Mulig vending for kirkelånet

Etter valget kommer nye koster inn på Stortinget. Det er mange på Røros som håper dette skal åpne nye muligheter for at staten tar kirkelånet, kanskje særlig siden den ene kosten heter Isak V. Busch. Om det blir slik gjenstår å se.

I 2024 etablerte Regjeringen et fond fo restaurering av kirkebygg på 10 milliarder kroner. Regjeringen vil sikre at vi de neste 20–30 åra skal bruke inntil 500 millioner kroner årlig på å sette i stand kirkebygg. I denne sammenhengen blir 72 millioner i Bergstadens Ziir ikke så mye. Riksantikvar Hanna Geiran har liten tro på at fondet vil ta gamle regninger.

(Saken fortsetter under TV-vinduet)

Hanna Geiran intervjuet av Tore Østby

Hanna Geiran uttaler seg om saken ut fra retningslinjene som er satt for fondet til kirkebygg. I politikken er det slik at alle vedtak gjelder til et nytt vedtak er fattet. Det er fullt mulig å endre reglene, eller gjøre et unntak for Bergstadens Ziir.

Om Regjeringen foreslår at finansieringen av restaureringen Bergstadens Ziir gjennom en regelendring, eller at det gjøres et unntak, så henger saken på støtte fra andre partier. Alle toppolitikerne i alle partier som Rørosnytt har intervjuet siden 2013, har vært tydelig på at Bergstadens Ziir er et nasjonalmonument og et statlig ansvar. Den siste som uttalte seg om dette var SVs leder Kjersti Bergstø. SV har vært Arbeiderpartiets viktigste støtteparti de siste budsjettforhandlingene. (Saken fortsetter under TV-vinduet)

Kjersti Bergstø intervjuet av Tore Østby.

Kirkelånet har i årene som er gått kostet mye for Røros kommune. Det er store renteutgifter knyttet til lånet. Dette lånet er en del av kommunes samlede langsiktige gjeld. Det er betalt avdrag i flere år, men den samlede gjelden er fortsatt 72 millioner kroner høyere enn den ville vært om Staten hadde tatt sitt ansvar slik det ble lovet.

– «Bergstadens Ziir» – best kjent som Røros kirke, ble bygd i kobberverkets glanstid «til Guds ære og bergstadens pryd». Kirken, som sto ferdig i 1784, bærer navnet med rette der den troner majestetisk over trehusene. Riksantikvaren regner kirken som en av de ti mest profilerte kirkene i Norge. Den er en av landets største med sine 1 600 sitteplasser, skriver Norsk Kulturarv.

Historien om kirkelånet startet i mai 2004. Tårnet i Røros kirke skulle restaureres. Det ble satt opp et 30 meter høyt stillas ved tårnet. Det er første gangen på 220 år at det er et stillas utenpå kirken og over 40 år siden sist det ble gjennomført et stort restaureringsarbeid på Bergstaden Ziir. Dette ble blant annet markert ved at Nea Radio hadde direktesending ved Engelen Gabriel, der artikkelforfatteren var programleder.

Det var stor utsikt fra tårnet, men ingen så da kostnadene som var på vei. I forbindelse med arbeidet på kirken ble det gjennomført en undersøkelse, som avdekket at Bergstadens Ziir hadde omfattende råteskader i gulvet. Riksantikvaren gikk inn med 300 000 kroner til undersøkelser av byggets tilstand. Samme år og året før ble det brukt 2,3 millioner i statlige midler til restaurering av vinduene i kirken. Det var etablert praksis at restaurering av nasjonalmonumentet Bergstadens Ziir var et statlig ansvar. Det var en viktig grunn til at lokalpolitikerne sa ja til å ta opp lånet staten skulle betale renter og avdrag på. Ingen så for seg at Staten skulle gå fra dette ansvaret, selv om det i 2004, kom signaler om at Riksantikvaren og Staten ville fraskrive seg dette ansvaret. Da sa Riksantikvaren at Røros kommune må være forberedt på å ta et større ansvar for kirkebygget framover: 

– Røros kommune må jobbe meget seriøst på andre områder for å skaffe finansiering, sa Harald Ibenholt som var sjef for Riksantikvarens konserveringsseksjon til Arbeidets Rett 29. September 2004.

Undersøkelsene som ble gjort, avslørte store råteskader i bærende konstruksjon. De nederste bjelkene var råtnet bort, og deler av kirken, blant annet kongelosjen, hang i overbygget. Det ble etter hvert mer og mer klart at det hastet veldig å redde Bergstadens Ziir fra kollaps.

Høsten 2008 ble Bergstadens Ziir stengt for omfattende restaurering. Arbeidet pågikk i 2 år og i desember 2010 ble kirken gjenåpnet. Da hadde redningsaksjonen kostet 72 millioner kroner.

I august 2007 var daværende Kirke- og kulturminister Trond Giske på Røros, og i kirken fortalte han media, og folk som var i kirken at  Bergstaden får 72 millioner kroner til restaurering av Røros kirke. Pengene er et lån og staten betaler rentene. Dermed er kirken, som lenge har vært i forfall, sikret full rehabilitering, sier kirke- og kulturminister Trond Giske.

Trond Giske Foto: Tore Østby

I tillegg gikk Miljøverndepartementet i 2008 inn med 3 millioner kroner til det første låneavdraget på tre millioner kroner for kommunen.

– Hvordan tilbakebetalingen deretter skal foregå må vi bli enige om, men det er viktig at arbeidet med kirka starter så fort som mulig, sier Giske.

Kommunestyret i Røros hastebehandlet saken, og sa ja til å ta opp et lån på 72 millioner kroner. De trodde da at dette var et proforma lån, og at staten skulle ta både renter og avdrag. Det viste seg å ikke slå til. Etter hvert ble både renter og avdrag Røros kommunes ansvar, og det har kommunen bare tidvis vært i stand til å bære.

Nå har Staten en ny mulighet til å gjøre det som alle er enige om er det rette i denne saken.

Røros 21. august 2025. Foto: Tove Østby

Bobler over av prosjekter

Christer Dirfeldt er en mann med mange planer og tiltak. Han er kjent som driver av Potteriet i en periode da virksomheten vokste veldig. Han er også kjent som musiker fra flere band og oppsetninger. Nå er han i gang med ny virksomhet i en helt annen bransje, og han har flyttet virksomheten ut av Røros kommune.

Christer Dirfelt intervjuet av Tore Østby

Rørosutstilling åpnet

 «Vår verdensarv» åpnet på Maihaugen på Lillehammer i dag (29. august). Utstillingen skal styrke formidlingen og forståelsen av verdensarven.

– Verdensarv er steder og områder som er helt umistelige, og noe av det viktigste vi gjør er å spre kunnskap om disse enestående stedene, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Målet er at utstillingen «Vår verdensarv» skal stå på alle norske verdensarvsteder, og det er utstillingen som tilhører Røros bergstad og Circumferensen som nå åpner på Maihaugen.

Innlandet og Trøndelag deler verdensarv 

Utstillingen «Vår verdensarv» formidler de åtte norske verdensarvområdene, og besøkende får bli med ut på en storslått reise til verdens viktigste natur- og kulturområder. Verdensarvområdet Røros bergstad og Circumferensen ligger både i Innlandet og Trøndelag fylke:  

– 333 års bergverksdrift på Rørosvidda skapte rikdom for eiere og staten, et levebrød for arbeidere og verdensarv for ettertiden, sier assisterende riksantikvar Audun Skeidsvoll. 

– Med utstillingen håper vi at enda flere blir oppmerksom på de unike verdiene som Norges verdensarvsteder kan by på. 

Utstillingen på Maihaugen er et samarbeid mellom Riksantikvaren, Stiftelsen Lillehammer museum og MiST Rørosmuseet.  På Røros kan man besøke utstillingen utendørs.

– Utstillingen «Vår verdensarv» vil bli presentert ved avslutningen av vår norgeshistoriske utstilling «Langsomt ble landet vårt eget». Verdensarv-utstillingen vil da gi et svært verdifullt supplement til denne viktige utstillingen midt i hovedbygningen på Maihaugen, sier direktør for Stiftelsen Lillehammer museum, Audun Eckhoff.  

I 1980 ble bergstaden Røros skrevet inn på verdensarvlisten, og i 2010 ble verdensarvområdet utvidet til også å omfatte deler av området rundt, den såkalte Circumferensen.

– Jeg er glad for at det gode samarbeidet med Riksantikvaren og Maihaugen har gjort det mulig å realisere denne utstillingen, sier museumsdirektør Runa Finborud. 

I Norge er den Riksantikvaren og Miljødirektoratet som har ansvaret for oppfølgingen av konvensjonen. Stiftelsen Norges Verdensarv har bidratt i arbeidet med konsept for utstillingen. 

Fakta om verdensarven i Norge

Norge har åtte verdensarvområder på Unescos prestisjetunge liste: 

Bergkunsten i Alta, Bryggen i Bergen, Rjukan-Notodden industriarv, Røros bergstad og Circumferensen, fire punkt på Struves meridianbue, Urnes stavkirke, Vestnorsk fjordlandskap (Geirangerfjorden og Nærøyfjorden) og Vegaøyan.

Ventet forgjeves i dag

Viktor Hovland er en av verdens beste golfspillere. De siste to dagene er han observert flere steder i Røros, og i dag var det mange på Røros golfbane som hadde sommerfugler i magen. De satte opp plakat ved veien med oppfordring til Viktor Hovland om å komme innom. Dessverre skjedde ikke det.

Viktor Hovland er ikke på Røros for å spille golf denne gangen. Han har nemlig en annen stor interesse, og det er utenomjordiske fenomener. Han har vært med et filmteam som leter etter en havarert ufo i Djupsjøen, og han har tatt turen til Hessdalen. Golfbanen har han så langt bare kjørt forbi.

Hans Petter Hagen intervjuet av Tore Østby

I morgen er det nye muligheter. Da er det ventet at Viktor Hovland med følge vil passere golfbanen igjen, og kanskje blir det en svipptur innom for å hilse på Hans Petter Hagen og de andre på golfbanen da.

Helsestasjon for ungdom har flyttet hit

I dag var Helsestasjon for ungdom tilbake i legesenteret, etter å ha holdt kontor på Øverhagaen en periode. Nå deler Helsestasjon for Ungdom hovedinngang og venterom med Røros legesenter. Helsesykepleier Anette Slettvold håper flere vil bruke Helsestasjonen for ungdom nå når den har kommet nærmere skolene.

Helsestasjon for ungdom er et gratistilbud til ungdom fra 13 til 23 år. De unge kan bestille time på «HelsaMi» eller bare komme på døra i åpningstiden torsdager klokken 14-16.

Anette Slettvold intervjuet av Tore Østby

Inviterer til Aktivitetsbølgen

Onsdag 3. september inviteres hele lokalsamfunnet til en gratis aktivitetsdag midt i
Røros sentrum. Her blir det lek, bevegelse og masse moro – for alle aldre. Jentebølgen ble avlyst på grunn av få påmeldte.

– Vi ønsket å snu en skuffelse til noe positivt, og samtidig skape et inkluderende og aktivt
tilbud som alle kan være med på. Jeg og Aina tok noen telefoner til andre
samarbeidspartnere med ideen vår om en aktivitetsbølge, og alle svarte ja med det
samme! Vi ville bygge videre på jentebølgens fokus på mental helse, så her er det ingen
konkurranse, men et fokus på å ha det gøy og bevege kroppen i fellesskap med andre, sier daglig leder hos Aktiviteten Treningssenter, Annette Sundt Langeng.

Aktiviteter
Aktivitetsbølgen starter med felles oppvarming i parken på Nilsenhjørnet, ledet av Aktiviteten
treningssenter. Videre blir det gå-, jogge- og løpegrupper hvor deres instruktører tar med
grupper ut på en bevegelsesrunde. Etter 15 minutter snur gruppene, og returnerer til
Nilsenhjørnet. Her kan tempo og lengde bestemmes helt individuelt, og tilpasses
både alder og nivå.

Parallelt med gå- og løpegruppene, kjøres noen smakebiter på timer som er å finne på
timeplanen til Aktiviteten utover høsten. Dette vil være korte sekvenser med bevegelse som man kan delta på, enten man er erfaren innenfor trening eller aldri har trent før.

– Vi skal bevege oss til musikk og kjenne litt på styrke, kondisjon og koordinasjon, sier Sundt Langeng.


Barna i sentrum
Arrangørene ønsker å sette barna i fokus denne dagen, og terskelen for deltagelse er lav.
Arrangementet er gratis for alle, og har ingen aldersgrense. Det kommer også til å være en bildevegg i gangavstand fra parken, som alle kan knipse et bilde på, og være med i trekning av
premier.

Gratis og åpent for alle
Aktivitetsbølgen er helt gratis, og det trengs ingen påmelding.

– Ta med venner, familie og godt humør – og bli med på en energifylt ettermiddag med bevegelsesglede i sentrum, sier Annette Sundt Langeng.

DU kan påvirke – stem Maren Grøthe inn på Stortinget!

Leserinnlegg fra Gudbrand Rognes – Røros Senterparti:

Ved Stortingsvalget er Maren Grøthe fra Melhus Senterpartiets toppkandidat i Sør-Trøndelag. Vi trenger din stemme for å sikre at Senterpartiet er representert der vedtakene fattes og i hovedstaden de neste 4 åra!

Hvorfor er det så viktig å stemme Senterpartiet?

Vi drar norsk politikk inn mot sentrum og har fokus på:

  • Nasjonal kontroll og selvråderett
  • Beredskap
  • Norsk matproduksjon
  • Fokus på kommuneøkonomi og tjenester nær folk
  • Rimelige barnehageplasser
  • Å ta hele Trøndelag i bruk.

Vår stortingsliste har ekte mangfold i alder og kandidater fra hele valgdistriktet. Støtt oss og påvirk din hverdag de neste fire åra, din stemme betyr noe.

Bruk stemmeretten og legg Senterpartiet sin stemmeseddel i urna. 

Godt valg!

For Røros Senterparti

Gudbrand Rognes

Starter nytt barnekor

I 17 år var Soul Children og barnegospel på Røros med Hanne Hauge i spissen en stor bidragsyter i kulturlivet på Røros. Etter at Hanne og Harald flyttet fra Røros, har det ikke vært noen koraktivitet i regi av kirken. Nå etablerer Røros menighetsråd «Ziiren barnekantori».

Menighetspedagog Ingvild Hulbækmo har tatt på seg dirigentjobben som en del av en økt menighetspedagogstilling. Hun har utdanning i musikk og har god erfaring med kor, i en litt annen sjanger enn gospel. En sterk støttespiller blir organist Alf Hulbækmo.

Nestleder i menighetsrådet Bjørn I Eidsvåg er glad det nå blir etablert et nytt kor.

Positive tall fra telling

Ferske tellinger fra Statskog gir grunn til optimisme for bestanden av rype og skogsfugl i Norge. I Røros viser tellingen at vi har et middels rypeår og et middels Skogsfuglår. Dette er fremgang fra målingene de siste årene, der tellingene har vist lite fugl i vårt område. Bedringen startet i fjor, og Det ble tillatt jakt på rype og skogsfugl i fjor.

Resultat for lirype

– For rypebestanden er det, grovt sett, svært gledelige tall for Nordland og Troms, middels i Trøndelag og gode tall på våre jaktområder lenger sør, sier fagsjef i Statskog, Jo Inge Breisjøberget, som også har doktorgrad i rypeforvaltning.

Resultat for skogsfugl

Det er også ganske høye tettheter av skogsfugl (tiur, røy, orrfugl), til tross for en middels god overlevelse av kyllinger. 

– Dette kan være påvirket av en varm og tørr vår i sør med lite insekter og tidligere parringsleik-tidspunkt enn normalt, sier Breisjøberget.

Positivt bilde over tid

Statskog har siden 2006 gjennomført stadig mer omfattende tellinger, og har etablert et system hvor jakttrykket varierer i takt med bestandene. I dårlige år slipper få eller ingen jegere til, i gode år slipper flere til. 

– Trenden over to tiår tyder på at vi får til å kombinere en godt regulert jakt med livskraftige bestander i våre jaktområder. Vi ser også at noen enkeltområder løfter seg ut av en periode med elendige tall. Det gjelder blant annet områder i Troms, Nordland og Dovre, sier Breisjøberget.

Lokale variasjoner

Det er variasjoner innenfor det store bildet. Nord i Trøndelag er det noe svake resultater. I nordøstlige deler av Troms er det registrert så få kyllinger at tellingene tilsier at det ikke blir åpnet for jakt.

– Både skogsfugl og rype er bedre tilpasset enkelte typer terreng enn andre, og noen leveområder gir grunnlag for høyere tettheter enn andre områder. Men å forklare lokale variasjoner er svært vanskelig, sier Breisjøberget.

Vil få krasj-sesonger

Utviklingen i hønsefuglbestanden påvirkes av mange forhold og svinger mye. Et rypepar legger rundt 10 egg. Deretter følger omfattende, men varierende tap av egg og kyllinger. 

– Den viktigste påvirkningsfaktoren er predasjon, altså hvor mange som tas av rovdyr og rovfugl. Om det er rikelig med andre byttedyr, som mus og lemen, kan bestandene av hønsefugl ta seg kraftig opp på kort tid. Om både predasjon og andre forhold blir negative samtidig, kan vi få såkalt «krasj» i bestandene, altså svært lave bestandstall. Disse utslagene er naturlige og midlertidige, og derfor er det avgjørende å se utviklingen over tid, sier Breisjøberget.

Inviterer til PopQuiz og åpningshelg

Etter en sommer med turister og overnattingsgjester setter nå Voi Voi fullt fokus på opplevelser for alle som bor her fast. Og først ut er en skikkelig pangstart med PopQuiz den 30. august!

– PopQuiz har en lang historie på Solheim, og vi er stolte over å ta stafettpinnen videre. Nå håper vi at både gamle quizhelter og nye deltakere samler vennegjengen og tar turen til Voi Voi. Kvelden byr på musikkglede, hjernetrim og ikke minst masse latter – en perfekt start på høstsesongen, skriver Voi Voi i en pressemelding.

Men PopQuiz er bare begynnelsen. Litt lenger ut i september inviterer Voi Voi til sin egen Åpningshelg, hvor de setter punktum for “prøvedriften” og markerer at Voi Voi kafé og pub for alvor er i gang. Helga byr blant annet på:

  • Konsert med Julie Kleive
  • Musikkbingo (12. september)
  • Kunstutstilling i samarbeid med Kunst & Kaos (13. september)
  • Konsert med Healthy Choices (13. september)
  • Familiedag på kaféen (14. september)

– Med andre ord: mye å glede seg til framover. Vi gleder oss til å fylle huset med folk, musikk og gode opplevelser – og håper mange starter høsten sammen med oss på PopQuiz 30. august, står det i pressemeldingen.