Pårørendeskole i høst

For andre året på rad samarbeider Os kommune og Røros kommune med Os helselag og Demensforeningen i Røros og omegn om å tilby Pårørendeskole. Dette er et tilbud for personer som har et familiemedlem med en demenssykdom eller for andre som ønsker å vite mer om demenssykdommer. Pårørendeskolen går over fem kvelder, den første kvelden er onsdag 4. september.

Gjennom faglige forelesninger, plenums- og gruppesamtaler får man kunnskap om demens og innsikt i hvilke følger sykdommen kan ha for personen med demens, pårørende og øvrige familie. Man treffer andre pårørende i samme situasjon og fagpersoner med kompetanse på området.

-Det kan være følelsesmessig å være pårørende til en person med demens. Vanlige følelser er frustrasjon og irritasjon. Det er viktig å kunne dele med andre og møte andre i samme situasjon, sier arrangørene av Pårørendeskolen.

Tema

Tema for kveldene er «Hva er demens?» ved lege Åse Ingeborg Borgos. «Kommunikasjon med personer med demens» ved Roger Santokie. «En pårørende forteller» ved Astrid Nyvoll. «Hjelpeapparatet, hjelpemidler og kartlegging» ved representanter av den enkelte kommune. «Verge, framtidsfullmakt og økonomi» ved Fylkesmannen i Trøndelag. Pårørendeskolen skal være hos Lysstråle og Os Frivilligsentral. Det er ingen påmelding, og kurset er gratis og åpent for alle.

Målsetting

Målsettingen til pårørendeskolen er å gi pårørende økt kunnskap om demenssykdommen. Gi innsikt i metoder for kommunikasjon og samhandling med personer med demens. Bidra til at pårørende får bedre kjennskap til rettigheter og aktuelle lover og hvordan man får kontakt med hjelpeapparatet, og tilby støtte gjennom å møte andre pårørende som er i samme situasjon.

Hele familen er involvert når man får demens i familien. Arrangørene av Pårørendeskolen ønsker gjerne at barn, barnebarn og naboer til personer med demens deltar. De ønsker også at lag og foreninger som har eldre med seg deltar, slik at de med demens kan fortsette så lenge som mulig. På skolen kan deltakerne snakke sammen og dele erfaringer, og vite at man ikke står for seg selv.

i fjor var det 20 – 25 personer som deltok på Pårørendeskolen. Arrangørene håper på like mange i år. Pårørendeskolen er et lavterskeltilbud. De fleste kjenner noen som har demens.

-Vi håper at skolen skal være med på å bryte ned litt tabu rundt demens. Det berører mange. Skolen er for alle som vil ha litt mer kunnskap. Vi har en vei å gå i lag- og foreninger, der sosiale møteplasser ligger. Klarer vi å involvere lenger gir det mestring og tilhørighet. Man mister ofte venner når man blir dement. Vi ønsker å bidra med kunnskap og informasjon, sier arrangørene.

I mars i fjor signerte Røros kommune og Nasjonalforeningen for folkehelse samarbeidsavtalen om et mer demensvennlig samfunn. Avtalen ble signert av ordfører Hans Vintervold og lokallagsleder i Røros og Holtålen demensforening, Målfrid Kvarteig. Formålet med avtalen er å legge til rette for at Røros kommune skal arbeide for å bli mer demensvennlig, slik at mennesker med demens kan møte forståelse, respekt og støtte, ha mulighet til å være inkludert og delta i nødvendige hverdagsaktiviteter, som å handle, bruke offentlig transport, delta i kulturaktiviteter og lignende.

Lokallagsleder i Røros og Holtålen demensforening Målfrid Kvarteig, Frode Mo i Nasjonalforeningen for folkehelse og ordfører Hans Vintervold. Foto: Tove Østby

Låner 100 millioner

I dag avgjør Røros kommune hvem de skal låne 100 millioner kroner fra. Storlånet har vært ute på anbud, og det står mellom tre tilbydere; Rørosbanken, KLP og Kommunalbanken.

Byggingen er i gang på Øverhagaen, og det koster penger.
Foto: Tore Østby

Låneopptaket er i samsvar med budsjettvedtakt fattet i kommmunestyret, og pengene skal brukes til byggingen av Øverhagaen Bo- Helse og Velferdssenter. Byggingen er godt i gang, og nå kommer de store regningene strømmende.

Økonomisjef Roger Mikkelsen er klar til å iverksette låneopptaket.

https://vimeo.com/353751910

Tre vil bli sykepleier ved Gjøsvika

Tre personer har søkt stillingen som sykepleier ved Gjøsvika sykehjem. Stillingen hadde søknadsfrist 22. juli og tiltredelsesdato er 1. september 2019.

De som har søkt på stillingen er:

Anne Grete Gjelten (44) fra Os i Østerdalen – sykepleier

Anita Prøsch (27) fra Brekkebygd – sykepleier

Femke van Zelm (45) fra Røros – sykepleier

Over 1000 stolpejegere

Stolpejakten er blitt en populær sommeraktivitet i Røros. Det er Røros IL – orientering som arrangerer Stolpejakten. Totalt 1038 stolpejegere har vært ute på stolpejakt i Røros hittil i sommer. 68 av jegerne har funnet alle 46 stolpene som er plassert ute i terrenget. Totalt er det registrert 13917 besøk ved stolpene.

Årets Stolpejakt startet onsdag 19. juni og varer til slutten av oktober. Stolpene er i år plassert i Røros sentrum, i Vola og på Storwartz. I samarbeid med Rørosmuséet er en del av postene plassert ved kulturminner, både i Røros sentrum og på Storwartz-feltet. Dersom stolperegistreringen skjer med mobil-app’en får man samtidig historisk informasjon om plassen stolpen står på. 

Stolpejakten er et gratis tilbud, med støtte fra både GjensidigeStiftelsen og SparebankStiftelsen DNB. Lokalt er RenRøroshovedsamarbeidspartner i 2019, og i år har også Røros kommune, Røros Hotell og RørosBanken bidratt med økonomisk støtte.

Kartbrosjyren distribueres via Sport 1 i Kjerkgata, hos Destinasjon Røros, hos Frivillighetssentralen eller hos hotellene på Røros. Som i fjor blir det uttrekkspremier i slutten av sesongen. I fjor var det over 1500 stolpejegere på jakt i det flotte turterrenget rundt Røros.

Klettjønna. Foto: Tove Østby

Mer penger med spreke rørosinger

Sofakampen er ett av tiltakene Sparebank1 SMN har satt i verk for å få flere ut i aktivitet. Samfunnsutbyttet deles ut til lag og foreninger, og gjennom appen Trimpoeng gir banken  i tillegg penger til samtlige skoler i Røros. 

Per i dag er 5798 turer til 74 ulike turmål registrert, fordelt på 633 deltakere. Fristen for å klare å samle nok poeng gjennom å røre på seg, var i utgangspunktet utløpet av september. 

– Det gikk jo mye raskere å nå målet enn vi hadde trodd, forteller Frode Bukkvoll i Røros kommune, og sier målet ble nådd allerede i forrige uke. Han kan samtidig juble over at Sparebank1 SMN ikke bare gir 10.000 kroner til hver av de tre skolene i aktivitetsmidler. Nå gir de også 5.000 kroner til hver av barnehagene i kommunen dersom rørosingene klarer å registrere 15.000 turer før utgangen av september. 

– Sofakampen har hatt en veldig god start, og egentlig gått over all forventning. Målet om penger til skolene har engasjert mange, og jeg tror det er realistisk å klare å registrere nok turer til at også barnehagene får sin skjerv, sier Bukkvoll. 

To ganger i året kan i tillegg organisasjoner, lag og foreninger søke om å få en del av bankens samfunnsutbytte til prosjekter som skal bidra til å få folk opp av sofaen. Hitterdal Feragen IL har tidligere mottatt støtte fra Statskog til å bygge bru over Feragselva, og det valgte også SMN å støtte. 

Brua over Feragselva er bygd blant annet med midler fra Sparebank1 SMN og Statskog. (Foto: Arne Jørgen Melien)

– Vi fikk 6000 kroner fra Sparebank1 SMN til brua, som ble satt opp på dugnad. Det er ikke voldsomt mye folk som ferdes i løypene sommerstid, men det er oppkjørt trimløype på vinteren, i tillegg til at den brukes i Kromgruverennet, sier leder i Hitterdal Feragen IL, Arne Jørgen Melien. 

I denne omgangen ble det delt ut sju millioner kroner til ulike prosjekter. Haltdalen pensjonistforening, Kunst i Bergstaden, Røros pistolklubb og Storwartz leirskole er blant de 11 som har mottatt støtte fra banken.  

– Vi håper iallefall at brua gjør det litt enklere for den vanlige trimmer å komme seg ut, sier Melien. 

7 vil bli helsesykepleier

7 personer har søkt på stillingen som helsesykepleier i Røros kommune. Stillingen er 80% fast ved Røros Helsestasjon. Søknadsfrist var 24.juni og tiltredelsesdato er 21.august 2019.

De som har søkt på stillingen er:

Torhild Mørch Christoffersen (54) fra Os i Østerdalen – Ledende helsesøster

Silje Mari Heggdalsvik (35) fra Røros – Jordmor

Gry Kristin Holden (55) fra Røros – Helsesykepleier

Trude Skott (42) fra Brekkebygd – Ledende helsesykepleier

Anne Guri Stokkli-Haugvold (41) fra Røros – Spesialsykepleier

Elisabeth Undhjem (34) fra Røros – Helsesykepleier

Inga Iversen Aasen (30) fra Vingelen – Helsesykepleier



Over 10 000 besøkte trimpostene i vinter

Drøyt 10 000 har vinteren 2018-2019 skrevet seg inn i bøkene til Turutvalget i Røros Tur-og Løypeforening. Den mest populære trimposten er krysset i Sikkilsdalen – Skåkåsen med 1987 besøk.

-Dette viser at folk flest går mye på tur, mest  i våre velpreparerte skiløyper, men også til trimposter på barmark eller der de selv tråkker løyper. Vi håper alle som besøker postene skriver seg inn i bøkene våre. Det gir oss en bedre oversikt over bruk av våre skiløyper, Turutvalget i Røros Tur-og Løypeforening.

Trimposter i sommer

Sommerens trimposter er nå på plass. Disse er: Muggruva, Røsjøen Gruve, Skistuggu, Varglibusta, Stikkilsdalskrysset, Avholdshytta,Skåkåsstenen, Mølmannsdalsgården, Fjelkjerka på Enersvola, Bersvendsåsen/Vardhøgda og Quintushøgda. 

5., 6. og 7. klassetrinn ved Røros skole deltar som vanlig med følgende trimposter som turmål i en konkurranse mellom klassene: Fjellkjerka på Earsvola, Avholdshytta, Mølmannsdalsgården og Bersvendsåsen/Vardhøgda. 

Malmleterposter

Sommerens malmleterposter er på plass senest 15. juni: Kvitmammen, Vigelpiken, Gråhøgda Hummelfjellet, Kvernskardet (allerede på plass på toppen), Kjøliskarven, Falkhøgda, Vardhøgda, Nørderhogna, Tynsethøgda og Elgpiggen. 

Nærmere informasjon om veivalg m.v. er å få hos Intersport Røros i Domussentret og på Tur-og Løypeforeningens informasjonstavler ved de fleste parkeringsplassene. 

-Det er mye god helse i å besøke våre trim- og malmleterposter, sier Turutvalget.

Resultater av trimposter i Røros nærområde vinteren 2018/2019:

  • Skistuggu: 794
  • Kvernskaret: 318
  • Krysset i Stikkilsdalen – Skåkåsen: 1987
  • Skåkåsstenen: 547
  • Avholdshytta: 1309
  • Mølmannsdalsgården: 1208
  • Enersvola: 1742
  • Øvre Storwarts: 602
  • Bergsvendsåsen – Vardhøgda: 1888
  • Muggruva: 197

Til sammen:10592

Mølmannsdalen påsken 2018. Foto: Tove Østby

Vellykket Hoka-løp

I ettermiddag ble Hoka-løpet arrangert på Røros. Selv om det var første gang løpet ble arrangert ble det en suksess, med mange både små og store løpere på startstreken. Arrangør av løpet var Sport 1 Røros sammen med Skiskyttergruppen i Røros IL og Hoka.

Hoka-løpet besto av et barneløp og tre alternative løp for voksne. Barneløpet var ei løype som var 1 kilometer lang. Voksne kunne velge mellom trim, trim på tid eller konkurranse, alle løyper var på 5 kilometer. Start og mål var ved Sport 1 Røros i Kjerkgata.

Løpet var i området mot Røros sykehus videre mot Doktortjønna og Kvitsanden og tilbake til Sport 1 Røros. Barneløpet var til Røros sykehus – opp forbi Røros legesenter – opp til Aasgjerdet og tilbake til Sport 1. Alle deltakere fikk premie, det var også uttrekkspremier og premiering i konkurranseklassen.

Det var mulighet for deltakerne å få prøve på og teste noen av modellene fra Hoka.


Skolehelsetjenesten på Snapchat

Fra 24.mai 2019 er skolehelsetjenesten i Røros kommune å treffe på Snapchat under navnet «Helseførkjan Røros». Det er i samråd med kommuneledelsen at skolehelsetjenesten nå har valgt å være på Snapchat. Det er helsestasjonen som skal betjene kontoen.

Bakgrunn for valget er at sosiale medier er en god måte å skape kontakt med ungdommen på, og som etterspørres blant ungdom. Blant ungdom mellom 12 og 18 år bruker ca. 90% Snapchat. Det er noen flere jenter enn gutter som Snapchat.

Skolehelsetjenesten tror at Snapchat kan være et godt supplement til annen kommunikasjon, men videre dialog og helsehjelp må fremdeles gis gjennom konsultasjoner eller samtaler. Helsestasjoner som har kommet i gang med sosiale medier rapporterer om økt besøk i tjenesten etter at de tok det i bruk.

Hvilke muligheter kan Snapchat gi skolehelsetjenesten:

-Helsesøster kan gi informasjon om det de unge lurer på

-Kan snakke om vanskelige, alvorlige og tabubelagte tema

-Kan vise ungdommen hvor de kan få hjelp

-Kan veilede og gjøre informasjonen tilgjengelig

-Kan markedsføre tjenesten, bli mere synlig, mere tilgjengelig

Dersom ungdommen har behov for helsehjelp, må helsesøstrene oppfordre vedkommende til å ta kontakt med dem, fastlegen eller helsepersonell på skolen og helsestasjon for ungdom for å få hjelp.

Skolehelsetjenesten ønsker å bruke Snapchat til å gi generelle råd og generell veiledning som ikke har karakter av å være behandling. Rådene de skal gi må kunne gjelde for en større gruppe mennesker enn bare den enkelte ungdom, for eksempel at ungdom bør teste seg for seksuelt overførbare infeksjoner dersom de har hatt ubeskyttet sex. Samtidig er helsesøstrene klar over at rådene de skal gi er forsvarlige, er tilpasset ungdommen og ikke kan misforstås.

Skolehelsetjenesten ønsker å bruke Snapchat som en portal for å sluse ungdom inn på helsesøsters kontor, som støtte i undervisningen eller for å gi informasjon om når de er tilstede, om gode informasjonskilder og nyttige organisasjoner og tjenester de samarbeider med.

Med å komme på sosiale medier ønsker helsesøstrene å være en trygg fag- og voksenperson og de ønsker å være en da mere tilgjengelig. De skal være ungdommens støtte, ta deres perspektiv og gjøre dem bevisste på hvilke ressurspersoner de har i sitt eget liv og hvem de kan snakke med. Helsesøstrene ønsker selvfølgelig å involvere ungdommen i prosessen, dette har de gjort bl.a. ved at de kunne komme med navneforslag til kontoen. Etter innkomne forslag har de kommet frem til at navnet blir Helseførkjan Røros. Begrunnelsen sier noe om hvem de er, og det eww lagt vekt på dialekt og sted. Helseførkjan Røros ønsker primært å nå ungdom i Røros kommune.

-Vi er ikke Helsesista og skal ikke ta opp kampen med henne, sier helsesøstrene.

Helsesista er på 24/7, helsesøstrene i Røros kommer til å være på i kontortiden.

Hver mandags ettermiddag er det helsestasjon for ungdom. Da er en lege og en helsesøster tilstede. Her er det drop in og ikke timebestilling.

Helseførkjan Røros kommer til å ha et ukentlig tema på Snapchat, f.eks prevensjon eller psykisk helse. Første snap blir sendt ut førstkommende fredag. Målgruppen er ungdom fra 13 – 20 år, men hvem som helst kan følge Helseførkjan Røros. Også foreldre oppfordres til å følge kontoen, og de kan også ta kontakt og spørre dersom de lurer på noe.

-Det blir ikke lagt ut private opplysninger. Vi svarer direkte til den som spør, og man kan spørre om alt mulig som berører ungdom, sier helsesøstrene.

Helseførkjan Røros er spent på om de får mange følgere og om ungdommen kommer til å bruke dem.