Med foreldre fra Røros og hytte på Påsken, har Ingrid Skanke Høsøien et sterkt forhold til Røros, og Elden har hun sett mange ganger siden hun så det for første gang i 1994.
Ingrid har en fireårig utdannelse ved Den Danske Scenekunstskole som lysdesigner, og jobber i Trondheim Lyd.
Kjenner på presset
– Jeg kjenner litt på presset, for det har blitt uttalt at det blir veldig mye nytt innen lys i år, men Slegghaugan er på en måte sånn de er, og det er ikke så lett å sette opp lys overalt, for det er litt ulendt terreng, så jeg vil si det er samme mal som det har vært før. Jeg blir litt skremt når alle sier at lyset blir så nytt i år, forteller Ingrid.
– Eivind Myren som har hatt lyset, har fin-tunet ganske bra hva som går an å gjøre. For en ting er at det er et kjempestort område, men lampene skal også stå ute i vind og regn, og det setter noen begrensninger, sier Ingrid, og tilføyer, – I tillegg er det mange inn- og utganger, mange hester og mange barn, så det kan liksom ikke stå lys overalt heller.
Ny type erfaring
Ingrid har jobbet mye med konserter, og turnert mye med band. Hun har også jobbet en del med teater, men å jobbe med teater utendørs er en ny erfaring. Elden er en omfattende produksjon, og for å lys-sette det gigantiske utendørs-området, brukes det 154 lamper.
– Det er første gang jeg gjør skuespill utendørs, og det er en annen måte å tenke på, og et annet type arbeid. Jeg er stort sett vant til å jobbe innendørs, hvor det for det første kan bli mørkt, så jeg har kontroll på lyset, og for det andre så er det ofte at publikum ser på en scene, som vi i stor grad kan kontrollere hva man ser på. Men her sitter man i åpent landskap og dagslys, og alt er synlig, forklarer Ingrid.
– Hva er hovedoppgaven din som lys-designer i en slik forestilling?
– Det handler om å forsterke følelsene og emosjonene som oppstår i scenene. Det er ofte sammen med musikken at lyset kan skape bilder, og musikken trengs for å få tegnet ut de bildene, avslutter Skanke Høsøien.