Årets kaldeste så langt

Fredag 10. januar starter med en liten kulderekord. Klokka 06.50 meldte kontrolltårnet på Røros lufthavn -24,6 grader. Det er laveste temperatur så langt i 2020.

Dette er en langt lavere temperatur, enn værvarslerne hadde forutsett. I følge Yr dreier det seg om en svært kort «kuldebølge». I morgen tidlig er det venter at temperaturen vil være oppe i -7 grader. Etter det meldes det mildvær fram til 18. januar.

-I dag har Rørosvinteren blitt gammellik seg, sier Lufthavnsjef Røros lufthavn/Sjefflygeleder Røros TWR/APP, Gudbrand Rognes, til Rørosnytt.

Kjører Gausdal Maraton

Flere lokale hundekjørere kjører i helga Gausdal Maraton. Løypetraséen går i høyfjellsterreng mellom 800-1200 moh. Arrangøren melder om at forholdene kan bli svært utfordrende på grunn av vær- og snøforhold. I årets løp er det fem klasser: GM 300 Km Åpen Klasse, GM 200 Km Åpen Klasse, GM 200 Km 8 Spann Klasse, GM 150 Km Åpen klasse og GM 150 Km 8 spann klasse.

I klassen GM 300 Km Åpen Klasse står blant annet Henrik Feragen og Niklas Rogne på startstreken.

Marie Hollum Skogås, Ove Grytbak, Alexander Søtvik, Fredrik Lindgren og Åsmund Snortheim er blant dem som starter i klassen GM 200 Km Åpen Klasse.

I klassen GM 200 Km 8 Spann Klasse starter blant andre Elin Kjelsberg, Klas Sommer, Arne Rosvold og Trevor Hansen.

Amund Kokkvoll og Andreas Kokkvoll står på startstreken i klassen GM 150 Km 8 spann.



Jubileumsforestilling og åpen dag

I morgen, fredag 10. januar, og lørdag 11. januar blir det markert at Storstuggu er 20 år. Jubileumshelga er bygd opp på samme måte som åpningshelga for 20 år siden, med en kulturkveld på fredagskvelden og åpen dag på lørdagen. Akkurat slik som det ble gjort 28. og 29. januar i 2000.

Markeringen starter med gratis jubileumsforestilling i Falkbergetsalen i morgen kveld. De som skal opptre er: Dalakopa, Bakrus, Bergstaden Teaterlag og Copper City Ramblers. Konferansier er Harald Hauge. Det er fortsatt noen billetter igjen til forestillingen.

Lørdag blir det åpen dag på Storstuggu. Det blir servering av kaffe, saft, kaker, pølser og mye god kultur, også denne dagen er det gratis adgang. I løpet av dagen skal det være konsert med Sønvis, Arnfinn Strømmevold, Øyvind Gimse som er kunstnerisk leder for Vinterfestspill i Bergstaden og Røros janitsjarorkester. Det blir to forestillinger med Frost II filmen på Røros Kino. Det skal være miniforedrag med Anne Enger. Foredraget har tittelen «Kulturens betydning for et lokalsamfunn». 10.mai 1998 la Anne Enger ned grunnsteinen til Storstuggu. I slutten av januar 2000 var hun tilbake på Røros og åpnet Storstuggu.

– Vi har invitert henne oppover, og hun ville gjerne komme tilbake til Røros for å være med på jubileumsfeiringen sammen med oss. Det er vi veldig glad for at hun tar seg tiden til, sier kultursjef Morten Tøndel. Han legger til at Anne har vært en viktig person for kultur Norge og har vært en sentral person i det offentlige Norge i mange år.

Ny kulturhusleder

Anne Linn Vingelsgaard Schärer er ny kulturhusleder for Storstuggu. Hun startet 1. januar i år, og er nå klar for å være med å markere 20 årsjubileet til kulturhuset.

– For meg blir dette en veldig fin inngang på å bli kjent med huset, og bli kjent med brukerne, det er et ganske bredt program. For meg er dette en drømmestart, da får jeg oppsummert litt historie og møtt folk, sier Anne Linn Vingelsgaard Schärer, som ser veldig positivt på jobben som kulturhusleder for Storstuggu. Hennes inntrykk så langt er at det er spennende, veldig bredt og utrolig mye flinke folk på Røros. Anne Linn gleder seg til å bli kjent med det lokale kulturlivet. Hun ønsker å videreføre at Storstuggu skal være et viktig hus for det lokale kulturlivet, og at det i tillegg blir nasjonale tilbud som skaper bredde i programmet.








Åpningsglimt

I dag var en stor dag for Røros Videregående skole, da den nye skolen ble offisielt åpnet. På åpningsarrangementet var det snorklipping, sang ved Peder Angel Lundquist Langen, taler og kakefest. Gjester, elever og ansatte ved skolen deltok på åpningen. Her er noen glimt fra den store dagen.

Peder Angel Lundquist Langen
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen og leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby
Kantina på Røros Videregående skole i dag. Foto: Tove Østby
Rundt 300 personer var samlet i kantina på Røros Videregående skole i dag. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen fikk blomster av ordfører Isak V. Busch. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Rektor ved Røros Videregående skole, Hilde Knutsen. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Peder Angerl Lundquist Langen sang både i starten og i slutten av åpningsarrangementet. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Åpning Nye Røros Vdg. skole
Skolen fikk både blomster og gaver på åpningsdagen. Foto: Tove Østby
Foto: Tove Østby
Etter sang, snorklipping og taler var det kakefest for 300 personer i kantina. Foto: Tove Østby
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes og rektor Hilde Knutsen. Foto: Tove Østby
Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes overrakte ei vase i gave til rektor Hilde Knutsen og Røros Videregående skole. Foto: Tove Østby
Rektor Hilde Knutsen og leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes. Foto: Tove Østby

Krystallklare drømmer

Rundt 300 personer var samlet i kantina på Røros Videregående skole i dag, da den nye skolen ble offisielt åpnet. Peder Angel Lundquist Langen startet arrangementet med sangen «Trassvisa hennes Tora». Deretter ønsket rektor Hilde Knutsen velkommen. Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren, før det var taler ved bl.a. ordfører Isak V. Busch. Arrangementet ble avsluttet med kakefest for gjester, elever og ansatte. Det var også mulighet til å bli med på en omvisning på skolen.

Dette var en stor dag for rektor Hilde Knutsen, som sier at byggeprossen har vært både artig og spennende, men også krevende.

Det var en stolt, glad, ydmyk og veldig rørt rektor som ønsket velkommen til åpningen.

– Det er mye å glede seg over. Vi har fått ei ny skole, vi har fått nye fine arbeidsplasser, vi har fått en sørsamisk møteplass, vi har fått næringsareal som gir inspirasjon og muligheter for læring og utvikling, vi har fått areal som rommer muligheter for raushet, vekst, glede og samhold. Vi drømte om et samlingspunkt, vi drømte om et hjerte i skolen, det fikk vi. Det er her vi er samlet nå. Vi drømte om samlokalisering og sambruk, og vi fikk det. I dag rommer Røros Videregående skole kommunens flyktningetjeneste, voksenopplæring, vi har sambruk på realfagsrom, på skolekjøkken og vi har et felles skolebibliotek. Vi kan glede oss over ei fremtidsrettet, effektiv og brukervennlig skole som skal bidra til kompetanseutvikling i mange mange år fremover, sa rektor Hilde Knutsen i sin tale.

Snøkrystallen er skolens logo. Den symboliserer både Røros som vinter destinasjon med snø, is og kulde. Men også at elever er forskjellige. Ingen snøkrystall er lik. Ingen mennesker er like. Det skal Røros Videregående skole ta hensyn til, de skal respektere ulikheter.

Skolens visjon er krystallklare drømmer. Det både gjenspeiler at skolen skal hjelpe elevene sine til å få en drøm i livet sitt. En drøm om fremtida si som gjør at de får motivasjon for læring, men det handler også om å innfri drømmer til både lokalsamfunn, til næringsliv som trenger kompetanse og til hele lokalsamfunnet å ha en videregående skole. Det er fremtiden, det er ungdommen de satser på. Det er viktig for drømmene for fremtiden.

Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren. Hun sier at det betyr veldig mye å ha videregående skoler ute i distriktene.

Kari Anita Furunes

– En videregående skole betyr utrolig mye for et lokalsamfunn. Som ordfører er jeg veldig stolt av Røros Videregående, det har jeg alltid vært. Og ikke noe mindre stolt nå, Hilde, når jeg ser hvilke fantastiske fasiliteter og rammevilkår dere har fått på plass for at ungdom på Røros, i Holtålen, Os og andre nærliggende kommuner kan få det beste mulige grunnlaget på veien videre i livet. Det er det det handler om gjennom løpet deres på skolen så får dere det her grunnlaget dere trenger for å kunne dannet et godt liv også i fremtiden, sa ordfører Isak V. Busch, som ble uteksaminert ved Røros Videregående skole for 12 år siden.

Rektor Hilde Knutsen fikk blomster av ordfører Isak V. Busch. Foto: Tove Østby

Tiltalt for «burning» i fylla

En mann bosatt i Rørosregionen, må møte i Trondheim tingrett 20. februar, tiltalt for burning. I følge tiltalen skal mannen ha burnet rundt inne på området til Circle K, slik at det fare for skade på personer og biler på stedet. Dette skjedde ved 23-tiden 1. juni 2019.

Mannen er tiltalt for å ha overtrådt bestemmelsen om at enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Han er også tiltalt for for å ha ført en motorvogn når han var påvirket av alkohol. Blodprøve tatt av ham kl. 00.21 viste en alkoholpromille på 1.61.

Nye Røros Videregående skole åpnet

Nye Røros Videregående skole ble offisielt åpnet i dag, onsdag 8. januar. Rektor Hilde Knutsen ønsket velkommen. Leder for Hovedutvalg for utdanning i Trøndelag Fylkeskommune, Kari Anita Furunes klippet snoren. I tillegg var det taler, kulturelt innslag ved Peder Angel Lundquist Langen, servering av kake og tilslutt omvisning på den nye skolen.

Offentlig varslingsprøve

Sivilforsvaret varsler om at offentlig varslingsprøve vil bli gjennomført på Røros  i dag, onsdag 8.januar 2020. Signalet VIKTIG MELDING -LYTT PÅ RADIO sendes kl. 12.00

Det dreier seg kun om en teknisk prøve.

Finale på fredag

Førstkommende fredag er det finale i Det Norske Måltid. To av årets finalister kommer fra Røros. Rørosbaker´n er i finalen med Knekks som er en takkestekt kjeks. I kjeksen bruker Rørosbaker´n smaksrikt mesk (korn etter brygging av øl) i fra Røros Bryggeri.

Galåvolden Gård er i finalen med RørosIs – Tjukkmjølksis med tyttebær. Isen er produsert av økologisk Tjukkmjølk fra Rørosmeieriet og lokale tyttebær. Den er produsert på gården og har en lett syrlig smak av tjukkmjølk og god tyttebærsmak.

Det Norske Måltid er en kåring av de beste mat- og drikkeproduktene i Norge.

Galåvolden Gård. Gunn Brønnum og Ingulf Galåen. Foto: Tove Østby

 Lek for livet

Tirsdag 11.februar kommer Turnéteateret i Trøndelag til Storstuggu med forestillingen «Lek For Livet». I følge beskrivelsen av forestillingen er dette en feelgood-forestilling om ting vi ikke orker å tenke på. Regissør er Aslak Moe. Forestillingen hadde premiere 1.oktober i fjor.

I selskap med klovnen slapper vi av og senker skuldrene. De overdimensjonerte hattene og bartene har gitt The Flying Seagull Project innpass i Europas verste flyktningleire, som ellers er utilgjengelige for allmenheten. De fargerike klærne og den ukuelige energien står i sterk kontrast til forholdene som møter dem.

«Lek for livet» er historien om The Flying Seagull Project, en gruppe klovner, akrobater og musikere, som reiser verden rundt for å spre kjærlighet, lys og latter. Det er også historien om Bendik, en 30-åring fra Stjørdal, som reiser verden rundt som klovn. Hva motiverer han? Hva gjør det med han å stå ansikt til ansikt med traumatiserte barn? Men dette er også historien om hva det gir å inspirere mennesker som har risikert livet for å overleve.

I ni år har The Flying Seagull Project gått inn i flyktningleire, lagt et tau i ring og begynt å klovne. Heftig. Dag etter dag, på samme sted, helt til barn som har vært stumme i måneder og tenåringer med ansiktstrekkene til en trettiåring starter å le, snakke, leke og synge. Nå kommer gruppen til Trøndelag og inviterer publikum til å ta del i leken og latteren, men også de menneskelige kostnadene med det hele.

Det blir lek, klovning og akrobatikk. Og det dypeste alvor. Forestillingen er en samarbeidsproduksjon mellom Turnéteatret i Trøndelag, Teater Ibsen og The Flying Seagull Project.

The Flying Seagull Project er finansiert av donasjoner og 20 kroner fra hver kjøpte billett går direkte til The Flying Seagull Project.

Førstkommende torsdag skal Bendik intervjues på scenen under Trøndelagsmøtet. 31-åringen har i hele høst jobbet som klovn i flyktningeleire på Lesvos i Hellas.

Bendik og kolleger utenfor den mye omtalte flyktningeleiren Moria på Lesvos, sammen med 16 år gamle Fatema Ahmad, hennes bror Nasir og faren Mohammad Hassan. Foto: Privat