NY KURS? Kommunedirektøren i Tynset vil avvente om Visit Røros og Østerdalen utarbeider en ny strategi som inkluderer hele regionen. Bidet er fra presentasjonen som reiselivssjef Tove Martens (til venstre) og styreleder Hans Vintervold (til høyre) hadde i Alvdal formannskap tidlig på høsten 2022. Foto: Erland Vingelsgård

Destinasjon Røros er snart historie – nytt selskap og nytt navn

Domus teaser

Destinasjon Røros er på hell. Nå jobbes det for å etablere et nytt reiselivsselskap som et samvirkeforetak der flest mulige samfunnsaktører deltar med finansiering. Og et nytt navn skal favne et større område enn Røros.

Saken ble første gang publisert i vår samarbeidsavis Tynsetingen.no.
Tekst: Erland Vingelsgård.

Styret og daglig leder i Destinasjon Røros besøkte formannskapene i både Alvdal og Tynset torsdag. I tillegg stilte styremedlem Arne Eggen fra Tylldalen, Maren Solvang Johnsen fra Alvdal og Kjersti Hagen Risberg, opprinnelig fra Tynset, bosatt nå i Oslo.

Destinasjon Røros er i en omorganiseringsprosess og i november skal det være en ekstraordinær generalforsamling i selskapet der det etableres et nytt selskap som et samvirkeforetak. Daglig leder Tove Martens og styreleder Hans Vintervold presenterte den nye strategien som skal gi et framtidsretta og bærekraftig destinasjonsselskap for Østerdalen og Rørosregionen.

Vil ha med flere samfunnsaktører

– Vi ønsker en modell hvor flere samfunnsaktører i Østerdalen og Rørosregionen går sammen om å finansiere en lokal og regional leveranse til fellesskapet – en samfunnsleveranse – koblet direkte til Nasjonal reiselivsstrategi 2030, sa Tove Martens blant annet. Hun fortalte blant annet om samfunnsanalysen for Rørosregionen tidligere i år som viser at det er

  • 290.000 gjestedøgn i regionen hvert år
  • 500 millioner kroner fra turister og tilreisende samlede forbruk hvert år.
  • Det vil si at om lag 30 prosent av det samlede forbruket i regionen.
  • Hver tredje arbeidsplass i regionen er finansiert av turistbasert forbruk.

Sterke inntrykk med små avtrykk

Destinasjon Røros ønsker en omstillingsprosess der opplevelser og miljø står i sentrum. Grønt reiseliv er ett stikkord. Visjonen er «sterke inntrykk med små avtrykk», inspirert blant annet av FNs bærekraftsmål.

– Potensialet for verdiskaping og samfunnsutvikling innen reiseliv- og opplevelsesnæring i Østerdalen og Rørosregionen er stort. Vi tar utfordringene i den nasjonale reiselivsstrategien på alvor. Den nasjonale strategien peker ut en retning vi har tru på, og som også støtter opp under vår egen vedtatte strategi.

For at den nasjonale strategien skal kunne settes ut i livet, må kommunene og det lokale reiselivet engasjere seg og ta de nasjonale strategiene ut i sine regioner og lokalsamfunn, sa Tove Martens.

Sterkere forankring

Tove Martens og Hans Vintervold vil ha med seg enda flere samfunnsaktører på spleiselaget som skal finansiere denne organisasjonen som skal utvikle reiselivet i Østerdalen og Rørosregionen videre.

De vil ha tydeligere forventningsavklaring mellom medlemmer og destinasjonsselskap og en bedre forståelse av hva medlemskapet innebærer og hva man kan forvente seg å få. Dessuten at medlemskapet også innebærer en forpliktelse om å selv delta til å utvikle reiselivet i regionen.

– Aktive og engasjerte medlemmer, både private og kommuner, er avgjørende for å kunne utløse det store potensialet for verdiskapning som ligger i reiselivsnæringa i Rørosregionen og Østerdalen, sa Martens og Vintervold.

Et tillegg til Røros-navnet

Det er snakk om å løfte eierskapsfølelsen til reiselivsselskapet. Kjersti Hagen Risberg, har jobbet en del med nytt navn, og det er nå presentert et forslag som skal vurderes i styret, som skal ta den endelige beslutningen.

– Røros er «verdenskjent» og kan vel ikke kuttes, men hva byr dere på i tillegg til Røros-navnet?

– Det kan jeg ikke røpe ennå, smiler Hagen Risberg. Men hun sier såpass at det nå er om å gjøre å få inn et navn som favner mer enn Røros og de nærmeste kommunene. Et poeng er også at flere kommuner og reiselivsbedrifter føler at de før en eierskapsfølelse til selskapet.

Det handler også om å finne et søkeord på nettet som fungerer best mulig. Samtidig skal den lokale identiteten være best mulig, fortsetter Hagen Risberg.

Fem kommuner

Destinasjon Røros er et felles destinasjonsselskap for kommunene Alvdal, Os, Røros, Tolga og Tynset med hovedkontor på Røros. Destinasjon Røros er hovedansvarlig for salg og markedsføring av Rørosregionen som reisemål inkludert drift av Turistkontor.

Selskapet har ifølge deres egen hjemmeside 190 medlemmer fordelt på lokale reiselivsbedrifter, kommuner, andre tjenesteytende næringer, banker, industribedrifter og private medlemmer i Rørosregionen.

Alvdal fortsetter

Varaordfører Leif Langodden, som også er styreleder i Huset Aukrust AS, konstaterte at Alvdal kommune nå betaler 185 000 kroner i kontingent til Destinasjon Røros. – Jeg tenker a vi skal være med videre, sa Langodden etter presentasjonen fra Destinasjon Røros.

Ole Arne Sandli lurte på om Destinasjon Røros har noe forhold til Rondanevegen, en av Norges nasjonale turistveger. Tove Martens fortalte at Nasjonal Turistveg Rondane ikke er innafor i dagens modell, men at det er potensiale til en enda større reiselivsregion.

RS Servicenter