Hans Vintervold har fått ny jobb

Tidligere ordfører Hans Vintervold har fått seg ny jobb. Han er ansatt i RørosBanken. Hans Vintervold ledet Osloavdelingen, da han ble valgt som ordfører for vel 12 år siden. Nå går han tilbake til sin gamle arbeidsgiver.

– Vi er glad for å kunne dele den gode nyheten, Hans Vintervold er tilbake i RørosBanken etter 12 år som ordfører på Røros. Med dette får banken en ansatt med bred erfaring og et særdeles stor nettverk, skriver Rørosbanken i en mail til Rørosnytt i dag.

Hans Vintervold avsluttet sitt siste kommunestyremøte som ordfører med sang. Nå har han gjenfunnet melodien med sin gamle arbeidsgiver Rørosbanken.

Må rette opp fire brudd på regelverket

Den endelige rapporten fra Fylkesmannen etter tilsyn med Røros skoles arbeid med elevenes utbytte av opplæringen, konkluderer med fire regelbrudd. Røros kommune får frist til 30. april for å rette disse forholdene. Den endelige rapporten samsvarer i stor grad med den foreløpige rapporten, som kommunen har kommet med tilsvar til. Tilsynet omfatter også en rekke områder, der Røros skole oppfyller kravene som stilles i regelverket.

Marit Agnete Trollerud. Foto: Tore Østby

Kommunalsjef Marit Agnete Trollerud sier Røros kommune er godt i gang med å rette opp regelbruddene Fylkesmannen har påpekt i rapporten etter tilsyn ved Røros skole. Noe av dette arbeidet var i gang også før tilsynet kom. Fylkesmannen er fornøyd med svarene, men konkluderer likevel med regelbrudd, ettersom det er praksisen på tilsynstidspunktet som skal legges til grunn.

Feil læreplan i bruk

Det føreste bruddet er knyttet til at Røros ble sørsamisk forvaltningskommune i 2018. Dette innebærer blant annet at alle elever skal få opplæring etter LK06S. På tilsynstidspunktet var det kun samiske elever som fikk opplæring etter LK06S. For de andre elevene, har Røros skole fortsatt å bruke LK06. Arbeidet med å gå over til ny læreplan er i gang, men fylkesmanen konkluderer med at det ikke er godt nok:

«Med tilbakemeldingen fra kommunen av 07.01.20, og oversendt plan for arbeidet med fagfornyelsen, ser vi at de skisserte tiltakene vil kunne bidra til retting på dette kontrollområdet. I denne rapporten vurderes regeletterlevelsen per nå, og vi kan ikke se av tilbakemeldingen fra skoleeier forandrer på faktagrunnlaget på dette kontrollområdet. Vi opprettholder konklusjonen vår om at lovkravet ikke er oppfylt» heter det i rapporten fra Fylkesmannen.

Individuelle opplæringplaner

Det andre regelbruddet er knytten til praksisen rundt Individuell OpplæringPlan (IOP). Tilsynet dreier seg om konkrete elever, og av personvernhensyn går ikke Rørosnytt særlig detaljert inn på dette. Regelbruddet går på om spesialundervisning oppfyller læreplanmålene satt i IOP-en, om opplæringens innhold er knyttet til de individuelle læreplanmålene satt i IOP-en, og om avvikene fra gjeldende læreplan er synliggjort.

Halvveis halvårsvurderinger

Det tredje bruddet er knyttet til halvårsvurderinger, er Røros skole i følge Fylkesmannen ikke har oppfylt kravene i regelverket. I tilbakemeldingen beskriver kommunen at de i det videre arbeidet vil være tydelig på at halvårsvurderingen både skal gi eleven tilbakemelding på kompetanse i fagene, og veiledning om hvordan de kan øke kompetansen sin. Fylkesmannen skriver i den endelige rapporten at dette er en presis forståelse av hvilke to komponenter halvårsvurderingen uten karakter, skal inneholde:

«I redegjørelsen fra skoleeier i etterkant av denne rapporten, forventer vi da en beskrivelse av hvordan kommunen vil jobbe for å skape en felles forståelse, samt utvikle vurderingspraksiser i tråd med denne. Vi fastholder konklusjonen om at lovkravet ikke er oppfylt«, heter det i rapporten fra Fylkesmannen.

Norsk som andrespråk

Det siste bruddet omhandler kartlegging av norskkunnskapene til elever som ikke har norsk eller samisk som morsmål. Fylkesmannen mener kartleggingen ved Røros skole gjøres av lærere som mangler nødvendig kompetanse.

«For å tolke resultater, vurdere omfang og innhold i særskilt språkopplæring, trengs kompetanse i norsk som andrespråk. På Røros skole er det én av lærerne som har slik kompetanse. Denne lærerressursen brukes ikke i denne sammenhengen«, heter det i rapporten fra Fylkesmannen.

Gjenåpnes til Rørosmartnan

Mandag blir det nytt liv i Grillhuset i Kjerkgata. Grillhuset Røroskjøtt stengte 9. oktober, etter å ha åpnet vinteren 2017. Mandag åpner Grillhuset Røros.

Poul Lysdal er tilbake som kjøkkensjef og daglig leder. Etter at Grillhuset ble lagt ned, har han arbeidet ved Vertshuset Røros. Nå kommer han tilbake til Grillhuset som majoritetseier i nysatsingen.

Grillhuset Røros kjører videre på samme konsept som Grillhuset Røroskjøtt. Menyen vil variere fra dag til dag, og i tillegg til kjøtt, blir det servert fugl, fisk, og vegetar. Alt tilberedes på grill.

– Et besøk på Grillhuset skal være en opplevelse i mat og hygge. Det er åpent kjøkken, og meget personlig service i tett kontakt mellom gjester og kjøkken. Restauranten er liten og intim, med plass til 22 gjester.

Grillhuset Røros åpner på kvelden mandag i martnasuka. Planen er å holde åpent alle dager bortsatt fra mandag og tirsdag. I tillegg til middag, vil det også bli lunsjservering.

Lek for livet i kveld

I kveld, 11.februar skal konfirmanter både fra kirka og Humanetisk forbund se teaterforestillingen «Lek for livet» i Storstuggu. I følge Turnéteateret i Trøndelag går tematikken til denne dokumentarteaterforestillingenrett inn i deres arbeid i konfirmasjonsundervisninga

Bendik Nordgaard fra Stjørdal er en av de som publikum treffer på scenen. 31-åringen har i hele høst jobbet med å gi barn på flukt smilet tilbake.

– Jeg jobber som omreisende klovn eller gjøgler eller hva man skal kalle det, med The Flying Seagull Project. Vi er en gjeng som reiser verden rundt med formålet å spre glede og latter til de som trenger det aller mest. Vi tror på at det er en menneskerett for alle, særlig barn og ha anledning til og trygghet til å leke, være barnslig og få denne viktige delen av barndommen, sier Bendik Sjømæling Nordgaard.

«Lek for livet» handler om arbeidet til det internasjonale teaterkompaniet og historen til de unge menneskene som har valgt denne litt spesiell måten å jobbe på. Forestillingen hadde premiere 1.oktober i 2019 og fikk god kritikk i Klassekampen.

«Det kunne fort ha blitt kleint, men energien og spelegleda deira er så smittande, at hemningane våre fort forsvinn.» Amund Grimstad Klassekampen.

I over ni år har The Flying Seagull Project reist rundt over hele verden for å leke med barn på flukt eller i andre vanskelige situasjoner.

– Etter at flyktningkrisen i Europa ble et faktum har vi jobbet mest der. I hele fjor høst var vi på Lesvos i Hellas og jobbet i ulike leirer. Det var veldig spesielt å møte de omtalte norske asylbarna i flyktningeleiren Moria. Plutselig var det noen som kom bort og snakket norsk til oss, sier Bendik, som gleder seg til å reise på turné over hele Trøndelag.Han legger til at publikum kommer til å bli dradd med inn i leken. Det blir masse energi og de gleder seg veldig til å møte publikum.

Lek for livet er et samarbeid mellom Turnéteatret i Trøndelag og Teater Ibsen. Regissør er Aslak Moe, se vedlagte anmeldelse fra Klassekampen.

Bendik og kolleger utenfor den mye omtalte flyktningeleiren Moria på Lesvos, sammen med 16 år gamle Fatema Ahmad, hennes bror Nasir og faren Mohammad Hassan.

Nå kommer kampen om fylkesblomsten

Etter sammenslåingen av Trøndelagsfylkene pågår arbeidet med å definere det nye fylket. Nå skal fylkespolitikerne ta stilling til hvilken blomst som skal være fylkesblomsten. Det står mellom tre kandidater.

Alle kommunene i Trøndelag har kommuneblomst. Sibirstjernen er den utvalgte i Røros kommune. De andre kommunene har gått forskjellige veier. Røyrvik har Ballblom, Ørland har Marianøkleblom og Holtålen Fjellfiol.

Noen av kommunene har definer begrepet blomst litt videre. Selbu har Einer, Namsos har Furu, og Tydal har Stut.

De tre kandidatene til den ærefulle tittelen fylkesblomst for Trøndelag er: Reinrose, Myrull og Olavsstake. Saken skal opp i Fylkesutvalget 14. februar. Måtte den beste vinne!

Ønsker å gjøre musikk tilgjengelig for alle

Ungdomsbedriften Stereo UB har som mål å gjøre musikk tilgjengelig for alle. Stereo UB består av 15 musikkelever fra Nord-Østerdal videregående skole. Ungdommene tilbyr musikalsk underholdning, sceneproduksjoner og kurs for folk alle aldre. Stereo UB sine tjenester er blant annet konsert- og musikkproduksjoner, produksjon av lyd og lys på scene, konferansierer på konserter, markedsføring av arrangement og instrumentopplæring.

Her er en smakebit med Stereo UB, fra SUM-messa.

https://vimeo.com/389922463
Stereo UB

– Dersom man har møter eller arrangement kan vi stille med underholdning. Vi kan også stille med PR for et prosjekt, eller stille med lyd og lys, for eksempel «mikker» dersom det trengs. Vi har også en liten mini-kulturskole, hvor vi da tar imot de som ikke får plass på kulturskolene. Da har vi forskjellige instrument så det er bare å komme med det du ønsker å lære. Vi har også drama og dans, sier Ela Ødegård som er en av ungdommene i Stereo UB.

Torsdag 19. mars og fredag 20. mars skal Musikklinjekoret fra NØVGS framføre Mozart’s Requiem i Tynset kirke, sammen med Øvre Rendal mannskor og Tynset blandetkor. Solister er Guro Hjemli, May Britt Mitrovic, Knut Stiklestad og Mathias Gillebo. Organist er Nelson Craig Lee, og dirigent er Jelena Zlatarov Marcetic.

Her er noen glimt fra Stereo UB på Sum-messa i Verket Røros.

Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby

Røros straffes for høy yrkesskoleandel

I industrikommunen Røros er utdanningsvalgene godt tilpasset arbeidsmarkedet. En stor andel av innbyggerne har yrkesutdanning, mens en noe mindre andel av befolkningen har universitets eller høyskoleutdanning. På grunn av dette straffes Røros kommune med 620.000 kroner mindre i rammeoverføring fra Staten.

Ved beregning av rammetilskudd til kommunene er utdanningsnivå ett av kriteriene som legges til grunn for overføringene til barnehage. Tanken bak er en idé om at høyt utdannede foreldre har større behov for barnehageplasser enn foreldre med yrkesutdanning. Det kan være vanskelig å se at dette er annet enn akademisk arroganse. Foreldre som er fagarbeidere har så vidt vi kan se samme behov for barnehageplasser.

I Røros kommune har 27,7% universitets eller høyskoleutdanning, mens nabokommunene Tydal og Holtålen ligger på rundt 20 %. Landsgjennomsnittet er 33,4%.

Røros kommune hadde fått 620.000 kroner mer i rammeoverføringer i året, hvis antallet med høyskolenivå hadde ligget på landsgjennomsnittet.

Stortingsrepresentant Mona Fagerås (SV) har stilt spørsmål i Stortinget til kommunal- og moderniseringsminister Nikolay Astrup, om det hun kaller en «distriktsfelle».

NRK har publisert en artikkel om Vestvågøy kommune i Lofoten, som i følge artikkelen taper 3 millioner kroner på lav andel med universitets- og høyskoleutdannelse i befolkningen.

Ny daglig leder Aktiv i Fjellregionen

Ole Peder Sjøvold er ansatt som ny daglig leder i Aktiv i Fjellregionen. Aktiv i Fjellregionen
AS er eid av Rørosbanken og Tolga-Os Sparebank. Han tar over etter Stig Erik Semmingsen, og tiltrer stillingen fra 1 mars. Ole Peder har jobbet i firmaet siden 2013.

I følge en pressemelding har Ole Peder god innsikt i organisasjonen og kjenner markedet godt. Ole Peder ser frem til å ta fatt på nye utfordringer i tillegg til jobben som eiendomsmegler. Han vil ha ansvaret for tre ansatte, èn på Røros
og to på Tynset.

Har meldt seg ut av SV

Bjørn Salvesen har meldt seg ut av SV. Det skjer etter flere måneders konflikt på fylkesnivå. Utmeldingen skjedde etter helgas årsmøte i Trøndelag SV.

– Møtet ga ikke de nødvendige positive svar på at man har en naturlig plass i partiet. Støtten var for liten, kom for sent og var ikke offentlig. I tillegg misbrukes feminismekortet av noen kvinner for å få en større plass enn de burde hatt. Dette skader partiet, skriver Bjørn Salvesen på Facebook i kveld.

Bjørn Salvesen var så sent som i forrige periode varaordfører på Røros. Foran kommune og fylkestingsvalget 2019, varslet han at fylkestinget var neste mål. Valgresultatet sørget for at Salvesen fikk fast plass på tinget. Prosessen i fylkespartiet etter valget har vært full av konflikter.

Salvesen varslet 17. oktober at han ville trekke seg fra politikken. 10 dager senere, kom nyheten om at han hadde ombestemt seg, og likevel ikke trakk seg fra politikken. Nå er Salvesen ferdig med Trøndelag SV, men varsler at han fortsatt vil engasjere seg på samme side i politikken.

– Det er utrolig mange flotte folk jeg har samarbeidet med i årevis som jeg kommer til å savne veldig, jeg ønsker dem og SV lykke til i den viktige kampen mot de destruktive høyrekreftene. Den kampen vil jeg fremdeles være en del av, om enn på andre arenaer, skriver Bjørn Salvesen på Facebook.

Kodekveld i biblioteket

I ettermiddag møttes kodeklubben på Røros folkebibliotek. Kodeklubben er et fritidstilbud for barn og unge fra 10-16 år i Rørosregionen. I ettermiddag deltok 10-11 barn.

Tema i ettermiddag var micro:bit. Dette er et konsept som er utviklet for BBC i England, og som deles ut til alle sjuåringer i skolen. Koding er en del av skoleopplegget i England fra tidlig alder.

– Vi synes klubben dekker et behov for utvikling blant unge. Det gjør dem i stand til å bruke en datamaskin til mer enn å spille spill. Det er utviklende for mange skolefag, alt fra språk til matematikk og fysikk, sier Rune Hansen Steinnes, som var med som kursholder i ettermiddag.

Dagens kodeklubb ga også læreren mersmak, og han vil engasjere seg videre i klubben.

– Ungene var veldig flinke. Det er inspirerende å se at de er så interessert og fokusert, sier han.