Elisabeth Wikan Heidtmann Foto: Tore Østby

Inviterer til næringsmøte

Røros kommune inviterer til åpent møte for hele næringslivet. Tema er god kommunikasjon og rollefordeling innad i næringslivet og mellom næringslivet og kommunen.

Næringsmøtet skal foregå på Storstuggu og skal ta for seg effektiv og målrettet næringsutvikling i Røros. Kommunen ønsker at aktører fra næringslivet deltar på møtet for å skape en god dialog og et godt samarbeid.

Bedre rolleforståelse

Næringskoordinator ved Røros kommune, Elisabeth Wikan Heidtmann, forklarer at målet med møtet er å etablere et bedre samarbeid og en bedre rolleforståelse mellom kommunen og næringslivet.

– I næringsutvikling så finnes det ulike roller. Næringslivet har sin rolle, støtteapparatet som næringshagen, Innovasjon Norge og banker har sin rolle, og kommunen har sin rolle. Ofte har kommunen to roller, det ene er beslutnings- og forvaltningsrollen, og så har du rådgivningsrollen på ulike fagområder. Skal en få det her til å fungere fort og godt, så er en viktig forutsetning at alle vet hvem som har hvilken rolle og hvem som har hvilke oppgaver, sier Wikan Heidtmann.

Vil ha med alle

Det er et åpent møte, og det er ønskelig fra kommunen sin side at så mange næringsaktører som mulig dukker opp og engasjerer seg.

– Næringslivet på Røros er så mye mer enn de store næringsaktørene. Det er massevis av handverksbedrifter, det er enkeltmannsforetak, det er næringer innenfor opplevelser, det er gravemaskin-eieren som driver men som like fullt er avhengig av at det gjøres en god jobb rundt for at vedkomne skal kunne skape verdier i Rørossamfunnet. Vi vil ha med alle, sier Wikan Heidtmann.

Grunnstein i næringsutviklingen

Wikan Heidtmann sier at godt samarbeid og god kommunikasjon er en grunnstein i næringsutviklingen, og håper at møtet skal kunne gjøre det enklere å vite hvor man skal henvende seg og hvordan man skal nå fram.

– Det handler om kommunikasjon, og når vi kommuniserer; hvordan skal vi kommunisere, skal vi sende e-post, skal vi sende brev, hvem skal vi sende til, skal vi sende til alle, skal vi bruke nettsider, skal vi bruke noe annet. For uten kommunikasjon får du ikke godt samarbeid eller en god næringsutvikling, forklarer Heidtmann.