Mikael Forselius. Foto: Svend Agne Strømmevold.

– Det er det største tullet jeg har hørt i hele mitt liv

Mikael Forselius er skeptisk til den nye strategien til Destinasjon Røros, og mener at det foreslåtte navnebyttet vil utvanne merkevaren Røros.

Det har gått seks år siden Mikael Forselius sluttet i jobben som administrerende direktør for Røros Hotell og begynte som direktør for Britannia Hotel i Trondheim. Siden da har han fulgt med på nyhetsbildet på Røros. Nå reagerer han på den nye strategien til Destinasjon Røros, som innebærer at selskapet bytter navn til noe som inkluderer Østerdalen.

De foreslåtte navnene er: Visit Røros – Østerdalen & Rørosregionen, Visit Røros & Østerdalen og Visit Region Røros.

I dag er alt merkevare

– En gang i tiden var det sånn at om du drev industri, produksjon, gruvedrift eller hva det var, så var det uavhengig av hva bygda het, mens i dagens samfunn så er alt image og merkevare, forklarer Forselius, og utdyper, – Lager du pledd, yoghurt eller rømme så er det merkevaren Røros som er styrken, og som skiller det fra alt det andre.

Blir som å gå 30 år tilbake i tid

Mikael forteller at merkevaren Røros forbindes med kvalitet, og at merkevarebyggingen har blitt arbeidet med og har blitt bygget opp over mange år. Nå er man imidlertid i ferd med å kaste det man har jobbet for over bord.

– Nå foregår det en prosess med å bytte navn på Destinasjon Røros for at Østerdalen skal med i navnet. For meg er det å gå 30 år tilbake i tid. For 15 år siden jobbet vi med fyrtårnstrategien, og med det at merkevaren for hele regionen må være Røros, siden det er det som er kjent, det er det som er opprinnelsen, og det er der infrastrukturen er, fastslår Mikael.

Det største tullet jeg har hørt

Da Mikael jobbet på Røros Hotell, involverte han seg i merkevarebyggingen av Røros, og sier at han blir oppgitt over å følge med på den lokale debatten rundt det foreslåtte navnebyttet til Destinasjon Røros.

– Det er det største tullet jeg har hørt i hele mitt liv, konstaterer Forselius, – Nå skal de begynne å gå tilbake i tid og vanne ut kraften i hubben. Det går mot alle strategier knyttet til å bygge en merkevare og en destinasjon. Hubben er her, det er her flyplassen er, og det er her historien og verdensarven er, og da må man selvsagt gjøre alt man kan for å dyrke den merkevaren, sier Forselius, og legger til:

– At det skal hete “og Østerdalen” er bare utvanning, og da fremstår det som at man ikke tror på produktet eller merkevaren.

Se også:

Destinasjon Røros er snart historie – nytt selskap og nytt navn