Planovergang. Foto: Svend Agne Strømmevold

Røros verst i klassen

Hvert år skjer det over 600 hendelser og nestenulykker på norske planoverganger. Røros er blant stedene som topper lista. Nå ber Bane NOR folk om hjelp, for å unngå alvorlige ulykker.

Torsdag var det den internasjonale planovergangsdagen ICLAD. Bane NOR vil bruke anledningen til å fortelle om hvor i landet det er flest hendelser og nestenulykker, og informere om hva som er viktig å huske på når du skal krysse jernbanen.

Det er kun en drøy uke siden den tragiske ulykken der en ung mann mistet livet på en planovergang i Midtre Gauldal i Trøndelag.

– Det er forferdelig når slike hendelser skjer. Vi skal jobbe for å redusere ulykkene på planovergangene, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane NOR.

Hundrevis av tonn i full fart

Planovergangene var løsningen som skulle sikre folk adgang og tilgjengelighet på tvers av sporene da jernbanen ble bygget ut.

Siden da har Bane NOR jobbet med å erstatte så mange av disse med såkalte planfrie kryssinger, der veien enten går over jernbanen i bru eller under skinnegangen. På 50-tallet fantes det cirka 8600 planoverganger og i dag er tallet redusert til 3469.

1460 av disse er uten veisikringsanlegg, altså såkalte usikrede planoverganger.

Et tog kan holde langt over 100 kilometer i timen, det veier hundrevis av tonn og kjører med metallhjul på metallskinner, sier Pål Buset, prosjektleder i Bane NOR.

– Du trenger ingen grad i fysikk for å forstå at toget bruker fryktelig lang tid på å bremse og stoppe, og det kan heller ikke svinge unna, avslutter Buset.

På disse planovergangene har det skjedd flest hendelser og nestenulykker de siste fem årene:

  1. Nordby planovergang, Hovedbanen (Viken)
  2. Larvik planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
  3. Tønsberg planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
  4. Røros stasjon, Rørosbanen (Trøndelag)
  5. Dal planovergang, Hovedbanen (Viken)
  6. Alnabru godsterminal, Hovedbanen (Oslo)
  7. Tynset planovergang, Rørosbanen (Innlandet)
  8. Kvål planovergang, Dovrebanen (Trøndelag)
  9. Mjøndalen planovergang, Sørlandsbanen (Viken)
  10. Rundkjøring Arna G, Bergensbanen (Vestland)
  11. Hamjern planovergang, Dovrebanen (Innlandet)
  12. Stjørdal stasjon, Nordlandsbanen (Trøndelag)
  13. Verdal planovergang, Nordlandsbanen (Trøndelag)
  14. Kråkstad planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
  15. Tomter planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
  16. Drømtorp planovergang, Østfoldbanen østre linje (Viken)
  17. Stokke planovergang, Vestfoldbanen (Vestfold og Telemark)
  18. Braskereidfoss planovergang, Solørbanen (Innlandet)
  19. Finse planovergang, Bergensbanen (Vestland)
  20. Melhus stasjon, Dovrebanen (Trøndelag)