Distriktssjef i Coop Midt-Norge sier etableringen av Coop Extra gjør 24. mars 2022 til en merkedag for Coop Midt-Norge. Samvirkegiganten har hatt planer om en slik etablering i mange år, og prosjektet har til tider vært arbeidskrevende.
I dag kunne dørene endelig åpnes til den hypermoderne butikken.
10. trinn ved Røros skole leverte i kveld en rørende og flott Elden-premiere. Publikum fikk følge de svenske karolinerne anno 1718 – 19 gjennom krig, sult, nød, men kanskje først og fremst sterke vennskapsbånd og gode kameratskap.
– Jeg blir alltid rørt på 10. trinn sitt musikkspill, men akkurat i år så er klumpen i halsen ekstra stor. Tusen takk til 10. trinn for særdeles vel gjennomført og gripende forestilling. Dere har kalt på det meste av følelser hos publikum i kveld. Og nådd mange hjerter. Det har vært planlagt lenge at dere skulle sette opp Elden, og plutselig ble den så skremmende aktuell med krigen så nær oss. Og dermed enda viktigere at akkurat nå så fikk dere formidle Eldens klare budskap om at det ikke finnes seier i krig. Bare tapere, sa avdelingsleder for 8. -10. trinn ved Røros skole, Bodil Moseng etter premieren.
Publikum fugte karolinerne fra Vallbo, til Røros og til deres siste marsj over Tydalsfjella.
https://vimeo.com/691153908
Video: Tove Østby
«I detta krig, i detta krig, för vem ger dom sia liv».
10. trinn hadde laget en forestilling som viser alt fra sommerens lyse gode, varme dager, fram til til den grusomme skjebnen som møter karolinerne i januar 1719. 10.trinn ved Røros skole er ungdommer som se lyst på det meste, som ungdom alltid har gjort. Ungdommen, som er på alder med karolinerne fra 1718.
Det er Arnfinn Strømmevold og Bertil Reithaug som har skrevet Elden. Forestillingen ble første gang satt opp i Gymbygget på Røros i 1980. Siden 1994 har Elden vært satt opp ved Slegghaugene siden 1994. I kveld hadde 10. trinn tatt med forestillingen inn på Storstuggu.
Ane Thon Knutsen var den første i Norden som tok en praksisbasert doktorgrad i grafisk design. Hun er utdannet grafisk designer fra Kunsthøgskolen i Oslo & ESAG Penninghen, Paris. Nå setter hun Pressemuseet Fjeld-Ljoms 2022-utgave.
Tone Rygg er konstituert museumsdirektør ved Rørosmuseet, og hun lar seg inspirere av den innsatsen dugnadsgjengen gjør for pressemuseet. Det er Rørosmuseet som eier huset, og som står ansvarlig for ny satsing på formidling av pressehistorien slik den finnes i huset på elvekanten.
Nå skal historien kompletteres, spesielt i redaksjonen, som ligger i andreetasje i avishuset på elvekanten.
Jens Hystad har stått på for pressemuseet i 36 år. Han kom inn i vennegjengen i 1986, da han var formann i Norske avisers landsforbund sin tekniske komite. Han ble så fascinert av det rare bygget på elvekanten, at han har fartet mellom Stord og Røros jevnlig siden. I mange år var han styreleder i Pressemuseet Fjeld-Ljoms venner.
Jens Hystad er barnebarn av en av de mest sagnomsuste personlighetene i norsk pressehistorie. Avis har alltid ligget i blodet til mannen med et utrolig stort hjerte for pressemuseet, siden han først fikk høre om det i 1986.
For Jan Erik Øvergård er ringen på en måte sluttet. Som 17-åring startet han sin yrkeskarriere i Fjeld-Ljom, og nå er han tilbake som styreleder for Pressemuseet Fjeld-Ljoms venner. Det pågår et kontinuerlig arbeid, for å holde hus og utstyr i stand.
Nå skal samarbeidet med huseier Rørosmuseet bli tettere, og et større publikum får være med inn å se det førdigitale avishuset på elvekanten.
Jan Erik Øvergård har funnet spor etter seg selv i avishuset. I en kasse fant han kameraet han kjøpte for konfirmasjonspengene sine, og som ble hans viktigste verktøy i starten av journalistkarrieren .
I dag sto partiet Rødt på stand på Nilsenhjørnet, og forlangte regulering av strømmarkedet. Røros ligger på sørsiden av grensen mellom de med svært lave strømpriser, og de med skyhøye strømpriser. I dag var spottprisen på strøm i Røros 150 øre, mens spotprisen i nabobygda Tydal var 16,60 øre.
I Røros koster strømmen dermed 10 ganger så mye som i Tydal. Det var Johnny Johansen og Stig Arvid Leinum, som representerte Rødt på stand i dag.
https://vimeo.com/690037244
Video: Tore Østby
Dette er tiltakene Rødt må til for å få ned strømprisen:
Innføre makspris på strøm på 35 øre kWt for både privatkunder og næring.
Regulere krafteksporten via kabler til utlandet, for å holde strømprisene nede og unngå å importere europeiske strømpriser til Norge.
Pålegge alle strømselskap å droppe «rushtidsavgiften» på strøm som gjør at dersom man får høyere nettleie dersom man bruker mye strøm samtidig. Både forsikringsselskap og Forbrukertilsynet frykter dette vil føre til risikofylt strømbruk om natten. Det er bra at regjeringen har trukket forskriften, etter press fra blant andre Rødt, men selskapene kan ikke trosse det politiske flertallet og fortsette å øke nettleien.
At økte inntekter til staten som følge av høye strømpriser, herunder økt utbytte, økte momsinntekter og andre avgifter knyttet til strøm, bør utbetales direkte til husholdningene som strakstiltak mot de høye strømprisene og eventuelle strakstiltak for energieffektivisering i husholdningene.
At Stortinget skal instruere Norges vassdrags- og energidirektorat om å ikke øke nettleien.
Det ble en vakker Ukrainamarkering i parken på Nilsenhjørnet i dag. Etter initiativ fra Røros AUF samlet Rørosingene seg for å vise sin støtte til Ukraina. Det var fem talere, og først ut var ordfører Isak V. Busch. Han kunne fortelle at politikerne på Røros er i ferd med å samle seg om å ta imot 100 flyktninger fra krigen i Ukraina.
Nestleder Malin Østby holdt talen for Røros AUF. Hun oppfordret til solidaritet med Ukrainerne som kommer, og også med Russere som opplever undertrykkelse under Putin-regimet.
Hanne Hauge fra Røros SV oppfordret folk til å vise hva Røroshjertene og den norske folkesjela er laget av.
Ida Østby fra NTL trakk historiske paralleller til oppbyggingen til 2. verdenskrig. Men påpekte også at Vesten denne gangen har lært av historien og står tydelig opp mot Putins krig.
Harald Prest leste den samme bønnen som leses fast i tilfluktsrommene over hele Ukraina hver dag klokken 17.00. Harald Hauge ledet også an i allsang.
https://vimeo.com/690006861
Her er noen glimt fra markeringen:
Foto: Tove ØstbyLeder i Røros AUF, Oliver Brean ønsket velkommen. Foto: Tove ØstbyOrdfører Isak V. Busch var første taler. Foto: Tove ØstbyHarald Hauge ledet allsangen. Foto: Tove ØstbyAndreas Jensvold i Røros AUF delte ut sanger. Foto: Tove ØstbyAllsang. Foto: Tove Østby
I dag klokka 14.00 har AUF Røros invitert til en støttemarkering for Ukraina, som får bred støtte fra alle organisasjoner og partier på Røros. Det er varslet fem appeller, og det er ordfører Isak Busch som er først ute.
Isak V. Busch
Foto: Tore Østby
Deretter følger nestleder i Røros AUF, Malin Østby. Det var hun som tok initiativet til denne markeringen på Røros i dag.
Nestleder i Røros AUF, Malin Østby.
Så følger fungerende varaordfører Hanne Hauge.
Varaordfører Hanne Huge.
Så er det appell ved Ida Østby, som har sin første offisielle opptreden etter at hun sto fram som transperson. Ida har også skrevet ny tekst tilpasset Ukrainakrigen basert på den ene av de to norske tekstene til Bella ciao.
Ida Østby
Foto: Tore Østby
Så taler Harald Hauge. Rørospresten har gjort seg bemerket blant annet med å lede an i Den Norske Kirkes anerkjennelse av homofile. Nå har han vist et glødende engasjement for Ukraina.
Prest Harald Hauge. Foto: Tore Østby
Ole Jørgen Kjellmark intervjuet av Tore Østby.
For ordens skyld: Ida og Malin Østby er døtrene til Tove og Tore Østby.