Holder appell på kvinnedagen

Første vararepresentant til stortingen, Hilde Marie Gaebpie Danielsen, holder appell på kvinnedagen i på Rørosmuseet i dag. Det er invitert til en felles markering og utstillingsåpning i Rørosmuseet. Utstillinga heter “Hovudplagg og hårmote i folkedrakt og bunadbruk”.

Hodeplagget var lenge en like naturlig del av antrekket, som trøye og bukse. Det fortalte ikke bare om personens geografiske tilhørighet, men også om sivil status – var man ung eller gammel, gift eller ugift, i sorg eller feiring? Mange steder var hodeplagget det siste elementet som forsvant fra den tradisjonelle draktskikken, og enkelte plagg ble brukt sammen med moteklær lenge etter at resten av drakten gikk ut av bruk.

Norsk Folkedraktforum ønsker å bringe disse tradisjonene tilbake i aktiv bruk. Gjennom denne utstillingen vil vi inspirere bunadbrukere og vise hvordan rekonstruerte hodeplagg kan gjeninnføres på en autentisk og stilriktig måte.

Julie Nordpoll står for underholdningen. Nordpolls hovedinstrument er Bass, og i fjor tok hun en mastergrad i «Kunsten å være en syngende bassist». Utforsking og fordypning av samspillet mellom bass og vokal i solo setting.

Kvinnedagen har sin opprinnelse i USA. I 1909 protesterte det amerikanske sosialistpartiet mot dårlig lønn og elendige arbeidsdager. Ett år senere ble den første kvinnekonferansen arrangert i. Da deltok flere hundre kvinner fra 17 land. På talerstolen sto blant annet tyske Clara Zetkin. Hun foreslo da å stifte en internasjonal kvinnedag. Kvinnedagen lever fortsatt i beste velgående, selv om presidenten i landet der det startet, ikke først og fremst er kjent for sitt gode kvinnesyn. 

Morten holder fortet

Morten Gravdal fra Gran på Hadeland er vikarprest på Røros siden 15. september 2024. Han er pensjonist, og var tidligere sogneprest i Nordal på Sunnmøre etter en lang prestegjerning blant annet i sjømannskirken i USA. Røros nytt møtte Morten Gravdal etter askeonsdafgsgudstjenesten.

Morten Gravdal intervjuet av Tore Østby

Det har tatt tid å få tak i ny prest på Røros etter Harald Hauge. Anne Talsnes Flatmoe er prest under utdanning, og utdanningen tar en del av hennes arbeidstid. Derfor er det travle dager for vikarpresten fra Hadeland.

I morgen åpner golfsimulatoren

I etasjen over Europris åpner Røros Indoor Golf i morgen på selveste kvinnedagen. Golfsimulatorer tar spillerne med til verdens mest kjent golfbaner, der man ved hjelp at teknologi kan prøve alle hullene på banene stjernene spiller på. I lokalene blir det turneringer, live-sendinger og trening.

I lokalet vil det bli mulig å avholde arrangementer for lag, foreninger, grupper, bedrifter og privatpersoner. Vi utvikler lokalet med en egen scene tiltenkt for intimkonserter, foredrag og andre kulturelle samlingsmuligheter. Det er sofagrupper, egen bar og mulighet for blant annet vinsmaking og matopplevelser.

Henrik Slettum gleder seg til den store åpningsdagen, og viser oss hvordan man kan spille golf på verdens mest kjente baner. I innslaget fikk vi også lagt inn en liten golfduell………

Innsatt som ny sogneprest i Røros

I går kveld var det innsettelsegudstjeneste for den nye sognepresten i Røros. Han heter Stian Keyn Elysian. Etter innsettelsesgudstjenesten var det kirkefest i Menighetshuset. Den nye presten er også nybakt far for andre gang, og går om kort tid ut i pappapermisjon.

Stian Keyn Elysian tiltrådte stillingen første mars, og går ut i pappapermisjon 24.mars. Han vil være i full jobb fra første august. 

Han er født i Trøndelag, og er meget glad for å ha blitt kallet til tjeneste på Trøndersk jord.

Stian Keyn Elysian

Ny prest innsettes i kveld

I kveld er det innsettelsegudstjeneste for den nye sognepresten i Røros. Han heter Stian Keyn Elysian. Etter innsettelsesgudstjenesten er det kirkefest i Menighetshuset. Den nye presten er også nybakt far, og går om kort tid ut i pappapermisjon.

Stian Keyn Elysian tiltrådte stillingen første mars, og går ut i pappapermisjon 24.mars. Han vil være i full jobb fra første august. Elysian kommer fra stillingen som kapellan i Frogner og Bygdøy. Han har erfaring som sogneprest fra Grua/Harestua menighet i Hamar bispedømme.

Arrangerer pårørendetreff

Pressemelding:

– Vi savner selv å møte og snakke med andre i lignende situasjon som oss

Tirsdag 11. mars inviterer Autismeforeningen til pårørendetreff. Initiativet kommer fra tre lokale foreldre.

– Vi vet vi er flere pårørende i Fjellregionen, og nå ønsker vi å skape et møtepunkt for å treffe likesinnede og utveksle erfaringer, sier Berit Selboe-Coote, Fredrik Axthorne og Linda Herud.

Det var etter at Autismeforeningen Sør-Trøndelag hadde en informasjonskveld på Røros videregående skole i november i fjor at ballen begynte å rulle for å få til et pårørendetreff i regionen. 

Autismeforeningen arrangerer pårørendetreff over hele landet, og det er et ønske fra fylkeslaget om at det skal være mer aktivitet i distriktene. 

– Aktiviteten i Autismeforeningen i Trondheim er ganske stor, men det er langt fra hvor vi bor. Derfor ønsker vi i første omgang å treffes som pårørende, og så kan det jo hende det avler andre aktiviteter etter hvert også, sier Selboe-Coote.

Pårørendetreffet er et uformelt treff, der det blir kort informasjon om Autismeforeningen, noen refleksjoner fra initiativtakerne, men det viktigste av alt blir å møte likesinnede og dele erfaringer over en kopp kaffe. 

Axthorne, Selboe-Coote og Herud understreker at det ikke er noen forventninger til at man må dele sin egen historie, man kan også komme bare for å lytte. 

– Dette skal ikke være skummelt og det betyr ikke at noen må engasjere seg i noe som helst framover. Vårt initiativ kommer fra at vi selv savner å møte og snakke med andre i lignende situasjoner som oss selv, sier de tre.

Treffet arrangeres på kveldstid den 11. mars, i kantina på Røros videregående skole. 

Dette er Autismeforeningen

Autismeforeningen i Norge er en nasjonal interesseorganisasjon for mennesker med autismespekterdiagnoser, nærstående, fagfolk og andre interesserte. Du trenger ikke ha en diagnose for å bli medlem. Foreningen er partipolitisk og religiøst uavhengig og jobber for å bedre levekårene til våre medlemmer. (Kilde: autismeforeningen.no)

Mørklegges i dag

I dag mørklegges Bergstadens Ziir. Dette gjøres for å montere et helt nytt lysanlegg, med LED-lys. Arbeidet utføres av Ren Røros El-service og sponses av Ren Røros som gave til kommunen, innbyggere og besøkende. Dette skal gi langt bedre lyssetting, og det blir betydelige strømbesparelser.

I oktober sluttet lyskasterne som lyser opp kirken utvendig, plutselig å virke. Leder i Røros menighetsråd, Ruth Karin Engzelius, sto med mørk kirke og tom kirkekasse. Nytt lysanlegg koster 250.000,- kroner. 

Etter en samtale mellom leder i Røros menighetsråd, Ruth Karin Engzelius, og konsernsjef ved Ren Røros, Kristian Holm, kom finansieringen på plass.

Nå blir det mørkt ved kirken, før det nye lyset kommer på plass. Under kan du se intervju om saken som ble gjort med Ruth Karin Engzelius og Kristian Holm like før jul.

Ruth Karin Engzelius og Kristian Holm intervjuet av Tore Østby.

Militær aktivitet på flyplassen

I dag starter årets store Nato-øvelse i Norge. Selv om Trump ser ut til å distansere seg fra den delen av verden som ikke styres av autoritære eneherskere, er amerikanerne sterkt til stede under øvelsen. Ifølge øvingssjefen er det planen i årene som kommer.

Fra i dag og fram til 14. mars trener tusenvis av norske og allierte soldater i indre og sørlige Troms og nordre Nordland. Mange av soldatene er amerikanere. Flyvåpenet med hovedbase på Ørland flystasjon spiller en sentral rolle under øvelsen. Dette vil også føre til økt aktivitet ved Røros Lufthavn. I dag landet et Herkules fly og tre kamphelikoptre på Røros Lufthavn for å fylle drivstoff.

I dag er det militær aktivitet på Røros Lufthavn. Foto: Tore Østby

Heftig hjerteproduksjon

Under VM på ski går vaffelpressa fra morgen til kveld. Ni tonn vaffelrøre fra Galåvolden gård blir til et enormt antall vaffel på pinne. Det er for tidlig å si om ni tonn vaffelrøre blir nok til publikum, utøvere og frivillige under hele VM, eller om det må produseres mer. 

Landbruks- og Matminister Nils Kristen Sandtrøen har hatt et hjertelig møte med Anita Galåen under Ski-VM. Foto: Lotte Nilsen Brudevoll Landbruks- og Matdepartementet.

Midt i hjerteproduksjonen står Anita Galåen sammen med andre lokalmatprodusenter, som får vist seg fram for VM-gjester fra hele Norge, og fra en rekke andre land. Landbruks- og Matminister Nils Kristen Sandtrøen har besøkt VM, og møtt lokalmatprodusentene, og latt seg imponere. 

– Anita er en ildsjel. Hun står på og samarbeider sammen med andre dyktige lokalmatprodusenter. Det er rett og slett imponerende, sier Sandtrøen.

Rundt 200 matprodusenter fra matregion har bidratt under ski-VM.

Det går blant annet 1500 måltider til frivillige hver dag, og rundt 4000 varmretter basert på norske råvarer.

I matteltet på VM-arenaene var Trøndelag Sør representert . Flere matprodusenter har gått sammen og samarbeidet på tvers. 

– Det er positivt at vi står her sammen og er samlet. Vi er ikke konkurrenter, vi ønsker bare å bygge hverandre opp og vise hva Norge har å by på når det kommer til lokalmat. Flere lokalmatprodusenter og bønder jobber sammen og får til mer som et lag. Sammen kan vi skape noe unikt, sier Anita Galåen.

Rørosbudsjettet er godkjent

Statsforvalterten har godkjent budsjettet for Røros kommune. Budsjettet har vært oppe til lovlighetskontroll, på grunn av at Røros kommune står på ROBEK-listen. Den andre trønderske kommunen som havnet på ROBEK i fjor, Røyrvik kommune, har fått sitt budsjett underkjent.

Statsforvalteren i Trøndelag konkluderer med at vedtatt årsbudsjett for 2025 er i samsvar med kommuneloven. Årsbudsjett for 2025 har blitt til på lovlig måte, og vedtaket er truffet av rett myndighet. Statsforvalteren konkluderer med at kommunens årsbudsjett er i balanse og oppfyller kravene til realisme, og dermed er innholdsmessig lovlig

Statsforvalteren i Trøndelag godkjenner kommunestyrets vedtak om opptak av lån på inntil 30 millioner kroner til dekning av investeringer og lån til videre utlån på inntil 10 millioner kroner.

Bevilgningsoversiktene viser at det Røros kommune budsjetterer med et positivt netto driftsresultat på 6,528 millioner kroner i 2025. Videre budsjetteres det med bruk av bundne driftsfond på 3,472 millioner kroner og dekning av merforbruk fra 2023 på 10 millioner kroner. Dette gir balanse på bunnlinjen.

Låneopptak 2025

Statsforvalteren konkluderer med at tiltaksplanen markerer kommunestyrets ansvar for å ta eierskap til egne utfordringer og ta nødvendige grep for å få kommunen ut av den økonomiske ubalansen.

Røros kommune er invitert til å være med i et nytt nettverk i regi av KS om bærekraftig økonomi. Nettverket er både rettet mot kommuner i ROBEK og andre kommuner i økonomisk ubalanse, slik at de sammen kan få kompetansepåfyll og dele erfaringer fra hverandres arbeid. Nettverket skal blantannet gi økt kunnskap om økonomi- og budsjettprosessen, bidra til bedre planlegging og legge tilrette for omstillingsarbeid. Kommunen vil motta skjønnsmidler fra Statsforvalteren knyttet tildeltakelse i dette nettverket.

Kommunen har laget ei side på nett, som gir informasjon om utvikling og omstilling under ROBEK. Statsforvalteren mener denne siden er viktig for å sikre god kommunikasjon med innbyggerne, og at dette er et tiltak som også er et eksempel til etterfølgelse for andre kommuner.