Mange har etterlyst trafikksikkerhetstiltak på overgangen ved Coop Extra. Ordfører i Røros kommune, Isak V. Busch, mener at det haster å få sikret overgangen, og har purret på Fylkeskommunen for å få på plass tiltak som bedrer trafikksikkerheten til myke trafikkanter.
Fotgjengerovergang og senket fartsgrense er noe av det som har blitt foreslått som tiltak for å forbedre trafikksikkerheten ved krysningspunktet på fylkesvei 30.
Før snøen kommer
– Jeg har lenge mast på Trøndelag fylkeskommune om at de må gjøre en ny vurdering knyttet til gangfeltet for å få en sikker overgang der, sier V. Busch, og poengterer at dersom det skal merkes et fotgjengerfelt eller asfalteres, må det skje før snøen kommer.
Trafikksikkerhetsutvalget har tidligere uttalt at fartsgrensen burde reduseres fra 60 til 40 kilometer i timen, og at det burde ordnes med fartshumper og forhøyet gangfelt. I tillegg har utvalget sendt henvendelser til fylkeskommunen og veieier om å få til en løsning.
Skyver ansvaret over på bilistene
Overingeniør Linn Mari Forfod i seksjon for veiforvaltning i Trøndelag fylkeskommune sier følgende til Rørosnytt.
– Det er ikke planlagt noen midlertidige tiltak, men vi håper få på plass permanente tiltak snarest mulig, skriver Forfod, og forklarer at det er god belysning og sikt på plassen, og at fartsmålinger viser at de fleste kjører under fartsgrensen, og at halvparten kjører under 50 kilometer i timen.
– Det er også viktig å poengtere at alle trafikanter må ta hensyn og tilpasse seg til forholdene fortsetter hun.
Forfod forklarer at fylkeskommunen jobber med å få vedtak på nedsatt fartsgrense, og at de ser på muligheten for å få på plass et opphøyd gangfelt, eller å få på plass fartshumper på hver side i nærheten av krysningspunktet.
– Vi jobber også med avkjørselen til Coop og bensinstasjonen, da denne er altfor bred og nok er med på å skape den situasjonen som er idag, skriver Forfod.
Vet ikke når det gjennomføres
Linn Mari forklarer at prosessen med nedsettelse av fartsgrense og utføring av tiltak tar tid da flere etater er involvert. På fylkesveger er ikke fylkeskommunen vedtaksmyndighet for fartsgrenser – det er Statens vegvesen som har denne myndigheten og det er dermed de som må fatte vedtak.
– Vi har vært i kontakt med Statens vegvesen for å finne en løsning her som kan trygge krysningspunktet, men også innfri kriteriene. I tillegg er vi avhengige av at noen har kapasitet til å gjennomføre jobben med å få lagt fartsdempere og været spiller en rolle i dette. Vi har dessverre ikke noe svar akkurat nå på når dette kan gjennomføres, avslutter Forfod.
Av omsorg om trafikksikkerheten
– Hvorfor er det så vanskelig å bare sette opp to skilt som viser at det er gangfelt der, slik at man unngår farlige situasjoner med barn og unge og andre personer som ikke forstår at det ikke er et gangfelt?
Senioringeniør Lars Olofsson fra Trøndelag fylkeskommune svarer på bekymringene
– For Trøndelag fylkeskommune er trafikksikkerhet første prioritet. Det følger vi ved å gjøre grundige trafikale vurderinger når vi bygger nye, eller utbedrer gamle, samferdselsanlegg. Det gjelder også ved vurdering av nye gangfelt, der vi følger Staten vegvesen sine retningslinjer for kryssinger med fotgjengere. I disse er det angitt at gangfelt kun skal brukes som et fremkommelighetstiltak for gående på plasser der mange fotgjengere skal krysse gater eller veger med stor biltrafikk. Retningslinjene angir også at gangfelt kun skal opparbeides der det kan garanteres en lav fartsnivå på biltrafikken i krysningspunktet. Grunnen for dette er igjen trafikksikkerhetshensyn der risikoen for ulykker og alvorlige skader øker med økt fartsnivå. Det er derfor av omsorg om trafikksikkerheten og alle de trafikanter som skal bruke anlegget, inkludert barn og unge, som vi ønsker at gangfeltet oppfyller våre krav om trafikksikkerhet før vi tar det i bruk. Et gangfelt som ikke oppfyller kriteriene kan gi en falsk trygghet og minsket trafikksikkerhet, skriver Olofsson i en e-post til Rørosnytt, og fortsetter:
– Når gangfeltet er etablert vil det bli oppmerket med hvite striper på kjørebanen og med skilting. Det må også vedtas av skiltmyndigheten som i dette fallet er Statens vegvesen. Før gangfeltet er vedtatt og skiltet defineres krysningspunktet som en tilrettelagt kryssing. Ved en slik kryssing gjelder ikke de regler som ellers gjelder for gangfelt, og her krysser du som fotgjengere ved passende luker i biltrafikken.