I planutvalgsmøtet på torsdag vil detaljreguleringsplanen for Havsjøveien 3-5 Coop Extra Gjøsvika behandles før den sluttbehandles i kommunestyret 4. februar.
Detaljreguleringsplanen for Coop Extra Gjøsvika har vært oppe i planutvalg første gang 22. august 2019 og nærmer nå seg endelig sluttbehandling i kommunestyret den 4. februar.
Norconsult avdeling Os har vært plankonsulent for Coop Midt-Norge i prosessen frem mot endelig vedtak. Reguleringsplanen skal legge til rette for etablering av en Coop Extra butikk på 1800 kvadratmeter på den 31 dekar store tomten.
Årsaken til at området detaljreguleres på denne måten er at er Havsjøveien 3-5 er avsatt til avsatt til industri i kommunedelplan for Røros sentrum, mens Coop Midt-Norge ønsker å drive forretningsvirksomhet på tomta.
Planen har vært ute på høring i to måneder fra 21. august til 21. oktober. I samme periode ble forslaget sendt regionale myndigheter, berørte grunneiere, kommunens tjenesteområder med flere til uttalelse. Det kom inn totalt ni uttalelser. Av disse var det en innsigelse fra Bane Nor som gikk på sikkerheten langs jernbanelinja. Dette ble løst med å ta inn en bestemmelse på at man skal oppføre et gjerde 1,8 meter mellom jernbanen og den nye butikken.
Enklere hverdag
I saksutredningen pekes det på at etablering av en dagligvarebutikk vil være en stor fordel for beboerne i Gjøsvika.
– Etablering av forretning i gangavstand til et såpass stort bo- og fritidsboligområde som Gjøsvika er vil kunne gi området preg av mer nærsenter med flere funksjoner som gir redusert bilbruk. Det vil kunne gi mer attraktive bolig- og fritidsboligtomter ved at nærheten til daglige funksjoner blir bedre og man er mindre avhengig av biltransport, heter det i sakspapirene.
Trafikale utfordringer
Et problem som imidlertid enda ikke er løst i planarbeidet er hvordan man skal sikre myke trafikanter en trygg overgang fra Gjøsvika over den sterkt trafikkerte Havsjøveien. Her viser kommunedirektøren til at det er opp til veieier Trøndelag fylkeskommune og Statens Vegvesen for hvilken løsning man ender opp med.
– Kommunedirektøren mener det til syvende og sist må være vegeeier og sektormyndighet med spesialkompetanse innen trafikksikkerhet som må gi sine innspill og vurderinger rundt hvilken løsning man bør gå for for å få et trafikksikkert krysningspunkt for myke trafikanter, heter det i sakspapirene.
Mange politikere måtte gå noen ekstra runder med seg selv for å si ja til å etablere ny stor handelsvirksomhet utenfor Røros Sentrum. Spørsmålet er om det er godt nok for politikerne i kommunestyret at man ikke har en konkret løsning på bordet som sikrer de myke trafikantene før man vedtar reguleringsplanen.