Fokker50 fra Ampola. Foto: Tore Østby

Svensk familiedynasti flyr Rørosruta (+)

Etter planen skal det ikke vare lenge, men inntil Air Leap har et nytt fly på på plass, er det flyselskapet Amapola, som frakter passasjerene mellom Røros og Oslo. Dermed har vi fått en gjesteopptreden av et vaskeekte svensk familiedynasti i reiselivet på Røros. Det dreier seg om et industrikonsern og en familie med en spektakulær historie.

Air Leap kom i trøbbel på Rørosruta, da det ble innført nye regler for friksjon i forhold til rullebanelengde og vekt på flyet. Flytypen Saab 340, som Air Leap vant anbudet på å skulle frakte flypassasjerer mellom Røros og Oslo, kom dårlig ut etter at de nye kravene ble innført. Gjentatte ganger måte flypassasjerer med billetter, frakt og bagasje settes igjen på bakken, og ved ett tilfelle måtte flyet snu ved Narbuvoll, fordi flyet ikke fikk lande på Røros med den vekten det tok av med fra Gardermoen.

Fra og med 3 januar startet Amapola flyvninger mellom Røros og Oslo med sine Fokker 50. Det er en flytype, som er godt egnet på grunn av stort vingespenn, og svært gode landingsegenskaper også på glatt rullebane. Så langt er passasjerene godt fornøyde med de nye flyene, men det er en del misnøye fordi Røros nå er redusert til en mellomlanding på flyruta Oslo – Ørland.

– Amapola er en god løsning på kort sikt for de problemene som har oppstått i forbindelse med innføringen av det nye regelverket for rapportering av rullebanens vintertilstand. Vi jobber med en langsiktig løsning som vi håper å kunne ha på plass første halvår 2022, sier Jon Melkersson, daglig leder i Air Leap.

Flyselskapet Amapola ble etablert i 2004. De nye selskapet fikk oppdraget med å ta hånd om det svenske postvesenets behov for flyfrakt. Selskapet har senere tatt over DHL sin flyfrakt mellom Oslo Lufthavn Gardermoen og Trondheim lufthavn Værnes. Fra 2018 har Amapola drevet passasjerflytrafikk i Sverige. Oslo – Røros Ørland er selskapets første passasjer-rute i Norge.

Skjermdump fra https://www.salengroup.se

Amapola er 100% eid av Salénia Air Cargo AB. Saléna kalles også Westindiaconsernerna, fordi mye av virksomheten deres er i en annen verdensdel. Salénia er 100 % eid av Staffan og Erik Salen. Det dreier seg om et mer enn 100 år gammelt familiedynasti. Det blir sagt at den eneste røde tråden i Salénbrødrenes virksomhet, er at det ikke finnes noen rød tråd.

I følge en jubileumsartikkel om familieimperiet i det svenske bladet Dagens Industri, publisert på hundreårsdagen i 2015, driver selskapet med seilbåter, bananimport, eu de cologne, bryggeri, skifabrikk, flyselskap, fast eiendom og rådgiving til næringslivet, for å nevne noe.

Salénforetakene ble grunnlagt i 1915 av Sven Salén. 1985 delte sønnene hans virksomheten mellom seg, og i dag er det tredje generasjon som holder det gående. Familiedynastiet har i årenes løp investert i 150 forskjellige virksomheter.

Skjermdum fra https://www.salengroup.se/

Sven Salén ble født i 1890, og var litt av en karakter. Han var den yngste av tre barn i familien, og ble forretningsmann, etter først å ha jobbet i Gøteborg Handelsbank. I 1915 satset han innen rederinæringen. Utenom forretningen gjorde han seg bemerket innen tidlig motorsport, og hadde en periode verdensrekorden i lengdehopp med motorsykkel. Han var også en pioner innen alpin idrett, der utfor var hans gren.

I likhet med Norges kongefamilien, drev han med seiling, og tok i 1927 gull i Oyster Bayseilasen i New York, og ble da rikskjendis i Sverige på grunn av den bragden. I 1936 tiok han bronse i seiling for Sverige under OL i Berlin. OL i Berlin var Hitlers store fest. I 1934 fikk Ingeniør Ferdinand Porsche i oppdrag av Adolf Hitler å konstruere en bil for folket, en tysk folkevogn. Likheten mellom Nazitysklands forferdelige despot og vår mann stopper der, men Sven Salén gjorde noe av det samme med seilbåter, og lanserte folkbåten. Det finnes fortsatt 4000 folkebåter i Norden.

Sven Salén hadde mange berømte venner. Sveriges store sanghelter Evert Taube og Jussi Bjørling var blant dem. Jussi Bjørling, som kanskje er mest kjent for sin fantastiske versjon av O Helga natt, sang inn en LP med viser skrevet av Svend Salén. Sven Salen grunnla Svensk Visearkiv, som familien Salén drev på egen regning fram til svenske staten tok over i 1970.

Sven Salén døde 29. oktober 1969. Nå er det hans barnebarn som sørger for passasjertrafikk mellom Røros og Oslo hver dag.