Rørosbefolkningen holder ut og står sammen mot korona

Pressemelding fra Røros kommune

Snart 10 måneder etter at koronaen snudde hverdagen vår på hodet, har vi fortsatt sluppet unna større utbrudd i kommunen vår. Det kan vi takke hverandre for. Både innbyggere og hyttebefolkning har fulgt smitteverntiltakene trofast gjennom hele perioden. Lokalt kultur- og næringsliv har lagt til rette for trygg handel og andre opplevelser – for både oss som bor her og alle som besøker oss.

Vi kom oss trygt gjennom jula – ja, hele desember – uten et eneste smittetilfelle! Det kan alle gi seg selv en stor klapp på skuldra for. Godt smittevern hos hver enkelt av oss er dét som holder viruset unna.

Det nye året startet med økning i smittetallene og forsterkede tiltak. Vi har innført testing på grensen mot Sverige, og grensen er åpen bare 4 timer i døgnet for alle, med noen unntak. Den siste uken har østlandsregionen fått et utbrudd av det muterte viruset, som også påvirker tiltakene vi har lokalt. Og slik vil det nye året være fremover. Det vil komme utbrudd på ulike steder i landet, og vi vil i perioder få nye tiltak vi må følge.

Da er det godt å se at smittetallene nasjonalt nå går ned, og i Trøndelag har smittetallene falt kontinuerlig siden nyttår.

Vi må unngå virusutbrudd når vi starter vaksinering

Det vi alle ser frem til nå er å få vaksiner hit. Vi har allerede startet, og de eldste i risikogruppene, beboere på sykehjem og utvalgte helsearbeidere har fått vaksinen – 89 personer så langt. Foreløpig får vi kun mindre leveranser av vaksinen, og vi vet ikke sikkert når vi får større leveranser.

Helsevirksomheten i Røros har vaksineplanen klar, og er godt forberedt på å vaksinere større grupper personer på kort varsel. For at vi skal få til dette er det viktig at vi ikke samtidig har et pågående utbrudd av viruset. Det vil gå ut over ressursene vi har til å vaksinere befolkningen.

Derfor er oppfordringen vår at vi alle fortsetter å holde ut – og følger nasjonale og lokale smitteverntiltak i tiden som kommer.

Innfører strenge innreiseregler

Pressemelding fra Regjeringen

Regjeringen strammer kraftig inn på utlendingers adgang til innreise til Norge. I utgangspunktet vil kun utlendinger som er bosatt i Norge få anledning til å reise inn i Norge.

Hensikten med de nye innreisereglene er å begrense risikoen for spredning av den betydelig mer smittsomme varianten av koronaviruset. Norge er allerede blant de landene i Europa med strengest regler for innreise, og adgangen til innreise for utlendinger utenfor EØS er allerede svært begrenset.

En stor andel av de som nå reiser inn til Norge kommer fra EØS-området. Det er nødvendig å begrense reiser innad i EØS, og dermed legge begrensninger på den frie bevegeligheten, for å oppnå ønsket effekt, sa statsminister Erna Solberg på en pressekonferanse torsdag kveld. 

Regjerningen iverksetter nå de strengeste innreisereglene siden 20 mars 2020.

Innstrammingene kommer på bakgrunn av anbefalinger fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Endringene trer i kraft ved midnatt, natt til fredag 29. januar 2021.

Følgende grupper får ikke lenger adgang til riket:

  • utlendinger bosatt i EØS-området og EØS-borgere bosatt i tredjeland (med mindre de er omfattet av unntak som også gjelder tredjelandsborgere)
  • Familiemedlemmer som ikke er nærmeste familie, både for EØS-borgere og andre. Det vil si at besteforeldre, voksne barn, foreldre til voksne barn og kjærester ikke lenger kan komme på besøk.
  • Utlendinger fra land utenfor EØS som gis oppholdstillatelse i forbindelse med arbeid eller studier, herunder sesongarbeid, og som student.
  • Utlendinger som skal arbeide med film- eller serieproduksjon eller som forsker som er unntatt krav om oppholdstillatelse.

Det gjøres fremdeles unntak for noen grupper. Bl.a. har følgende grupper adgang til innreise:

  • Utlendinger som er bosatt i Norge
  • Dersom særlige grunner tilsier at utlendingen gis rett til innreise, slik som særskilt omsorgsansvar for personer i Norge eller andre sterke velferdshensyn
  • Utlendinger som skal gjennomføre samvær med barn
  • Nære familiemedlemmer til personer som er bosatt i Norge, det vil si ektefelle/registrert partner/samboer, mindreårige barn eller stebarn, foreldre eller steforeldre til mindreårige barn eller stebarn
  • Journalister og annet personell på oppdrag for utenlandsk medieinstitusjon
  • Utlendinger som skal mellomlande på flyplass i Norge (både i internasjonal lufthavntransitt og innad i Schengen)
  • Sjømenn og personell innen luftfart
  • Utlending som gjennomfører gods- og persontransport
  • Utlendinger som jobber innenfor kritiske samfunnsfunksjoner
  • Helsepersonell fra Sverige og Finland som jobber i den norske helse- og omsorgstjenesten  

+ Innstilt som avdelingsleder

Trine Nyrud er innstilt som avdelingsleder for Øverhagaen bo-, helse- og velferdssenter. Dette er et vikariat på 100 %. Stillingen har vært utlyst to ganger. Det var en søker til stillingen begge ganger.

Øverhagaen bo-, helse- og velferdssenter, byggetrinn 1 ble offisielt åpnet 17. september i fjor.

+ Fire har søkt på stillingen som avdelingsleder

Fire personer har søkt på stillingen som avdelingsleder ved Gjøsvika sykehjem. Dette er en 100 % fast stilling. Stillingen har vært utlyst to ganger. Det er tre kvinner og en mann på søkerlisten.

De som har søkt på stillingen er:

Stian Hagen (27) fra Nordre Follo – Gruppeleder – Sykepleier

Monica Eggan Meskinyar (34) fra Røros

Ruth Asphaug (51) fra Røros – Sykepleier

Teresa Jarquin Myre (47) fra Os – Sykepleier

+ Fem søkere til sykepleierstilling ved legesenteret

Fem personer har søkt på stillingen som sykepleier ved legesenteret. Stillingen som er på 100% er et vikariat. Det er fire kvinner og en mann som har søkt på stillingen.

Søkerlisten:

Trude Kroken Rokkones (30) fra Røros – sykepleier

Guro Buås- Hansen (46) fra Vestnes – sykepleier v/interkommunal

Marit Kirkhus (21) fra Holtålen – tilkallingshjelp

Gry Beathe Hummelvoll Trøan (25) fra Os

Stian Grønli (38) fra Holtålen – Sykepleier 100%

+ Bra at Sverige gjør tiltak

Ivar Näs og hans medarbeidere i Byggentreprenørfirma Ivar Näs AS har blitt vant til å bli kontrollert ved grensen når de kommer inn i Norge. I dag tidlig ble de for første gang kontrollert av svensk politi, da de kom over grensen. Sverige har fra midnatt stengt grensen for å hindre at en ny og mer aggressiv variant av Covid 19 skal komme inn i landet.

Ivar Näs har vært ukependler fra Funäsdalen til Røros i 23 år. Nå under pandemien har han sett hvor forskjellig norske og svenske myndigheter har håndtert situasjonen. Näs er veldig fornøyd med norske myndigheter, og glad for av Sverige også nå tyr til grensestenging.

I løpet av pandemien er der registrert to smittede i Røros kommune, og i Härjedalens kommun. Vestre Härjedalen med Funäsdalen har hatt betydelig mindre smitte enn østre Härjedalen med Sveg.

+ Eneste åpne overnatting i Røros Hotellgruppen

Stengingen som følge av tiltakene for å hindre spredning an en ny variant av covid-19 fører til liten etterspørsel etter hotellrom også på Røros. Røros Hotellgruppen har nå Erzscheidergården som eneste åpne overnattingstilbud. Røros Hotell og Vertshuset er stengt. Det er ikke bestemt hvor lenge Røros Hotell og Vertshuset skal holde stengt.

– Vi beklager ulempen dette vil medføre, og ønsker alle hjertelig velkommen når vi er tilbake i drift, skriver Røros hotell på sin nettside.

Bergstadens hotell er fortsatt åpent hotell, mens Rørosvidda Hotell har vært stengt siden november.

+ Konsekvenser også for Røros

Spredning av nye varianter av Covid 19, og tiltakene som settes inn for å stoppe spredning får konsekvenser også for Røros. Tiltakene som er satt i verk, gjør at hytteeiere fra Nordre Follo, Oslo, Enebakk, Ås, Vestby, Nesodden, Indre Østfold, Moss, Frogn og Våler ikke får komme til hyttene sine på Røros. Det betyr også at det ikke kan komme folk til Røros på unødige reiser. Det vil føre til mindre trafikk på Røros allerede nå.

Dersom de nye virusvariantene sprer seg til nye kommuner, vil det få ytterligere betydning for Røros. Skulle viriusvariantene dukke opp i Røros, eller en av nabokommunene, vil det bli innført like sterke tiltak, som det som er innført i flere østlandskommuner nå.

Myndighetenes målsetning er å stoppe spredning av nye varianter av Covid 19 inntil vaksinering er gjennomført. Det foreligger ikke erfaringsbasert forskning på om vaksinene som er på vei, stopper alle varianter.

Så langt er det ikke kjent om de nye virusvariantene er mer dødelig, og om det fører til verre sykdomsforløp. Det som ser ut til å være klart, er at noen av variantene er noe mer smittsomme. Forskjellen er anslått til å utgjøre 50% større spredning. Dersom R-tallet er 1, sprer hver smittet viruset til en person, og det totale antall smittede øker ikke over tid. De nye virusvariantene, vil under ellers like vilkår gi R-tallet 1,5.

Det betyr at tiltakene som må til for å stoppe spredning, må være mye strengere. I dag er det ingen registrert smitte i Røros, eller i nabokommunene på norsk side. I nabokommunen på svensk side, Härjedalen, er tallene fra sist uke oppløftende. I uke 2 med 12 nye smittetilfeller, mot 55 uka før. Vsaksingeringen foregår i et større tempo på svensk side av grensen.

+ Grensen stengt utenom teststasjonens åpningstid

Fra i dag må alle testpliktige som passerer grensa, komme i åpningstiden for den nyopprettede teststasjonen, som er 08.00 – 12.00 alle dager. De som er testpliktige, og kommer utenom disse tidene, slipper ikke inn til Norge, og må vente til teststasjonen åpner. Det er gratis å teste seg.

Grensen holder åpent hele døgnet for de som ikke er testpliktige ved innreise. Dette gjelder alle pendlere, som kjører hver dag mellom Funäsdalen og Røros.

– Norge har et av de strengeste systemene for innreise og testing i Europa, og nå strammer vi ytterligere inn for å begrense importsmitten. Personer som uten rimelig grunn ikke vil la seg teste kan straffes med bøter, og må tilbringe karantenen på karantenehotell, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Det er et fåtall grenseoverganger, som har teststasjon. De grenseovergangene, som ikke har det, er stengt. Vauldalen og Storlien er de eneste grenseovergangene i Trøndelag som er åpen.

+ Trøndersk smittestoppaksjon

I dag har Folkehelseinstituttet sendt en SMS til 360 000 trøndere over 16 år. Trøndelag er sms-pilot for å se som om antallet nedlastinger av smitteappen øker og hvordan en slik sms-påminnelse oppleves av mottakerne.

Smittestopp er frivillig å bruke, og er for alle over 16 år. Appen gir beskjed dersom du har vært i nærheten av andre Smittestopp-brukere som senere har fått påvist koronavirus. Du kan også selv melde fra til andre dersom du får påvist smitte.

Før dagens aksjon er appen lastet ned over 400 000 ganger. Nærmere 500 har meldt seg smittet i appen. Men jo flere som laster ned appen, jo mer effektiv vil den være.

Vi ser nå på hvordan vi kan få flest mulig oppmerksomme på appen. Et tiltak vi vil prøve ut er å sende SMS til alle over 16. Vi tester det ut i dag i Trøndelag fylke for å sjekke responsen, og måle det opp mot andre kommunikasjonstiltak for å se hva som er mest effektivt for å øke antallet brukere, sier assisterende direktør Gun Peggy Knudsen ved FHI.

Det er veldig bra at vi Trøndelag blir en pilot for dette med tanke på den høye smitten vi har i fylket for tiden. Smitteappen bidrar til at vi lettere kan få kontroll smitten i fylket. Jeg oppfordrer derfor alle til å ta den i bruk, sier smittevernansvarlig Marit D. Kverkild hos Statsforvalteren i Trøndelag.

Svindlere har også fått med seg myndighetenes smittestoppaksjon. Det sendes også ut en del falske SMS-er, for å lokke folk til å klikke på tvilsomme nettsider. Det er derfor fornuftig å sjekke om lenken på SMS-er er riktig. Lenken på SMS-en fra FHI tar deg til Helsenorge, helsenorge.no/smittestopp.