Isak V Busch ble tatt imot med jubel og kyss da han ankom Arbeiderpartiets valgvake på Bergstadens hotel i kveld. For ordens skyld: Det var bare kona som kysset, men alle i rommet jublet. En lang og krevende valgkamp ble belønnet med en fast plass på Stortinget. Stortingsrepresentanten lot seg røre av hyllesten fra partifellene.
Slider
Isak klar for Stortinget
Foreløpig opptelling i Trøndelag viser at Arbeiderpartiet får 32% av stemmene. NRK har beregnet dette til å sikre fire representanter fra Sør-Trøndelag Arbeiderparti. Fjerde representanten er svært utsatt, men tredje kandidat Isak V. Busch synes sikker på å komme inn.
Foreløpig opptelling på Røros viser at Arbeiderpartiet får 42% av stemmene der. Isak V. Busch har dermed fått solid drahjelp fra hjemkommunen. Det er bare forhåndsstemmene som er opptalt enda, men alt tyder på at Røros må ha ny ordfører etter valget.
Årets butikk og årets driver
Modus Røros er årets butikk, og Ruta Håkensen er årets butikkleder innen faghandel i Coop Midt-Norge. Vinneren ble offentliggjort under en Coop Midt-Norge-samling fredag. Mudus ligger i Domus kjøpesenter. Ruta Håkensen har ledet butikken siden 2023. Da kom hun fra jobben som butikkleder ved Kitch’n på Domus kjøpesenter.
Ruta flyttet til Ålen fra Litauen for 20 år siden. Hun bor fortsatt i Ålen og pendler til Røros. Hun sier prisen er en fin anerkjennelse for jobben som er gjort ved Modus Røros, og trekker fram sine gode medarbeidere.

Foto: Tore Østby
Redningsaksjon ved Vauldalen
Politiet fikk klokken 14.04 telefon fra en svensk mann, som varslet om en ulykke i fjellet ved Vauldalen. Han hadde kommet over ei dame som var skadet og hadde brukket benet på fjellet. Det var veldig dårlig dekning og telefonlinje, og derfor uklart akkurat hva som hadde skjedd og hvor de var.
Det ble besluttet å sende redningshelikopter og politipatrulje til området i Vauldalen, Røros. Mobiltelefonen ble sporet i til grensa mellom Norge og Sverige. Vedkommende ble funnet kl 15.55 med god hjelp fra redningshelikopter og mobilsporing av melder sin mobil. Funnet er ved Hamrafjellet i Sverige. Alvorlighetsgrad på skade er ikke kjent.

Stortinget neste
Når valgresultatet foreligger i morgen, blir det klart om ordfører Isak V Busch blir stortingsrepresentant Isak V. Busch. Meningsmålingene tydet på svært gode muligheter, men dette er ikke avgjør før stemmene er talt opp. I valgkampen har Isak V Busch markert seg med besøk i mange kommuner, og på hjemmebane har han hatt drahjelp av statsminister. Busch har også benyttet anledningen til å komme med politiske innspill.
Om Isak V Busch kommer inn på Stortinget, kan det være med å sikre at Jonas Gahr Støre får fire nye år som statsminister. Statsministeren har gjennom årene høstet flere gode minner fra Røros. I valgkampen var det nok Elden som sørget for de meste minnene. Dette ble en minneverdig dag også for de som sto på scenen og hjalp til med å få årets forestilling i havn.
Viktig med samisk representasjon på Stortinget
SVs leder Kjersti Bergstø biter i likhet med mange andre partiledere negler nå. I morgen kommer valgresultatet, og SV er et av partiene som ligger like over sperregrensen. Hun sier hus er ekstra spent på hvordan det går i Sør-Trøndelag, siden det er snakk om å få en samisk representant på tinget eller ikke.
Hilde Marie Gaebpie Danielsen fra Røros er partiets andrekandidat i valgkretsen. I den siste meningsmålingen ligger SV an til å få inn en representant fra Sør-Trøndelag på Stortinget. Det blir Lars Haltbrekken, og dermed blir Hilde Marie Gaebpie Danielsen første vara, slik hun har vært de siste fire årene.
Veldig mye skal skje for at Hilde Marie Gaebpie Danielsen kommer inn direkte fra valgkretsen, men det er også en mulighet for at hun kommer inn gjennom av SV vinner et utjevningsmandat fra Sør-Trøndelag.
Håper fredning skal gi et løft
En gang var Femundshytten Røros kobberverks sørligste smeltehytte. Den var i drift fra 1743 til 1822. Under driften av smeltehytta ble det ryddet flere gårdsbruk i området, og gården nærmest Smelthytta er nå fredet.
På denne gården driver Chris Svendsen og Tommy Berndtsson en reiselivsbedrift. Mange av gjestene til gården kommer med rutebåten Femund II, som har anløp like ved gården så lenge sesongen varer.
De to driverne håper fredningen skal gi virksomheten på gården et løft.

Foto: Tore Østby
Femundshytten ligger i Engerdal kommune, men stedet er en del av Røroshistorien. Dette var den sørligste smeltehytta til Røros kobberverk. Barna har gjennom årene bygd en liten gård ved slagghaugene på Femundshytten. Det er lett å se hvor de har hentet inspirasjon til sine byggverk.

Foto: Tore Østby
Kjøper Røros Auto eiendom
– Jeg er glad for å få på plass en avtale med en solid og skikkelig lokal aktør som ønsker å utvikle området, sier Per Martin Haugen, som selger sitt eiendomsselskap Røros Auto Eiendom til Ren Røros.
Målet for Ren Røros er å utvikle området Autotomta fremover:
– Kjøpet gir Ren Røros rom for vekst og utvikling, som er i tråd med vår strategi. Vi ser på flere muligheter med mål om å utvikle eiendommen til det beste for konsernet, selskapene våre og Røros, sier konsernsjef Kristian Holm i Ren Røros.
Holm poengterer at det er snakk om en annen type utvikling av området enn den som ble presentert i 2022 med «Autoparken».
– Ren Røros jobber hver dag for å ta vare på våre felles ressurser for fremtidige generasjoner og sikre økt verdiskaping for kunder, innbyggere og eiere, forsikrer Holm.

Når Per Martin Haugen og Ren Røros’ finansdirektør Thu Sandbakken møtes utenfor bygget for å ta hverandre i hånda på kjøpet, er det både latter og alvor. Sandbakken er tydelig på at det for Ren Røros er viktig at Røros Auto er en langsiktig leietaker, samtidig som Haugen setter pris på at en robust aktør vil bevare og utvikle området:
– Det er viktig for meg at stedet blir tatt vare på. Jeg har nærmest bodd her i 65 år, så det ligger mye følelser i det for meg.
I avtalen som ble signert fredag 5. september 2025, videreføres alle leie- og driftsavtaler, og bilforhandler og -verkstedet Røros Auto har en langvarig leieavtale. Prisen på kjøpet forblir konfidensiell mellom partene.
– Røros Auto er den eldste frittstående Ford-forhandleren i landet, og det blir det ingen endringer på, sier Haugen.
Historie sikret for ettertiden
Fredningen av Femundshytten har tatt 10 år. De første årene var det mest løse tanker, men de siste årene har arbeidet med dette vært intensivert. I arbeidet har flere grunneiere, reindriftsnæringen, Engerdal kommune og Innlandet fylkeskommune bidratt.
På Femundshytten er det omfattende spor etter gruvedriften. Det er også tydelige spor etter de mange barna som har vokst opp der. Ved slagghaugene ligger lekebyen, slik Bergstaden ligger ved slagghaugene på Røros.
Når fredningen er på plass er ruinene etter smeltevirksomheten og gården historie som er sikret for ettertiden. Assisterende Riksantikvar Audun Skeidsvoll er i høytidsstemning, og han fastslår at fredningen er en stor begivenhet.
Møtene i døra har stor verdi
Søndag 19. Oktober blir årets TV-aksjon arrangert. I år er det Atlas-alliansen som har aksjonen. Tittelen på aksjonen er «Sammen åpner vi dører». I år handler det om å samle inn penger for å hjelpe personer med funksjonsnedsettelse i sju ulike land. Det er Nepal, Zambia, Uganda, Ukraina, Tanzania, Etiopia og Palestina.
– Det er jo en del land her der det er krig og krevende for å si det mildt, og da er det veldig viktig at man kan bidra og samle inn penger for å gi en del av disse menneskene et bedre liv om det gjelder mennesker som har utfordringer med syn, gå eller andre funksjonsnedsettelser, sier Christian Elgaaen som er leder for TV-aksjonen i Røros kommune.
I de sju landene er det ulike utfordringer som blant annet krig og konflikt. Det er 1,3 milliarder mennesker i verden som har en funksjonsnedsettelse, og svært mange av dem lever i fattigdom.
– Vi vet at det å samle inn penger i TV-aksjonen det hjelper mennesker helt reelt så vi ser veldig frem til å kunne arrangere TV-aksjon også i år, sier Christian Elgaaen.
Tradisjonell innsamling
Søndag 19. oktober er det lagt opp til tradisjonell innsamling med bøsser i hele Røros kommune. TV-aksjonen handler om å samle inn penger, men møtene som oppstår når noen kommer og ringer på døren til folk er noe som TV- aksjonskomiteen i Røros setter veldig høyt. Det har en stor verdi å si hei til hverandre og se hverandre inn i øynene. Det er mulighet til å gi både kontanter og vipse.
I Røros kommune trengs det 100 bøssebærere. Rekrutteringen med bøssebærere er godt i gang, og komiteen oppfordrer folk til å bli med som bøssebærer den 19. oktober. Komiteen er glad for samarbeidet med Rørosbanken om telling av kontanter etter at bøssene er kommet inn igjen.
Næringslivet
Næringslivet er en viktig aktør i forbindelse med TV-aksjonen. Det er gode muligheter for næringslivet til å engasjere seg gjennom å ha egne arrangementer eller gi et beløp til årets aksjon. Det er en utfordring som Christian Elgaaen ønsker å gi til hele næringslivet i regionen.
TV-aksjonen har gjennom flere år hatt et godt samarbeid med Ungdommens Hus Røros. Lørdag 18. oktober blir det konsert og kafe på Ungdommens Hus. Inntektene fra kafeen går til TV-aksjonen.
– Det er viktig for oss å kunne nå ut litt bredt i samfunnet med TV-aksjonen og årets formål utover det som da er å samle inn penger, sier Elgaaen.
Man trenger ikke å gi kjempemye penger, litt hjelper det også. For eksempel for 350 kroner kan man dekke kostnadene til tre bøker med punktskrift, som er viktig for de som har utfordringer med synet. For 600 kroner kan man dekke en gråstær-operasjon. For 5000 kroner kan man få en tilpasset rullestol som er viktig for de som trenger det.
– Her er det i den store sammenhengen ikke så store summer som kan ha en helt reell forskjell og gjøre livet bedre for folk, sier Christian Elgaaen.
Rådet
Årets aksjon har fått navnet «Sammen åpner vi dører». Den går til Atlas-alliansen, og skal hjelpe funksjonshemmede som lever i krig og fattigdom. I år har TV-aksjonen i Røros med seg Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne. Dette er et råd som er lovpålagt og som alle kommuner skal ha. Rådet skal passe på at personer med funksjonsnedsettelse har de rettighetene de skal ha i kommunen.
Rådet har fokus på forskjellige ting. Det handler mye om tilgjengelighet. Det handler også blant annet om markering for synshemmede. Foreløpig har ikke rådet noen konkrete oppgaver i forbindelse med årets TV-aksjon, men leder for Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne i Røros kommune, Stein Ødegård forteller at de skal bidra for dette er absolutt i deres gate.
– Er det noe som vi kan gjøre, det tror jeg nok at vi kan, så skal vi være med på det selvfølgelig. Vi har ikke jobbet noe særlig internasjonalt før, men dette er jo de svakeste av de svake rundt omkring i verden og det er en fantastisk mulighet til å få hjelpe personer med funksjonsnedsettelse. Det er spesielt viktig nå selvfølgelig med de to krigene som vi hører om daglig, sier Stein Ødegård.
Stein synes det er veldig viktig at Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne er med på årets TV-aksjon. FN har kommet med en konvensjon for en stund siden. Der det snakkes mye om rettigheter i stedet for sykdom når det gjelder folk med funksjonsnedsettelse. Det tror Stein blir veldig viktig. Den er ratifisert og skal kanskje lovfestes dersom Stortinget går med på det nå.