Gatene på Røros er fulle av folk, og handelen går livlig for seg i bodene. Det hele startet spå tradisjonelt vis klokken 12, med en storslått åpningsseremoni på Malmplassen. Ny regissør for åpningsseremonien, Kirsti Sæther så at alle involverte leverte som planlagt. Seremonien ble åpnet av Liv Bye og Åsmund Lockert Rohde.
Isak V Busch ønsket velkommen, og introduserte Trygve Slagsvold Vedum, som sto for åpningstalen og selve åpningen. Et rekordstort antall dansere svingte seg i polsen, og 80 hester fra 8 kjørelag kjørte inn på Malmplassen, til jubel fra et stort publikum.
Sist Torsdags kveld besøkte Røros-forfatterene Oddvar Siksjø og Ragnar Kokkvoll Holtålen bibliotek. De to forfatterne presenterte bøkene de har gitt ut. Oddvar har gitt ut «Kongens. Gruvebyen nord i fjellene» og Ragnar har gitt ut boka «Ei ny tid bryter fram – fortellinger fra Røroshistoria 1850-1900». I sin bok tar Ragnar for seg 50 år i Røroshistorien, fra 1850 til 1900.
– En periode det skjedde veldig mye interessant, spennende og veldig avgjørende for utviklingen av Rørossamfunnet. På mange vis. Både når det gjelder arbeidsfolks kår, rettigheter, når det gjelder demokratiet som vokste frem, med kampen for stemmeretten som vokste utover mot århundreskiftet, og mange mange andre ting. Og så fikk vi i tillegg da jernbanen i 1877 den fikk jo innmari stor betydning for Rørossamfunnet. For Røros Kobberverk selvsagt. Kanskje var det helt avgjørende for kobberverkets eksistens, og selvsagt for alle andre privatpersoner som hadde lyst til å reise seg en tur til Trondheim. Da tok det ikke dagevis, men bare noen timer, sier forfatter Ragnar Kokkvoll om sin bok.
Oddvar forteller at det er interessen for historie som ligger i bunnen. Kongensområdet er favorittområdet til Oddvar. Han har vært fascinert siden han var barn. Helt siden han var med faren sin på fisketur inne på Grønhaugvollen, og også på moltetur i området. Og barna på Orvos syklet seg en tur dit for å se på bebyggelsen som var på forfall.
Oddvar har sett bebyggelsen på Kongens. Han forteller at det var ca 30 bygninger. Mange store bygninger. Driftsbygninger, flotasjon, store mannskapsbrakker, stor fin ingeniørbolig og stigers boliger. Alt dette var egentlig til forfall mer eller mindre. På et vis var det spennende for barna, men Oddvar tror det var farlig, spesielt for dyr som hadde kommet seg inni husene og ikke kommet seg ut igjen. Han tror kobberverket hadde noen utfordringer med å prøve å ta vare på det. Men verket hadde ikke økonomi til det, så til slutt bestemte de seg for å tenne på hele greia, og løse problemet på det viset. Oddvar synest det på mange vis var litt tragisk. At det ikke ble stående igjen noen ting. Det var det som egentlig var trist da, sier Siksjø.
Ragnar Kokkvoll og Oddvar Siksjø ble intervjuet av Radio Trøndelag etter sine bokpresentasjoner. Intervjuene kan du høre nedenfor.
Ragnar forteller at bokprosjektet startet for en del år siden.
De to forfatterne tror ikke at interessen for lokale bøker er borte.
Oddvar har laget kart over Kongens. Foto: Tove Østby
Gatene i Røros sentrum er i gang med et nytt sceneskifte. Det har vært sceneskifte på sceneskifte, siden gatene ble pyntet til Jul i november. Etter jul var det nettflixjul til gatene ble VM-arena. Hundene har forlatt Røros for denne gang, og nysnøen har dekket til alle spor.
Martnasgeneral Lillian Sandnes og hennes folk har årets travleste dag.
VM i hundesport på Røros i 2025 var det første i sitt slag i historien, og det ble et svært vellykket arrangement. Nesten 1.400 frivillige var med å sørge for at alt gikk knirkefritt for seg.
Årets frivilligpris gikk til Medvandrerne. Femundløpet har i flere år hatt medvandrerne med seg, og gjennom det blitt en fantastisk arena for mestring og rehabilitering. I år deltok 65 medvandrere på forskjellige sjekkpunkt. Medvandrere fikk ansvar, og tok ansvar.
Daglig leder i Medvandrerne Roger Wangberg, grunnlegger av Medvandrerne Are Lerstein, og medvandrere Didrik Sørli og Ivar Brecke Nygaard mottok prisen under ei jubileumsmarkering i festsalen på Røros Hotell.
Daglig leder i Medvandrerne Roger Wangberg setter stor pris på frivillighetsprisen.
Riksantikvaren har sendt ut pressemelding om bevilgningene fra staten til verdensarvområdene, som viser at i 2025 går det 12,2 millioner kroner til Røros Bergstad og Circumferensen. Det er også bevilget 200.000,- til Planforum Røros. Det er også knyttet kostnader til forvaltningen av verdensarven, og de er langt høyere enn det statlige tilskuddet. Verdensarv i seg selv er ikke direkte lønnsomt for kommunen.
– De norske verdensarvområdene er blant verdens mest verdifulle kultur- og naturområder. Disse må vi ta vare på. Tilskuddene til blant annet Bryggen i Bergen og Røros bergstad og Circumferensen bidrar til å sikre menneskeheten felles arv, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Åtte områder i Norge er skrevet inn på Unescos liste over verdens natur- og kulturarv: Bergkunsten i Alta, Bryggen i Bergen, Rjukan-Notodden industriarv, Røros bergstad og Circumferensen, fire punkter på Struves meridianbue, Urnes stavkirke, Vegaøyan og Vestnorsk fjordlandskap (Geirangerfjorden og Nærøyfjorden). Verdensarvlisten består av natur- og kulturarv med fremragende, universell verdi for menneskeheten.
– Norge har et stort og viktig ansvar for å sikre verdensarven vår for ettertiden. Hver dag bidrar folk i verdensarvområdene til å ta vare på disse verdiene for fremtidens generasjoner, sier riksantikvar Hanna Geiran.
Flere lasskjørere og forbønder er nå på vei fra flere kanter til årets Rørosmartna. Lasskjørerne i Hedemarken Lasskjørerforening er noen av dem. Lørdag 8. februar startet de sin reise til Røros. Turen startet med sol og nydelig vær. De to første dagene av turen måtte de bruke hjul. Turleder Ola Grønvold forteller at det var godt å legge bort hjulene og finne frem meiene. Turen ble helt noe annet når de glir bortover og ikke humper så mye.
Hedemarken Lasskjørerforening startet turen på Atlungstad, derfra kjørte de om Løten og Elverum. På onsdag kjørte de til Koppang, og bodde på en gammel ferdasgård der.
Foreningen kjører gamle vinterveier i den grad det er mulig. En del av de gamle vinterveiene ligger under asfalt nå. En del av de gamle ferdasveiene gikk på elver og vann, men mye er regulert i dag, så isen er ikke holdbar hele veien, det hadde blitt en viss risiko å kjøre ut på isen.
– Vi holder oss på fast grunn for å være sikker på at vi kommer frem da, sier Ola Grønvold.
Underveis overnatter Hedemarken Lasskjørerforening blant annet på en gård på Hammarkollen, litt sør for Koppang. Der er det staller tilgjengelig og de fikk leie en del av hovedhuset på gården. Slik er det på hele veien oppover, de overnatter på steder de kjenner folk og er blitt kjent med folk, hvor det er staller og mulighet til overnatting.
Målet for alle lasskjørere og forbønder er åpningsseremonien på Malmplassen tirsdag 18. februar.
Turleder i Hedemarken Lasskjørerforening, Ola Grønvold har blitt intervjuet i TrønderRush på Radio Trøndelag. Intervjuet kan du høre nedenfor.
Målet med reisen er innkjøringen under åpningsseremonien på Malmplassen tirsdag 18. Februar.
Ola Grønvold fikk spørsmål om hvor mange som er med på årets tur?
Eli og Kai Olav Vasenden med hesten Frikar. Foto: Privat
15. februar 1958 ble Robert Sørli født. Brannmannen fra Oslo har kjørt alle utgavene av Femundsløpet som er arrangert, og i år sikret han seg VM-sølv. Alle kaller ham kongen av Femundløpet. Det er nesten noe lyrisk i at VM i hundesport avsluttes på hans bursdag.
I TV-vinduet under kan du se livesending fra det som skjer i dag. (Ekstern lenke)
Femundløpet live produsert av Heliks
VM i hundekjøring nærmer seg slutten. På VMs siste dag venter arrangørene nå på de siste kjørerne som er på vei inn mot mål. Resultatene kan du se nederst i saken.
Her er dagens program:
Lørdag 15. Februar
Fra kl. 10.00 – Sleddog Sprint
6-dog Class (Sp6), 12km D3
6-dog Class RNB (Sp6 RNB), 12km D3
8-dog Class (Sp8), 16km D3
8-dog Class RNB (Sp8 RNB), 16km D3
Unlimited Class (SpU), 24km D3
Fra kl. 14.00 – Stafett
Stafett: Nordisk 1 hund/Sp4/Sp2, ca. 7,5 km/7,5 km/5 km
Klokken 05.29 kjørte Petter Karlson fra Sverige inn til en suveren seier i Femund 650. Petter Karlson valgte tidlig i løpet en litt annen taktikk enn konkurrentene, og kjørte lengre før første obligatoriske hvil. Dermed kom han tidlig fremst i løypa, og den posisjonen holdt han det meste av løpet.
Robert Sørlie spurtslo Birgitte Næss på slutten og tok sølvet foran Birgitte som vant bronse. Rundt klokken 09.30 er det ventet at Niklas Rogne skal kjøre inn til fjerdeplass.
Klokken 07.12 kjørte Håvard Okstad fra Tufsingdalen inn til gull på Femund 450. Han kjørte et rent Siberian Husky-spann. Matti Salmi fra Finland leder kampen om sølvet ute i sporet, og også han kjører et rent Siberian Husky-spann. De aller fleste kjørerne bruker Alaskan husky.
Se kveldssendingene fra Femundløpet TV-vinduet under (Ekstern lenke)
Se direkteoverføring fra Femundløpet i TV-vinduet under (ekstern lenke).
I dag skjedde det mye under VM i hundesport. Under kan du se Femundløpets kveldssending med Esten Inge Hilmaren produsert av Heliks/Femundløpet (ekstern lenke).
De raskeste i det lengste løpet i VM i hundesport, Femund 650 nærmer seg nå Orkelbogen. Petter Karlson fra Sverige er tilbake i teten, etter å ha kommet opp i like lang hviletid som de andre. Han har etter hvert opparbeidet seg en solid ledelse. Karlson satte igjen en hund på Søvollen, og kjører nå med 11 hunder i spannet.
Et godt stykke bak Karlson følger tre kjørere, som ligger nokså tett sammen. Det er Birgitte Næss, Robert Sørlie og Thomas Werner. Birgitte Næss har satt igjen en hund i Drevsjø og en hund på Søvollen, og kjører nå med 10 hunder i spannet. Det samme gjør Robert Sørlie, mens Thomas Werner er nedre i ni hunder i spannet.
Niklas Rogne ligger på femteplass et stykke bak de tre som følger nærmest lederen. Han har 10 hunder i spannet. Sju av dem som startet løpet har brutt. Etter Orkelbogen gjenstår et sjekkpunkt på Tolga med obligatorisk hviletid, før det er målgang på Røros.
Det er mulig å følge utviklingen live på https://liverace.no/. Det har vært problemer med denne tjenesten tidligere på grunn av dataangrep, men dette er nå løst.
Under kan du følge direktesendingen fra VM i hundekjøring live i ekstern lenke.
Du kan følge VM i hundesport i TV-vinduet under. (Ekstern lenke fra Femundløpet/Heliks)