Enkepalasset. Anne synes det er både litt skummelt og veldig gøy å gi ut boka.

Her forteller forfatter Anne Nyheim om debutboka si.

https://vimeo.com/388690737
Anne Nyheim

– Det er litt sånn skrekkblandet fryd, når man kommer med ei bok som man har jobbet så lenge med, men Enkepalasset er jo debutboka mi, sier Anne Nyheim.

Boklansering

Boka er rykende fersk, den kom ut 7. januar i år. Anne hadde ei boklansering på Kaffestuggu 18. januar. Der var det fullt hus. Bokbadet var Karin Tørklep Sletten.

– Det var veldig, veldig gøy at det kom så mange. Jeg hadde sørget for at det var 10 jeg visste kom. De kom på tvang, sier Anne.

Enkepalasset er en frodig fortelling om annerledeshet og utenforskap, om folk som skjener i sikksakk over den tynne linjen som skiller de gale fra de litt mer normale.

Enkepalasset

Leseren møter Vera den dagen alt går skeis, og hun tilfeldigvis snubler inn i Enkepalasset, en bygård et sted i Norge. Her treffer hun Bokhandleren, som løper rundt i gangene med en rød støvsuger, fra Andersen, som ikke kan huske om hun har spist, Leopold, som er redd for å få en kanonkule i hodet, og Elise, som sitter fast i sin mors dødsbo, og helst bare går ut for å være usynlig på kirkegården.

I denne forsamlingen av skadeskutte sjeler oppstår det skjøre tråder av forbindelser. Gjennom tilfeldige møter, konflikter og forviklinger flettes livene deres sammen. Vera kjemper for å reise seg igjen, men hvordan skal du få venner når du selv er en litt vanskelig person, og dette med å omgås folk ikke er din sterke side?

– Jeg tror dette med ensomhet og litt utenforskap har kanskje alle kjent på ett eller annet tidspunkt i livet. Noen kjenner mer på det enn andre. Det er en bok som både har vært trist å skrive og veldig morsom å skrive, jeg lever meg veldig inn i disse karakterene og det universet, sier forfatteren av Enkepalasset.

Enkepalasset. Foto: Tove Østby

Spilte sin store helt

Arnt Erik Bukkvoll fikk mulighet til å spille sin store helt på lørdag, da han var innom Snowfall snøfestival. Festivalen ble arrangert i Sleggveien, på Riishagaen og Malmplassen. Temaet var Pippi Langstrømpe. Det var forskjellige snøaktiviteter som snøballkrig, laging av snøfigurer, aking og sparking.

– Pippi Langstrømpe er en fabelaktig skikkelse. En av mine store heltinner. Kanskje den aller største, sier Arnt Erik Bukkvoll. Han legger til at i nyere tid så har Greta Thunberg egentlig stilt seg på linje med Pippi. Han er glad for at Greta kanskje snart kommer til Røros, og det hadde vært storartet å få treffe henne.

Hvorfor er Pippi så stor?

– Det sier seg selv. Alle skjønner jo det, som leser hvordan Astrid Lindgren har beskrevet og fremstilt skikkelsen, sier Arnt Erik, som neppe tror at det kan blir bedre enn å ha på en Pippi-parykk og være i Sleggveien.

Står farlig til etter utforkjøring

En lastebil står delvis inne i kjørebanen etter en utforkjøring øverst i Gullikstadbakkene. Den kommer brått på like etter en sving og en bakketopp for de som kjører inn mot Røros, også for de som kjører nordover dukker bilen opp brått like etter en bakketopp.