Anja med NM-sølv og landslagsplass

Pressemelding fra Røros SK:

I helgen ble det arrangert NM i styrkeløft i Askim hvor Anja Wiggen Skancke fra Røros SK deltok. Hun er fortsatt juniorutøver, men stilte i åpen klasse -76kg. Styrkeløft deles inn i to hovedgrupper, hvorav den ene er såkalt utstyrsfri mens den andre er med utstyr i form av spesielle støttedrakter, knebind osv. Helgens mesterskap var i sistnevnte kategori. Anja har gått over til å konkurrere med utstyr og har ila. vinteren og våren løftet over A-kravet på et par stevner og med det ble hun nylig tatt ut på juniorlandslaget!

På konkurransedag, lørdag, åpnet Anja med 215kg i knebøy og økte deretter til 227,5kg i andre løft. Hun har slitt litt med å få godkjent dybde i bøy med de tyngste vektene, men på lørdag ble det et lett og godkjent sisteløft på hele 235kg. Ny personlig rekord med 10kg.

I benkpress åpnet hun med 100kg, før det dessverre ble litt stang ut med to bomløft på 107,5kg. 

Åpningsløft i markløft ble 170kg, før det ble 180kg i andreløft. Hun avsluttet dagen med 187,5kg i sitt tredje og siste løft. Der ble det også personlig rekord med 2,5kg. Sammenlagt 522,5kg og tangering av personlig rekord. Det resulterte i en solid andreplass og sølvmedalje i klasse -76kg. I tillegg tok hun sølvmedalje i knebøy (uavhengig av vektklasse). Vi gratulerer så mye med nok en sterk prestasjon og landslagsplass!

275000 til Fórbonde- og Lasskjørerunionen

Riksantikvaren ser rekordstor interesse for å søke om midler til kulturmiljø i næring, industri, bygd og by. Totalt kom det 118 søknader, med en samlet søknadssum på 51,6 millioner kroner.

Tilskuddene skal styrke kulturmiljø i bygder og byer, samt næring og industri. Av disse søknadene var 94 rettet mot bygd og by, 40 mot næring og industri og 16 søknader treffer begge tema.

– Kulturmiljø blir best tatt vare på når de er i bruk. Prosjektene vi støtter skal gjøre det enklere for folk å oppleve, lære om og ta del i kulturarven vår. Slik kan kulturmiljø skape aktivitet, møteplasser og nye muligheter for utvikling i lokalsamfunnene. Derfor er det viktig å støtte de gode ideene som får dette til å skje, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Fórbonde- og Lasskjørerunionen er blitt tildelt 275000 kroner til Vinterarv: Kunnskapsbygging og organisering for å sikre vintervegene og bruken av dem. Det ble søkt om 500000 kroner.

Kulturmiljø som ressurs

Formålet med midlene er å bidra til å skape nye muligheter, løse utfordringer og samordne innsats knyttet til kulturminner og kulturmiljø.

Prosjektene skal legge til rette for bruk av kulturmiljø som ressurs, og styrke rollen kulturmiljø kan spille i lokal og regional utvikling.

– Prosjektene vi gir støtte til, viser hvordan kulturmiljø kan være en aktiv kraft i utviklingen av lokalsamfunnene. Det handler både om å ta vare på historien og om å bruke den – til å skape nye muligheter for folk, gjennom samarbeid som bidrar til verdiskaping, sier riksantikvar Hanna Geiran.

– I tildelingen har vi vært opptatt av å løfte fram prosjekter som både holder høy kvalitet og som på en god måte tar i bruk kulturmiljø som en ressurs, legger Geiran til.

Riksantikvaren gir tilskudd til 16 prosjekter:

  • 8 prosjekter innen næring og industri (1 250 000 kroner)
  • 8 prosjekter innen bygd og by (2 209 000 kroner)


Fordelingen gjenspeiler at det var særlig mange gode søknader innen bygd og by. Samtidig er det gledelig å se bredden i prosjektene innen næring og industri, blant annet med prosjekter knyttet til urfolk og nasjonale minoriteter.

Hvordan blir tilskuddene brukt?

Tilskuddene går til prosjekter som bruker kulturmiljø som utgangspunkt for utvikling – i lokalsamfunn, næringsliv og stedsutvikling.

Målet er å skape nye muligheter, styrke samarbeid og finne gode løsninger på lokale utfordringer.

Prosjektene som får støtte kjennetegnes ved at de:

  • utvikler og deler kunnskap og kompetanse
  • samler ulike aktører om felles mål
  • gir erfaringer og metoder som kan komme flere til gode
  • bidrar til bærekraftig bruk av kulturmiljø

Tilskuddene innen næring og industri

Innen næring og industri går midlene til prosjekter som løfter fram og videreutvikler industrimiljø, småindustri og infrastruktur – med særlig vekt på kunnskap og kompetanse.

Konsesjonskraftstrid løst etter mer enn 30 år

Pressemelding:

Røros kommune og Ren Røros AS har kommet til enighet i en sak som har vært gjenstand for uenighet og ulike tolkninger i mer enn 30 år. En ny avtale om disponering av konsesjonskraft ble i dag godkjent av kommunestyret, etter at den tidligere er vedtatt av styret i Ren Røros AS.

Etter konstruktive forhandlinger har partene blitt enige om en løsning som avklarer hvordan konsesjonskraften skal disponeres i framtiden. Avtalen slår fast at Røros kommune er og forblir innehaver og eier av den lovbestemte retten til konsesjonskraft.

Kommunen skal disponere konsesjonskraften fra kraftverk som er kommet til etter 1976, mens Ren Røros AS beholder disposisjonsretten til konsesjonskraft fra kraftverk som eksisterte eller var planlagt da den opprinnelige avtalen ble inngått. Kommunen eier uansett med sine 67 % av aksjene indirekte den disposisjonsretten Ren Røros AS beholder.

Målet har vært å finne en løsning som gir ro, forutsigbarhet og stabile rammer for både kommunen og selskapet fremover.

– Endelig er denne saken løst. Dette er en problemstilling som har skapt uklarhet og uenighet gjennom mange år. Nå har vi fått på plass en avtale som gir forutsigbarhet rundt kommunens konsesjonskraftinntekter og sikrer at verdiene fra våre felles naturressurser kommer både dagens og framtidige generasjoner til gode, sier ordfører i Røros kommune, Sadmira Buljubasic.

Den nye avtalen erstatter avtalen fra 1976 og avklarer flere spørsmål som over tid har vært gjenstand for ulike fortolkninger. Kommunen skal disponere konsesjonskraften fra Tolga og Ormhaugfossen. Ren Røros beholder disposisjonsretten til konsesjonskraft fra kraftverk som eksisterte eller var planlagt i 1976.

– Det har vært krevende forhandlinger, men hele tiden med et felles ønske om å finne en varig og balansert løsning. Det har vi nå lykkes med. Det var avgjørende for Ren Røros at avtalen hensyntar minoritetsaksjonærene for å kunne lande en avtale. Avtalen gir begge parter forutsigbarhet og gjør at vi kan bruke mindre tid på historiske tolkningsspørsmål og mer tid på å utvikle selskapet til beste for kunder, ansatte og lokalsamfunnet, sier styreleder i Ren Røros AS, Lars Wik.

Partene er enige om at avtalen representerer et viktig punktum for en langvarig sak, og samtidig et godt grunnlag for videre samarbeid mellom kommunen og energiselskapet.

Røros på lista til å få forsterket ekomnett

Pressemelding fra regjeringen:

Regjeringen dobler tempoet i utbyggingen av forsterket ekom, slik at mobil- og internettjenester fungerer også under ekstremvær og langvarige strømbrudd. Målet er at nettet skal holde i minst 72 timer uten strøm.

– Vi vet krisene kommer, men ikke hvordan de utspiller seg. Vi får mer ekstremvær fremover. Særlig Trøndelag har opplevd strøm- og mobilutfall de siste årene. Når strømmen går, mister vi også mobil- og internettdekning etter noen timer, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Prioriterer beredskap etter flere kriser

Ekstremvær og lange strømbrudd de siste årene har vist hvor sårbart mobilnettet er. Regjeringen trapper derfor opp arbeidet og bruker 210 millioner kroner på forsterket ekom i år, som en del av den nasjonale beredskapssatsingen. Tiltakene innebærer blant annet:

• mer reservestrøm ved utvalgte mobilbasestasjoner

• alternative forbindelser når fiber eller annen infrastruktur svikter

– Trygg kommunikasjon er grunnleggende beredskap. Når kriser rammer, må folk kunne ringe nødnummer. Derfor prioriterer vi nå å gjøre mobilnettet mer robust i hele landet, sier Tung.

Dobler utbyggingen – 20 nye kommuner i 2026

I 2026 får 20 nye kommuner forsterket ekom, dobbelt så mange som året før. Med dette vil 132 kommuner være omfattet av ordningen. Dette inkluderer flere trønderske kommuner som for eksempel Røros, som er en av de 20 nye kommunene som får forsterket ekom.

-Dette er en riktig invisteringer i regionen, denne ekom forsterkningen vil gjøre oss mer beredt på harde vintere og er med på å sikre at vi kan kommunisere trygt, sier stortingsrepresentant Isak Veiderud Bush fra Røros.

Disse kommunene får tiltak i år:

• Meråker

• Midtre Gauldal

• Namsos

• Steinkjer

• Røros

• Oppdal

• Tynset

• Tolga

• Tinn

• Nome

• Bamble

• Fyresdal

• Froland

• Risør

• Tvedestrand

• Flekkefjord

• Fitjar

• Vaksdal

• Sunnfjord

• Voss

Mange av kommunene ligger i områder med krevende værforhold, lange avstander eller særlig sårbar infrastruktur.

Mobilnettet er samfunnskritisk

Når strøm, fiber eller mobilmaster svikter, kan både innbyggere og nødetater miste kontakt.

Hva er forsterket ekom?

• sikrer mobil- og internettjenester under kriser og strømbrudd

• gir utvalgte basestasjoner ekstra reservestrøm og alternative forbindelser

• skal gi minst 72 timers drift uten strøm

• bygges ut i samarbeid med teleselskapene

• mål om å omfatte alle kommuner over tid

Susanne Sundfør kommer til Røros for første gang

En av landets mest kjente og anerkjente popartister kommer til Røros for første gang i høst for å spille konsert på Storstuggu lørdag 7.november sammen med sitt band. Dette blir en unik mulighet til å oppleve Susanne Sundfør i ny drakt og på en mer intim scene enn hun normalt spiller, står det i en pressemelding fra Røros konserter.

Til høsten inviterer Susanne Sundfør publikum inn i et nytt musikalsk landskap. Med låter fra hele karrieren, for anledningen kledd opp i toner av bluegrass og country, legger hun ut på en omfattende høstturné sammen med noen av landets fremste musikere.

– Jeg gleder meg til å dele scene med noen av Norges beste musikere i  i høst, hvor vi skal kle om musikken min i en ny countrydrakt. Det blir god gammeldags bluegrass, men også innslag av country, godt inspirert av ikonene Dolly Parton og Alison Krauss, sier Sundfør.

En artist som nekter å stå stille
Gjennom mer enn to tiår har Susanne Sundfør befestet sin posisjon som en av Norges mest anerkjente og kunstnerisk kompromissløse artister. Karrieren har vært preget av en sjelden vilje til å utfordre eget uttrykk, utforske nye musikalske retninger og stadig finne nye veier inn i sitt eget låtunivers.

På denne turneen får publikum oppleve nettopp dette. Kjente og kjære sanger får nytt liv gjennom nye harmonier, akustiske strenger og et musikalsk slektskap til den amerikanske folk- og countrytradisjonen. For Sundførs mange fans blir dette en unik mulighet til å oppdage sangene på nytt, fra artist som fremdeles nekter å stå stille.

En unik opplevelse
Det er fire år siden sist Susanne Sundfør sist gjorde en full Norgesturne og første gangen hun besøker Røros. For publikum er dette en unik mulighet til å oppleve artisten og bandet hennes i et langt mer intimt format enn de store festivalscenene hun normalt spiller.

– Sist vi hadde en så stor artist på besøk på Storstuggu var Highasakite for noen år siden, den konserten ble utsolgt på få minutt, så vi anbefaler publikum å være tidlig ute sier arrangør Thomas Ryjord.



Røros kommunes miljøpris 2026 tildeles Ljøsnavollen v/Ingrid Melien

Pressemelding fra Røros kommune:

Røros kommunes miljøpris skal gå til noen som med sin innsats for klimaet og miljøet i vår kommune fremstår som et godt eksempel for andre. Med innsats for miljøet menes tiltak som kan gjøre vårt miljø bedre gjennom for eksempel bevaring og tilbakeføring av biologisk mangfold og verdifull natur. I år har formannskapet vedtatt at prisen går til Ljøsnavollen v/Ingrid Melien, som anerkjennelse av en langvarig og helhetlig innsats for å ta vare på kulturlandskap, biologisk mangfold og levende setertradisjoner gjennom aktiv og bærekraftig bruk.

Et forbilde for levende kulturlandskap og inkluderende møteplasser i fjellet

Prismottaker beskrives som et unikt og levende eksempel på hvordan aktiv bruk over tid kan ivareta natur, kultur og tradisjon. Gjennom seterdrift med beitedyr, slått og skjøtsel bidrar Ljøsnavollen til å opprettholde et rikt kulturlandskap og biologisk mangfold i fjellområdet. Setra Ljøsnavollen ble ryddet allerede i 1689 av Tørres Eriksen Skredder fra Bentgården i Feragen, og har siden vært i kontinuerlig drift. I dag føres arbeidet videre av Ingrid Melien og hennes familie, som holder en flere hundre år gammel setertradisjon levende.

Ljøsnåvollen har også gjennom lang tid hatt en viktig funksjon som møteplass for mennesker i fjellet. Siden vandrerutene i Femundsmarka ble merket i 1949, har setra hatt en ubrutt tradisjon med å ta imot turister og fjellfolk. Helt fra barndommen på 1950-tallet har Ingrid Melien ønsket gjester velkommen og bidratt til å skape et åpent og inkluderende tun for fiskere, jegere og vandrere. Denne gjestfriheten lever videre i dag, med overnatting og servering av tradisjonsmat laget fra bunnen av.

Drifta bygger på økologiske og stedstilpassede løsninger, langt fra moderne infrastruktur. Ved hjelp av solcellestrøm, vedfyring og lokale ressurser drives setra med et lavt miljøavtrykk. Samtidig holdes kunnskapen om tradisjonell matproduksjon og seterliv levende og relevant for nye generasjoner.

Ljøsnavollen v/Ingrid Melien har gjennom lang tid gjort et betydelig arbeid for å ivareta kulturlandskap, biologisk mangfold og levende setertradisjoner gjennom bærekraftig og aktiv bruk. Innsatsen og gjestfriheten har hatt stor betydning for bevaringen av seterlandskapet. Røros kommune gratulerer med en velfortjent miljøpris!

Nasjonal varslingsprøve

Pressemelding fra Statsforvalteren i Trøndelag:

Onsdag 10. juni klokken 12 gjennomføres en nasjonal varslingsprøve over hele landet. Både nødvarsel på mobiltelefoner og tyfonene hos Sivilforsvarets varslingsanlegg skal testes.

Alle nyere mobiltelefoner som er koblet til 4G- eller 5G-nett i Norge vil motta testmeldingen. Samtidig vil tyfonene gi signalet «Viktig melding – søk informasjon».

Formålet med testen er å kontrollere at varslingssystemene fungerer som de skal, og å gjøre befolkningen kjent med hvordan et nødvarsel oppleves.

Mobiltelefoner vil vibrere og spille av et høyt lydsignal, selv om telefonen er satt på lydløs. Testen er kun en øvelse, og det er ikke nødvendig å foreta seg noe når varselet kommer.

Mer informasjon finnes på nødvarsel.no.

Gränsräddningsråd på Røros

Pressemelding fra Statsforvalteren i Trøndelag

40 representanter fra kommuner, redningsetater, Sivilforsvaret, fylkeskommune, regioner, Länsstyrelsen og Statsforvalteren møttes på Røros da Gränsräddningsrådet samlet norske og svenske beredskapsaktører til årets møte.

Klimaendringene påvirker samfunnssikkerheten på begge sider av grensen. Under årets møte i Gränsräddningsrådet fikk deltakerne innblikk i flere hendelser som har satt beredskapen på prøve de siste årene.

Ulike rutiner

Røros kommune delte erfaringer fra håndteringen av uværet Amy, mens representanter fra Verdal fortalte om storbrannen der to brannkonstabler mistet livet under slokkingsarbeidet.

Björn Wickholm fra lansstyrelsen i Jämtland overtar klubba fra Dag Otto Skar Foto: Siri Gelein Statsforvalteren i Trøndelag.

Deltakerne fikk også en oppdatering om kvikkleireskredet ved Nesvatnet i Levanger. Skredet delte i praksis Norge i to, og jernbaneforbindelsen er fortsatt ikke gjenåpnet. Dette står i kontrast til situasjonen i Sverige, der ekstrem nedbør og en såkalt 100-årsflom førte til rundt 40 stengte veier og avbrudd på jernbanen i Västernorrland. Til tross for de omfattende skadene ble både veier og jernbanestrekninger gjenåpnet i løpet av en måned.

– Det er interessant å se at Sverige og Norge jobber på ulike måter i oppryddings- og gjenoppbyggingsfasen. Vi er nok mer sektororienterte i Norge enn i Sverige, enn så lenge, sier fylkesberedskapssjef Dag Otto Skar.

Neste møte i Gränsräddningsrådet arrangeres av Länsstyrelsen i Jämtlands län 8. og 9.juni i 2027.

Gränsräddningsrådet i Midt-Skandinavia er et samarbeidsforum mellom Statsforvalteren i Trøndelag og Länsstyrelsen i Jämtlands län. Gjennom erfaringsutveksling, felles øvelser, kompetanseheving og samarbeid om ressursbruk skal rådet styrke samfunnssikkerhet, beredskap og redningstjeneste på tvers av grensen mellom Norge og Sverige.

Rådet ble opprettet i 1993 og møtes årlig, i tillegg til at det gjennomføres felles øvelser gjennom året.

41 500 kroner fra Regjeringen til H.E.G IL

Regjeringen trapper opp innsatsen for at flere eldre skal delta i aktiviteter og frivillighet. Den nye tilskuddsordningen på 70 millioner kroner til aktivitetstilbud for og med eldre er nå ferdig behandlet i Helsedirektoratet, og tildelingene offentliggjøres torsdag 4. juni 2026.

I tillegg til Pensjonistforbundet, som allerede har fått tilsagn om 10 millioner kroner til lokale aktivitetstilbud ,får ytterligere over 170 organisasjoner og tiltak støtte. Midlene går til et bredt spekter av aktiviteter, fra gåfotball og besøksvenner til datakurs og leksehjelp.

Ordningen er en viktig del av regjeringens Eldreløft, og skal bidra til å oppfylle aktivitetsgarantien i Bo trygt hjemme-reformen. Målet er å motvirke ensomhet, skape aldersvennlige møteplasser og gjøre det enklere for eldre både å delta og bidra som frivillige.

Interessen har vært stor: Helsedirektoratet har mottatt 431 søknader, med et samlet søknadsbeløp på over 224 millioner kroner. Dette viser et tydelig behov for flere tiltak som aktiviserer eldre og mobiliserer eldres ressurser i frivilligheten.

Den nye ordningen skal styrke frivilligheten, skape flere møteplasser og bidra til at eldre kan delta i aktiviteter som gir fellesskap, mestring og bedre helse. Gode sosiale arenaer er avgjørende for å forebygge ensomhet og gjøre det mulig for flere å bo trygt hjemme lenger.

For vårt lokalsamfunn er H.E.G IL tildelt 41 500 kr til sitt arbeid rundt Bygdakafe.

Stor aktivitet rundt lokaloppgjøret i Brekken

Pressemelding fra Rørosbanken:

Foto fra Brekken stadion august 2025. Foto: Per Inge Sjøvold

Brekken Idrettslag og RørosBanken inviterer til en kveld med både fotball, konkurranser, smaksopplevelser og aktivitet 8. juni. Brekken møter Os/Nansen i et etterlengtet lokaloppgjør i 6. divisjon. Kampstart er klokken 20.00, men publikum oppfordres til å komme tidlig. Fra klokken 19:00 er vi i gang med aktiviteter, matservering og god stemning.

Dette er mer enn en vanlig seriekamp. Når Brekken og Os/Nansen møtes, ligger alt til rette for et ekte lokaloppgjør som kan samle tilskuere fra begge bygdene og skape liv på stadion. Målet er å gjøre kvelden til en møteplass for hele lokalmiljøet, med god stemning på og rundt banen fra første stund.

Jørn Engzelius på Røros Sport, el-sykler og frisbee blir med til Brekken. Foto: RørosBanken

Før kamp blir det flere opplevelser for store og små. Stensaasen reinsdyrslakteri stiller med gratis burgere og marsipankake til publikum. Samtidig tar Røros Sport med et utvalg elsykler og frisbeeutstyr som publikum kan prøve. 

Det blir også konkurranse før kampen, der alle tilskuere får utdelt en nummerert golfball og skal forsøke å kaste nærmest midtsirkelen fra 16-meteren. De ti beste går videre til finale i pausen klokken 20.45. Vinneren får en landslagstrøye fra Røros Sport, og det blir uttrekkspremier blant alle deltakerne. (Saken fortsetter under bildet)

Roar Bredalslien og Helmer Sjøvold lader opp til kamp. Foto: RørosBanken.

RørosBanken er initiativtaker til arrangementet og hovedsponsor for Brekken idrettslag. Banken ønsker å bidra til trivsel og aktivitet i lokalmiljøet, og håper mange vil komme tidlig til stadion for å være med på å bygge opp stemningen før kampstart. Banken stiller med sju representanter under arrangementet, og alle ansatte er oppfordret til å ta turen.

Per Inge Sjøvold. Foto: RørosBanken.

Vi ønsker å skape en kveld som samler folk på tvers av bygdene, og håper mange tar turen til Brekken stadion for å få med seg både aktivitetene før kamp og et skikkelig lokaloppgjør på banen, sier Per Inge Sjøvold, RørosBanken.

Også internt i banken blir dette et lite lokaloppgjør, når Per Inge og Helmer Sjøvold og brødrene Kristian og Roar Bredalslien heier på hvert sitt lag. Samtidig trekker banken fram Per Inge Sjøvold som en ekte Brekken-patriot og en viktig ildsjel, både i bygda og i engasjementet rundt idrettslaget. For banken er det en glede å få være med og løfte fram slike krefter i lokalsamfunnet.

Alle er hjertelig velkommen til en innholdsrik kveld på Brekken stadion. Med gratis servering, aktiviteter før kamp, konkurranse i pausen og lokaloppgjør, ligger alt til rette for en flott sommerkveld i Brekken. Kampen starter klokken 20.00.