Hvert år skjer det over 600 hendelser og nestenulykker på norske planoverganger. Røros er blant stedene som topper lista. Nå ber Bane NOR folk om hjelp, for å unngå alvorlige ulykker.
Torsdag var det den internasjonale planovergangsdagen ICLAD. Bane NOR vil bruke anledningen til å fortelle om hvor i landet det er flest hendelser og nestenulykker, og informere om hva som er viktig å huske på når du skal krysse jernbanen.
Det er kun en drøy uke siden den tragiske ulykken der en ung mann mistet livet på en planovergang i Midtre Gauldal i Trøndelag.
– Det er forferdelig når slike hendelser skjer. Vi skal jobbe for å redusere ulykkene på planovergangene, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane NOR.
Hundrevis av tonn i full fart
Planovergangene var løsningen som skulle sikre folk adgang og tilgjengelighet på tvers av sporene da jernbanen ble bygget ut.
Siden da har Bane NOR jobbet med å erstatte så mange av disse med såkalte planfrie kryssinger, der veien enten går over jernbanen i bru eller under skinnegangen. På 50-tallet fantes det cirka 8600 planoverganger og i dag er tallet redusert til 3469.
1460 av disse er uten veisikringsanlegg, altså såkalte usikrede planoverganger.
– Et tog kan holde langt over 100 kilometer i timen, det veier hundrevis av tonn og kjører med metallhjul på metallskinner, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane NOR.
– Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, avslutter Buset.
På disse planovergangene har det skjedd flest hendelser og nestenulykker de siste fem årene:
- Nordby planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Larvik planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Tønsberg planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Røros stasjon, Rørosbanen (Trøndelag)
- Dal planovergang, Hovedbanen (Viken)
- Alnabru godsterminal, Hovedbanen (Oslo)
- Tynset planovergang, Rørosbanen (Innlandet)
- Kvål planovergang, Dovrebanen (Trøndelag)
- Mjøndalen planovergang, Sørlandsbanen (Viken)
- Rundkjøring Arna G, Bergensbanen (Vestland)
- Hamjern planovergang, Dovrebanen (Innlandet)
- Stjørdal stasjon, Nordlandsbanen (Trøndelag)
- Verdal planovergang, Nordlandsbanen (Trøndelag)
- Kråkstad planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Tomter planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Drømtorp planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
- Stokke planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
- Braskereidfoss planovergang, Solørbanen (Innlandet)
- Finse planovergang, Bergensbanen (Vestland)
- Melhus stasjon, Dovrebanen (Trøndelag)