Maren Todal og Nathalie Bjerke. Foto: Svend Agne Strømmevold

Ny logo for lokalmathovedstaden

Bedriftsnettverket Best Lokalt ønsker å bevare og utvikle Røros sin status som lokalmathovedstad. Nå har designbyrået Form til fjells designet en logo som en del av profileringen av prosjektet.

Rørosmat er prosjektleder for Best Lokalt, som er et nettverk av lokalmatprodusenter, hotell, restaurant og dagligvarebedrifter. Prosjektet har som formål å samle bransjen lokalt for å kunne ta Røros som matdestinasjon til neste nivå, og ytterligere befeste og synliggjøre statusen som lokalmathovedstad. Visjonen til prosjektet er “Best sammen om lokalmat og unike opplevelser.”

Form til fjells

Designbyrået Form til fjells jobber med strategisk design, kommunikasjon og utvikling av grafiske profiler. Nå har de i samarbeid med kommunikasjonsgruppa i Best Lokalt, designet en logo for Rørosmat-prosjektet. Det er ikke første gang Form til Fjells jobber med profilering og design av lokalmatbedrifter.

Byråleder og grafisk designer i Form til fjells, Maren Todal, har gode erfaringer med å bidra til å gi selskaper en unik profil.

– Rørosmat sine medlemmer satset veldig tidlig på å ha en unik identitet, og på å bruke design som et salgsfortrinn. Vi har vært veldig heldig og få være med på den reisen; Stensaas Reinsdyrslakteri er et godt eksempel på det, og de har vi jobbet med hele veien og utviklet identiteten til, forteller Todal.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Logoen til lokalmathovedstaden. Foto: Form til fjells.

Moderne formspråk

Designbyrået fikk oppdraget om å utvikle en logo for Best Lokalt i mai, og skulle ha den ferdig til midten av juni. Planen er at logoen skal benyttes av medlemsbedriftene i Best Lokalt. Todal har vært prosjektleder for utviklingen av logoen.

– Det var ganske kort prosess. Vi skulle ha historie, tradisjon og merkevaren Røros, men det skulle inn i et moderne formspråk. Det er mange sånne motsetninger, ikke bare historie og moderne men det skal også være nøytralt og magisk, sier Maren, – Og oppdragsgiver bestemte at vi ikke skulle bruke svart, hvit eller grå i logoen. Det skulle være farger, og vi har hentet farger fra røroshistorien. Da har vi sett til og satt oss inn i hus og på rørosbunaden.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Eksempel på hvordan logoen kan implementeres. Foto: Form til fjells

Grafisk designer og webdesigner i Form til fjells, Nathalie Bjerke, har vært ansvarlig designer i prosessen med å utvikle en logo for Best Lokalt.

– Logo er ikke verdt mye hvis man ikke vet hva man skal bruke logoen på og i hva slags kontekst det skal brukes. Skal det rulleres ut digitalt, skal det trykkes, hvor skal det faktisk brukes, og hva er bruksområdet, forklarer Nathalie.

– Det var virkelig en nøtt å knekke, sier Maren, – og vi brukte en del tid og tankevirksomhet i starten på å finne ut hvilken retning dette skulle gå, og hvordan vi skulle svare på oppdraget. Men når vi først satte i gang den kreative prosessen, så kom vi fram til et forslag som alle fire i teamet trodde på.

Nordens fremste lokalmatdestinasjon

Best Lokalt ønsker at statusen som lokalmathovedstad også skal gjelde utenfor landegrensene, og vil at Røros skal bli Nordens fremste lokalmatdestinasjon. Under utviklingen av logoen har derfor Form til fjells studert lokalmat-design fra ulike land for å bli kjent med trendene innen et større marked enn det norske.

– Med en gang man tenker at dette skal resonnere i et internasjonalt marked, så må man se på trender i hele verden, og ikke bare se på hva som er lokalmat-uttrykket på Røros, i Trøndelag eller i Norge. Man må se på det stort, for å se hvilke grep vi skal ta for å kunne møte, forklarer Maren, og legger til, – Når man jobber med en oppdragsgiver som har store visjoner, så må man ha i bakhodet at det vi lager skal fungere stort, og at det skal ta en unik posisjon og skille seg ut.

Best Lokalt

Daglig leder i Rørosmat, Hilde Sorken, forteller litt om hva som var tanken bak opprettelsen av Best Lokalt. 

– Markedsundersøkelse viser at Røros har stor troverdighet som Norges Lokalmathovedstad, og dette er en posisjon  vi må sørge for at Røros virkelig eier. For å innfri forventningene til en slik tittel, må aktørene knyttet til mat, drikke og reiseliv på Røros stå sammen. Logoen og profilen til «Røros – Lokalmathovedstaden» skal bidra til dette. Den skal fungere som en paraply for «Best Lokalt» sine medlemmer, og vil bidra til å forsterke hver enkelt bedrift sin identitet.  Gjennom arbeidet i «Best Lokalt» skal vi synliggjøre Røros som en spennende matdestinasjon, sier Sorken.

Best Lokalt eies av Rørosmat, og medlemsbedriftene er Rørosmeieriet, Galåvolden gård, Rørosrein, Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk, Røroskjøtt AS, Steensaas Reinsdyrslakteri AS, Coop Mega Røros, REMA 1000 Røros, Røros Hotell, Bergstaden hotel, Vauldalen Fjellhotell og Destinasjon Røros.