Kommunen vil undersøke hvor mye det vil koste å utvide åpningstidene ved Ungdommens Hus noe, slik at en i større grad får et tilbud som er attraktivt både for yngre og eldre ungdommer i Røros kommune.
Kostnadsoverslaget legges fram for kommunestyret i forbindelse med behandling av årsresultatet for 2022. Både ungdomsrådet og Ungdommens Hus (ved avdelingsleder) bør tas med på råd om behov og mulig organisering.
Ungdommens Hus er åpent inntil tre kvelder i uka(mandag, onsdag og torsdag).
UH har ca 60 registrerte medlemmer. UH har i tillegg ansvar for Ungdomsrådet, MusikkBrakka Røros og UKM Røros. UH har tre faste ansatte. Avdelingsleder i 100 prosent stilling og to fagarbeidere i til sammen 87, 4 prosent stilling.
Det er en utfordring at de eldste ungdommene våre (fra 10. klasse og eldre) ikke benytter tilbudet ved Ungdommens hus så mye. Det er stort sett ungdommer fra 7. – 9. klasse som benytter tilbudet i dag. Det kan være grunn til å tro at en av grunnene til at de eldste ungdommene ikke benytter seg av tilbudet ved UH er at aldersforskjellen mellom de yngste og de eldste ungdommene er ganske stor.
Ungdomsrådet selv viser til sin undersøkelse der i overkant av 1/3 av de spurte syntes at det hadde vært et bra tiltak med ekstra åpningstid for de eldste. Viktig her å understreke at denne undersøkelsen er sendt til ungdom i alderen 13 – 20 år.
De ansatte ved UH er opptatt av at de som allerede bruker huset ikke skal føle at tilbudet blir dårligere, ved å skille dager på de som er yngre og de som er eldre. Dette var heller ikke et alternativ i kommunestyrets verbalforslag, men vi har likevel vurdert det. Det betyr at dersom et slikt tiltak skal gjennomføres, så vil det være behov for 2 x 20% stilling ved UH. Dette vil utgjøre en lønnskostnad på ca 240 000,- pr/år. Det er usikkert i hvor stor grad de eldste ungdommene vil benytte seg av et utvidet tilbud, så det kan være en mulighet å gjøre dette til et prosjekt i eksempelvis et år. Muligheten for dette må også avklares opp mot avgrensningen for midlertidig tilsetting, jf arbeidsmiljøloven. Det må også drøftes med tillitsvalgte.