I kommunestyremøtet i kveld orienterte kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås og kommunalsjef for helse og omsorg Siv Tamlag hva statusen er for det medisinske tilbudet til HDO-pasienter og inntakskriteriene for de to gruppene pasienter.
I orienteringen fra kommunalsjefen for helse og omsorg Siv Tamlag brukte hun begrepet «sømløse tjenester» om det tilbudet pasientene i Røros kommune skal ha.
Erling Sven Busch oppsummerte det kanskje aller best når han påpekte denne streben etter «de sømløse tjenestene» som en forklaring hvorfor det hele har blitt uklart.
– Jeg blir lite grann satt ut altså. Vi er i en gråsone som Per Arne Gjelsvik har pekt på. Det har ikke blitt klarere for meg i kveld etter denne orienteringen. Ikke gjør det så sømløst at man ikke ser grensene, sa Erling Sven Busch (Ap) til kommunalsjef Siv Tamlag.
Orienteringen skjer som en følge av interpellasjonen til Per Arne Gjelsvik (V) stilt i februarmøtet. Der stilte Gjelsvik spørsmålet om det faglige medisinske tilbudet blir ivaretatt for HDO-pasientene og påpekte at kriteriene for å bli tildelt en plass av Forvaltningskontoret er helt like mellom de to helt ulike pasientgruppene.
Dårlig ivaretakelse av restevne
Sentralt i interpellasjonen fra Gjelsvik er forskjellen på de to pasientgruppene. HDO-pasienter har større funksjonsevne enn sykehjemspasienter og kan til en viss grad klare seg selv. Det er derfor blant annet at disse pasientene ofte har en kjøkkenkrok på rommene sine.
– Man må begrunne hvorfor man får HDO plass og ikke sykehjemsplass og vice versa. HDO-pasientene har en restevne og det handler om å ta vare på denne. Jeg mener at det blir dårlig ivaretatt på Røros når rommene deres er helt like sykehjemsrom. Hvis alt er likt en sykehjemsplass så går det kort tid før du blir en sykehjemspasient, sa Gjelsvik.
Kommunalsjef for helse og omsorg i Røros kommune Siv Tamlag sa at når de først har fått et vedtak på HDO-plass så har de økt livskvalitet fordi de har fellesskap og aktiviteter i samhandling med andre.
– Når pasienten kommer i HDO-bolig så blir det økt livskvalitet for dem. Det er ikke slik at de stappes inn på et rom. Når trinn to blir ferdig på Øverhagaen kommer det et eget legekontor med egne journalsystemer slik at det blir lettere for legene enn i dag. Det er viktig for å gjøre oss attraktiv hos helsepersonell med at vi har sømløse tjenester, sa Tamlag.