Domus teaser
Fra venstre: Sommervikar Nicola Bauer, Anveig Høgli, Kristin Aasheim, Ann Kristin Tellebon og Fredrik Lindgren er fornøyd med livet på Røros. Foto: Iver Waldahl Lillegjære
Fra venstre: Sommervikar Nicola Bauer, Anveig Høgli, Kristin Aasheim, Ann Kristin Tellebon og Fredrik Lindgren er fornøyd med livet på Røros. Gabi og Frank Telwest var ikke tilstede når bildet ble tatt. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

Eksperter med perspektiv

Domus teaser

Ute Depot er ikke så kjent blant folk flest på Røros men er blant de beste i Norge på ekspedisjons- og turutstyr.

– Ute Depot AS ble startet i 1997. Søsteren til Gabriele Telwest som er daglig leder i dag, er tysk og opprinnelig syklist. Hun tok med seg merkevaren Ortlieb hit og begynte i det små. Gabi tok over som leder i 2000. Siden den gang har firmaet vokst jevnt og trutt hvert år, forteller Kristin Aasheim.

– Med den tilknytningen til Tyskland som Gabi har var det naturlig å velge europeiske merkevarer i første omgang. Firmaet begynte med Ortlieb og senere fikk vi ExPed som er sveitsisk, og så har vi et merke som heter Tubus, som er bagasjebærere og sykkelutstyr, som også er tysk. Det siste tilskuddet er Benno bikes som er transportsykler, og riktignok er det et amerikansk merke, men designeren og mannen bak merket er sveitser/tysker så det er en europeisk link der også, humrer hun.

Reell kompetanse

Aasheim sier de baserer sine kunnskaper på at de rett og slett er friluftsfolk alle sammen, med interesse for godt turutstyr.

– Det er vår styrke. Vi har fokusert på merkevarer som er av høy kvalitet og som har lang levetid, det er en av grunnpilarene våre. Fokuset vårt er på å kunne serve fagbutikker, det er viktig for oss at de som selger varene våre skal ha kunnskap om hva de selger. Følgen av det er at vi selger til spesialiserte sports- og outdoorbutikker over hele landet, forteller Aasheim.

Produktutvikling

– Vi jobber nært med de merkevarene vi distribuerer. Hos Ortlieb er vi på møter en gang i året og så besøker vi det ExPed kaller «innovation week». De er veldig opptatt av at distributørene skal være med på produktutviklingen, sier hun.

– De leverer blant annet et trekk for liggeunderlag som gjør at det kan brettes til en stol, som er et eksempel på noe som vi har vært med på å utvikle. Den selges nesten bare i Norge og det i enorme mengder. Det finnes mange stol-løsninger fra andre produsenter også, så klimaet kan være en forklaring på hvorfor akkurat den slår an her, sier Aasheim.

Plasseringen i Osloveien 30 er et resultat av at jevn vekst, og behov for et lokale med relativt mye lagerplass.

– Nå er det dessverre slik at vi holder på å vokse ut av dette lokalet også, slik at vi prøver å finne eksterne lagerlokaler å supplere det vi har her med. Det er jo litt utfordrende med plassen til tider for å si det slik, ler hun og gestikulerer mot  gangen utenfor kontoret som er fylt opp med pappesker, sykler og annet turutstyr.

Perspektiv

 – Vi har jo holdt til her siden 90-tallet og har ikke vært så synlig på Røros forsåvidt, men vi har fått til et utvidet samarbeid med Intersport Røros. Etter at de skiftet lokaler og fikk bedre plass, har de en egen vegg der våre produkter blir presentert. Det har blitt en vinn-vinn situasjon; vi får presentert varene våre enda bedre lokalt, og de selger mer av produktene våre. Veldig moro, fortsetter hun.

Kristin Aasheim forteller at de også ønsker å ha en svært bevisst holdning til forbrukersamfunnet og et klart perspektiv på hva som er viktig både i hverdagen og på lang sikt.

– Vi har aldri hatt mye fokus på vekst, fokuset har vært på å være solide slik at vi ikke tar noen store risikoer og heller har vokst jevnt og trutt. Vi har en veldig klar filosofi på at vi ikke ønsker å være i kjeder eller hos steder hvor man kan oppnå stort salgsvolum eller høy omsetning på kort tid. Det er ikke ønskelig å bare flytte varer. Målet vårt er å selge gode produkter og kunne leve av det samtidig.Vi er en litt spesiell bedrift, men det er også et spørsmål om livskvalitet og hva du ønsker å gjøre når du ikke er på jobb.

– Det ville kanskje vært mer effektivt og mindre utfordringer logistikkmessig hvis vi lå i Oslo, men så lenge vi sender over hele landet er det ikke så farlig hvor vi sender fra, og da vil vi gjerne være på Røros hvor det gode livet for oss er, avslutter Aasheim.