Sogneprest Harald Hauge tar oss med på innsiden av Røroskira. Foto: Svend Agne Strømmevold

Bak fasaden: Bli med inn i Bergstaden Ziir

Med sogneprest Harald Hauge som guide, tar vi deg med på en vandring gjennom det mektige steinmonumentet som Johan Falkberget kalte «Fjellets katedral».

Dette er første del i en serie hvor vi tar med leseren på innsiden av kjente bygg.

Kirka ble bygd av Røros Kobberverk i perioden 1780-84. Pådriver for byggingen og øverste ansvarlige for prosessen var direktør ved Røros Kobberverk, Peder Hiort. Med et kirkespir på drøye 50 meter og 1.600 sitteplasser, er det norges femte største kirke

Mange er kjent med kirkerommet i Ziiren, og en del har til og med klatret de mange trappene opp til kirketårnet, men fortsatt er kirka full av rom og avkroker som de fleste av oss ikke har besøkt.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Sakristiet i Røros kirke: – Her går jeg inn og ut og gjør mine forberedelser og har samtaler med de som skal delta i gudstjenesten, enten det er kirketjenere, konfirmanter, frivillige tekstlesere, organister eller hvem det nå er, sier Harald Hauge. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Sakristiet – kirkas backstage
Et sakristi brukes til å oppbevare alterbøker, messeklær og hellige gjenstander, og er et omklednings- og oppholdsrom for presten. I Røros kirke ligger sakristiet bak kirkerommet i bakenden av bygningen.

– Sakristiet i Røros kirke er noe veldig mye mer enn bare et lager-rom eller et walk in closet. Det er rommet der dåpsfamiliene gjør sine forberedelser før dåpsseremonien, forteller Hauge, – Jeg tilbringer ganske mye tid i dette rommet. Her går jeg inn og ut og gjør mine forberedelser og har samtaler med de som skal delta i gudstjenesten, enten det er kirketjenere, konfirmanter, frivillige tekstlesere, organister eller hvem det nå er. Hauge legger til at sakristiet også fungerer som en backstage for musikere under konserter og gudstjenester. 

I sakristiet finner vi skap med presteklær. Vi finner et galleri med malerier som portretterer Borgrevinch-slekta, vi finner en safe med kirkesølvet og kirkens mest verdifulle gjenstander, og ikke minst:

– Alle sakristier med respekt for seg selv har et skap som dette, med bøker, lys, program og lyspærer. Harald åpner et skap i veggen og viser at til og med kirker har sine dedikerte roterom.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kirkesølvet: – Jeg lurer på om den her er den eldste gjenstanden vi har bevart. 
Den er datert 1651, sier Harald etter å ha åpnet safen og tatt ut en gammel vinkanne, – denne har vært brukt i forbindelse med nattverdsfeiringen. Kanna er eldre enn selve kirka. Foto: Svend Agne Strømmevold.
– Sakristiet under oss, og her er rommet jeg kaller for sakristiloftet. Det har ikke så mange funksjoner lenger, men det har nok en mer administrativ funksjon da Kirkekontoret i noe større grad var i kirka. Det kunne bli benyttet møterom for ulike rådutvalg. Her henger det også noen bilder som vi ikke har plass til, sier Hauge, og tar oss videre med opp til loftet over sakristi-loftet, som i praksis fungerer som et roteloft. Foto: Svend Agne Strømmevold.
– Prekestolen brukes sjeldnere nå. Jeg bruker den julaften og på de store høytidsdagene, og ellers ved spesielle anledninger. Før i tida ble den brukt hver søndag, forklarer Hauge. Foto: Svend Agne Strømmevold.
Barokkorgelet ble bygget i den gamle kirken og innviet i 1742. Det har 10 piperekker med til sammen cirka 500 piper. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Hauge forklarer at de pipene vi ser fra kirkerommet bare er en fasade, og at de ytre pipene ikke er spillbare, de er der bare for syns skyld. Selve barokkorgelet er innmaten, inne bak fasaden.

– Når orgelet ble flytta hit fra gammelkirka, ble det bygget en ny kasse og fasade så det skulle passe interiøret, forteller Harald, og legger til:

– Det er et veldig flott og godt bevart instrument. Det kan ikke brukes så mye til vanlige gudstjenester, til det er det både for lite og dessuten er det stemt etter naturtonestemming som gjenspeiler perioden instrumentet ble bygget, som var før man standardiserte instrument-stemmingen. Det gjør at det klinger på en original og litt sån eksotisk måte. 

Skriblerier i veggene
Hauge viser orgelets belger. Før orgelet ble motorisert og elektrifisert så hadde man egne folk til å fra belgene. På baksiden av orgelet kan vi se at det er risset bokstaver og årstall inn i veggen.

– Rett bak oss er det en masse skriblerier i veggen, og vi vet ikke helt sikkert hva alt dette er, men det jeg har fått høre er at i hvert fall noe av det er skrevet av belgtråkkerne. De har risset navnetrekkene sine og årstall her. Det er mye fra 1800-tallet, forteller presten.

Bergtråkker var tittelen på personer som opererte blåsebelgene i et kirkeorgel.

– Det er klart den som hadde jobb med å passe på orgelet og trø belgen når man spilte, fikk jo en ganske lang pause når presten gikk på prekestolen, og da satt du her og det var ingen som så deg, spekulerer Harald.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kan det ha vært belgtråkkerne som sto for skribleriene i veggen bak barokkorgelet? Foto: Svend Agne Strømmevold.
Tidligere kantor, Stephen Hicks, ved «ny-orgelet». Foto: Svend Agne Strømmevold.

Skogen mellom takene
– Jeg kom på en ting. Du har vært i kirketårnet, men har du vært på loftet over taket, i tønnehvelvet? spør sogneprest Harald Hauge og peker opp mot taket i kirkerommet.

Harald prest tar meg med opp trappa mot kirketårnet og drar en parallell til den kjente katedralen i Paris, Notre-Dame, mens vi klatrer trappene.

– Det var det de kalte skogen eller «le forêt»  i Notre Dame. Rommet mellom taket i kirkerommet og taket på utsiden av kirka var svært og fullt av tømmerstokker som holdt takkonstruksjonen på plass. Det var der brannen brøt ut i 2019, forteller Hauge. 

Presten åpner så en dør som leder til en stor, mørk hall.

– Her ser du takspissen over oss, og tønnehvelvet under oss. Harald peker inn mot et langstrakt rom med tømmerstokker stående som gotiske tresøyler langs veggene. 

Skogen mellom takene: Bildet klarer dessverre ikke å formidle hvor stor denne hallen er i virkeligheten. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Videre går turen opp i kirketårnet. Harald følger oss og forteller om kirkeklokkene og urverket i tårnuret. En gang i året, om morgenen 17. mai, holdes gamle ringeskikker i hevd av fire mann som ringer med klokkene på gamlemåten. Rørosnytt skrev en artikkel om dette tidligere i år, og intervjuet ringerne i Bergstaden Ziir.

Tidligere kirkeverge Henry Strømmevold lagde i sin tid en liten museumsutstilling i kirketårnet med gjenstander fra den gamle kirka og andre ting som var tatt ut av bruk. Her sto også den gamle kirkemodellen i flere år; den har nå fått plass i våpenhuset like innenfor inngangsdøra. Foto: Svend Agne Strømmevold.
Det henger tre store kirkeklokker i tårnet i Røros kirke. Foto: Svend Agne Strømmevold.
De tre klokkene i Røros kirke måtte tidligere trøs manuelt når det skulle ringes. I dag er ringingen automatisert, og tre fjernstyrte motorer styrer hver sin klokke. En gang i året, om morgenen 17. mai, holdes gamle ringeskikker i hevd av fire mann som ringer med klokkene på gamlemåten. Foto: Svend Agne Strømmevold.
Urverket i tårnuret må trekkes opp ca. hver 14. dag. Dette urverket erstattet på begynnelsen av 1900-tallet et endra eldre urverk som i dag er lagret hos Rørosmuseet. Foto: Svend Agne Strømmevold.

Les også:

Ti-årsjubileum for det nye orgelet
Ringerne i Bergstaden Ziir