Teoriprøve på skolen

Det kan bli muligheter for elevene ved Røros Videregående skole, og gjennomføre teoriprøven i kjøreopplæringen på skolen. Trøndelag vil søke å bli et pilotfylke for dette. Det kom fram under fylkestingets møte på Oppdal i dag. Jan Grønningen (H) fremmet forslag om dette, og fikk positivt svar fra fylkesordføreren. Dermed har forslaget støtte fra både posisjon og opposisjon på fylket.

Fylkesting avvikles på Hotell skifer på Oppdal. Her er spørsmålet Jan Grønningen (H) og svaret fra fylkesordfører Tore Sandvik:

Spørsmål til fylkesordfører: 

Teoriprøve til førerkort er en ordning som i dag krever oppmøte ved ett av dagens 9 trafikkstasjoner i Trøndelag. Brorparten av dagens kandidater til førerprøven er i dag elever ved en av fylkets 32 videregående skoler. Teoriprøven må gjennomføres i skoletiden og elever må som regel være fraværende fra ordinær undervisning for å gjennomføre prøven. For flere innebærer også lang reisevei at fraværet kan innebære at store deler av skoledagen går med til dette obligatoriske elementet til førerprøven.

Regionreformen innebærer at Trøndelag Fylkeskommune får ca 200 ansatte fra Statens Vegvesen ved årsskiftet. I lys av også mulig framtidig omorganisering av trafikkstasjonene hadde det vært et betydelig bedre tilbud for førerkortkandidater å få mulighet til å gjennomføre teoriprøven ved en av fylkets videregående skoler.

Spørsmål:

Vil Fylkesordføreren ta et initiativ til å søke om en pilot for Trøndelag for mulig gjennomføring av teoriprøven ved fylkets videregående skoler?

Svar fra fylkesordfører: 

Fylkesordføreren takker for spørsmålet. På Fylkestinget i februar i år fremmet representanten Steinar Aspli en interpellasjon knyttet til en bekymring for Statens vegvesens planlagte nedleggelse av flere av trafikkstasjonene i fylket. I svaret påpeker fylkesordføreren en bekymring for at økte avstander vil innebære utfordringer for innbyggerne i distriktet, inklusive elevene ved fylkeskommunens videregående skoler. For elevene vil lengre avstander til trafikkstasjonene medføre at de som ønsker å ta teoriprøve til bil eller motorsykkel, vil få lengre reisetid og økt fravær.

Fylkesordføreren vil påpeke at strykprosenten for teoriprøve til førerkort kl. B for bil i 2018 var 51 prosent. Derved vil et flertall av elevene i snitt måtte forventes å ha behov for fri fra skolen for å reise til nærmeste trafikkstasjon for å gjennomføre teoriprøve, ikke én men to ganger. 

Fylkesordføreren har fulgt opp Asplis interpellasjon med å sende brev til Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet og tilby at Trøndelag fylkeskommune kan påta seg å overta «oppmøteoppgaver» fra trafikkstasjoner som nedlegges. Departementet og Vegdirektoratet har så langt ikke besvart henvendelsen.

For å overta en slik oppgave foreligger det enkelte forutsetninger, blant annet tekniske krav fra Statens vegvesen for å kunne arrangere teoriprøver. I dag gjennomføres teoriprøvene på en pc som er «programmert» kun til dette formålet. Det er kun personer med administratorrolle fra Statens vegvesen som kan gjøre endringer på denne og prøvene foregår på Statens vegvesen sitt nett, for å minimere muligheten for juks gjennom hacking av system og programvare. Det er i tillegg retningslinjer for gjennomføring av teoriprøven.

Fylkesordføreren er helt sikker på at det ikke vil være teknisk uovervinnelige barrierer som gjør det umulig for fylkeskommunen å overta ansvaret for teoriprøver. 

Videre har Samferdselsdepartementet bedt Statens vegvesen om en vurdering av hvilke oppgaver innenfor trafikantområdet som helt eller delvis kan utføres av private aktører. Gjennomføring av teoretisk førerprøve var et av temaene som ble vurdert, men som ikke tilrås privatisert. Statens vegvesens konklusjon er dermed ikke til hinder for at fylkeskommunene kan overta oppgaven. 

Statens vegvesen sitt forslag til departementet var at både teoretiske og praktiske prøver bør gjennomføres av Statens vegvesen. Antall tjenestesteder for gjennomføring av teoriprøver er foreslått redusert til 59 innen 31.12.2024 mot dagens 74. Et av kravene som er satt er likebehandling og kvalitet.  Dette forutsetter nødvendig pedagogisk kompetanse. Det er forståelig, men Fylkesordføreren har vanskelig for å tro at det ikke vil være mulig for pedagogisk personell på de videregående skolene å kvalifisere seg for å tilfredsstille kompetansekravene og/eller tilby virksomhetsoverdragelse for ansatte med denne oppgaven hos Statens Vegvesen i dag. Derfor det bør ligge godt til rette for at fylkeskommunene kan overta oppgaver fra Statens vegvesen på de 15 stedene som nå ligger an til å miste sin lokale trafikkstasjon.

Det fremstår som en rasjonell og god løsning å legge oppgavene til fylkeskommunens videregående skoler, som både er vant til å håndtere teoretiske prøver, som har eksamenslokaler, datautstyr og som allerede huser mange av kandidatene til teoriprøve.   

Som Fylkestinget vedtok i februar må det være en forutsetning at staten kompenserer fylkeskommunene for de oppgavene fylkeskommunene eventuelt overtar.

Med det som forutsetning vil Fylkesordføreren støtte at Fylkestinget tilbyr Samferdselsdepartementet å gjennomføre en pilot der teoriprøver til førerkort gjennomføres på en av Trøndelag fylkeskommunes videregående skoler.