Pressemelding fra Røros kommune
To ordninger for frivilligheten er nå åpnet for søknader: Den generelle momskompensasjonsordningen og koronaordning for arrangement og aktivitet. Koronaordningen er ny, og har som formål å stimulere til frivillig aktivitet og arrangement. Den kan også søkes om arrangement må avlyses på grunn av restriksjoner eller råd fra myndighetene i forbindelse med covid-19.
Momskompensasjonsordningen
Erfaring fra tidligere år viser at det finnes lag og organisasjoner som ikke søker om momskompensasjon. Dette kan være lokale eller regionale ledd under sentrale frivillige organisasjoner som for eksempel Norges Idrettsforbund (NIF), 4H Norge, Norges Musikkorpsforbund, Norges Røde Kors og Norges Jeger- og Fiskeforbund. Disse lokale eller regionale leddene må sende inn søknad gjennom sentralleddet sitt.
Det er også en del enkeltstående lag og organisasjoner som ikke søker, for eksempel organisasjoner som driver frivillig arbeid innenfor innvandrergrupper og andre lokale foreninger.
Minstegrenser
- For enkeltstående søkere er det minstegrenser. Etter forenklet søknadsmodell er minstegrensen 100 000 kroner i søknadsgrunnlag (søknadsgrunnlag = driftskostnader minus eventuelle avgrensing og fradrag).
- Etter dokumentert søknadsmodell er minstegrensen 7 000 kroner i merverdikostnader som det kan søkes kompensasjon for.
Søknadsfrist: 1. september 2021.
MERK: Sentralledd har egne frister for rapportering fra sine underledd. Se den aktuelle organisasjonen sine nettsider, eller ta kontakt med sentralleddet for nærmere informasjon.
Alle mottakere av momskompensasjon må være registrert i Frivillighetsregisteret innen 1. september 2021. Dette gjelder også de som søker via sitt sentralledd. Husk at registrering kan ta litt tid.
Ny koronaordning for frivillige lag og organisasjoner
Frivillige lag og organisasjoner kan nå søke om tilskudd i forbindelse med arrangement og aktiviteter som er påvirket av covid-19. Formålet med ordningen er å stimulere til gjennomføring av arrangement/aktivitet, men den gjelder også dersom man må avlyse på grunn av restriksjoner eller råd fra myndighetene i forbindelse med covid-19. Søkere må være registrerte i Frivillighetregisteret.
Ordningen gjelder for perioden 1. januar til 31. august 2021.
Hva kan det søkes om?
- Støtte til merkostnader på grunn av smitteverntilpasninger eller i forbindelse med utvikling/tilpasning av aktiviteter. Dette kan for eksempel være innkjøp av smittevernutstyr, kostnader til leie av større lokaler, digitalisering av eksisterende tilbud eller nye aktiviteter som digitale møteplasser.
- Støtte til mindreinntekter fra avlyste eller delvis gjennomførte arrangement. Dette kan for eksempel være tapte billettinntekter, parkeringsinntekter, inntekter fra loppemarked eller kioskinntekter.
- Mindreinntekter fra annen spesifisert aktivitet avgrenset til publikumsinntekter og utleieinntekter. Dette kan for eksempel være museum, akvarium, kinoer eller idrettsanlegg. Utleieinntekter kan være utleie av bygninger, anlegg, hytter, fartøy eller andre rom og lokaler.
Søknadsfrist: 15. september 2021.