Det er fortsatt flere flyselskap, som ønsker på fly mellom Røros og Oslo. Widerøe er innstilt på førsteplass til drift av flyruten Røros–Oslo i perioden 1. mai til 31. oktober 2022. De to andre som har lagt inn anbud er Amapola Flyg AB og DAT A/S og UAB DAT LT i fellesskap. Amapola fløy Oslo – Røros – Ørland gjennom en wetlease-avtale med Air Leap så sent som i januar. Danish Air Transport (DAT) fløy ruta en periode fra 1. april 2009.
Amapola er del av et vaskeekte svensk familiedynasti, som eies av en familie med en spektakulær historie. Flyselskapet Amapola ble etablert i 2004. De nye selskapet fikk oppdraget med å ta hånd om det svenske postvesenets behov for flyfrakt. Selskapet har senere tatt over DHL sin flyfrakt mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes. Fra 2018 har Amapola drevet passasjerflytrafikk i Sverige. Oslo – Røros Ørland var selskapets første passasjer-rute i Norge. Nå ser det ut til at dette ga mersmak.
Amapola er 100% eid av Salénia Air Cargo AB. Saléna kalles også Westindiaconsernerna, fordi mye av virksomheten deres er i en annen verdensdel. Salénia er 100 % eid av Staffan og Erik Salen. Det dreier seg om et mer enn 100 år gammelt familiedynasti. Det blir sagt at den eneste røde tråden i Salénbrødrenes virksomhet, er at det ikke finnes noen rød tråd.
DAT flyr en rekke innenriksruter i Danmark, men er også inne med flyruter mellom Oslo og Stord og mellom Oslo go Florø. DAT har også en utenlandsrute mellom Esbjerg og Stavanger.
DAT ble grunnlagt i 1989 av Jesper og Kirsten Rungholm.
Arbeidet er trolig allerede i gang i alle de tre selskapene, fram mot den nye ordinære anbudsrunden til høsten. For alle tre har minianbudsrunden, som Widerøe ser ut til å vinne, trolig vært en nyttig treningsrunde.