Martnassjef Lillian Sandnes. Foto: Svend Agne Strømmevold

Oppsummerer martnan

Martnassjef Lillian Sandnes er fornøyd med årets martnan, og til tross for usikkerhet i forkant av arrangementet, har martnasuka levert på kvalitet og verdiskaping. 

Selv vil hun trekke fram åpningsseremonien som høydepunktet.

– Tirsdag er egentlig den hardeste dagen, for det er da vi virkelig blir satt på prøve, for da kommer alle folkene på en gang. Senere i martnan så kommer folkene litt utover dagen, mens på tirsdagen så kommer mer eller mindre alle til klokken tolv. Det er hester og busser, og når sola skinner og alt klaffer, så er det helt magisk, sier Sandnes, – Og når hyttklokka slår klokken tolv og vi åpner martnan – det er det største øyeblikket for meg. 

Sandnes sier at det er noe helt spesielt med å gå i gatene i et folkehav av fargerike, glade folk og lukte lukten av smultringer og gløgg. Hun sier at det er menneskemøtene som står i sentrum, og at hun tror vi har behov for en glad-uke.

– Folk er på Røros for å ha det artig, og du ser glade folk overalt. Med så mange folk er det rart det er så lite bråk, sier Lillian.

Sandnes forteller at det i forkant av arrangementet har vært usikkert hvordan det skulle komme til å gå. 

– Vi var usikker på om folk fortsatt ville komme nå etter flere år uten martnan, og nå som folk har redusert kjøpekraft. I tillegg lurte vi på om folk i det hele tatt hadde råd til å komme. Vi forberedte infrastrukturen etter slik martnan var i 2020, men forventningene til at det kom likte mange var ikke der, sier Lillian.

– Men folk som kom handlet og koste seg, så martnan innfridde.

På grunn av byggearbeidet på Nilsenhjørnet, var det i år cirka 50 boder færre enn det har pleid å være, og gangtrafikken og trafikkflyten ble annerledes.

Sandnes anslår at det kan ha vært cirka 25 prosent færre besøkende til martnan basert på at parkeringstall og antall besøkende i Martnashallen var redusert med samme tall.

– Det var ihvertfall ikke 80.000 i år, som folk hadde håpet, og man kan tenke seg at vi kanskje var nærmere 60.000, sier Sandnes.

– For oss er det ikke noe mål i seg selv at det skal være mest mulig folk, men at omsetningen og verdiskapingen er bra, sier Lillian, – kanskje kan det at det er færre folk gjøre at det blir lettere å få kjøpt seg noe å spise og drikke, lettere å få parkert bilen sin eller finne et toalett. 

Lillian forteller at de store vinnerne blant utstillerne i årets martnan var de som solgte matprodukter, mens taperne kanskje var de som solgte småting og nips og tips. Alt i alt er hun godt førnøyd med arrangementet og mener at man nok en gang har lyktes med å levere kvalitet.

– Nå får vi bare jobbe mot en knakende god martnan også i 2024, avrunder martnasgeneralen.

[metaslider id=»177189″]