Kraftmøte i Formannskapet

Onsdag samles Formannskapet til møte i Storstuggu , og møtet har en av de korteste sakslistene noen gang. Det som skal behandles er godkjenning av innkalling og det blir orienteringer, og det er varslet at det vil bli orientering om konsesjonskraft.

Konsesjonskraft er en lovbestemt rettighet for kommuner og fylkeskommuner til å kjøpe inntil 10 % av kraften fra vannkraftutbygginger til en rimelig, selvkostbasert pris. Ordningen sikrer lokal verdiskapning og gir kommunene en forutsigbar inntekt ved videresalg i markedet. Nabokommunen Tydal og flere kommuner nyter svært god økonomi på grunn av dette.

Det er hvilke kommuner vassdragene som brukes i strømproduksjon går igjennom, som avgjør hvem som har krav på konsesjonspenger.

Etter en utbygging på Tolga, som Eidsiva står bak, har det begynt å komme inn konsesjonspenger til Røros kommune også. De tre kraftverkene der Ren Røros produserer strøm, kommer det ingen konsesjonspenger i kommunekassen. Årsaken til det er at Røros kommune betalte med konsesjonskraften da kommunen overtok 67% av aksjene i det lokale E-verket. Det igjen skjedde etter at Stortinget vedtok at alle kraftverk skulle ha statlige, fylkeskommunale eller kommunale eiere. Røros kommune eier 66,871% av aksjene i Ren Røros.

Eierskapet har gitt Røros kommune inntekter i form av utbytte. Ved flere anledninger er det stilt spørsmål ved om løsningen med at Ren Røros beholder konsesjonskraften selv er lovlig, og om dette skal gjøres om. Dette kan bli aktualisert ved at Ren Røros kommer for salg. Da må det klargjøres om ordningen kan overdras til nye eiere eller ikke.

I 2025 gikk daværende ordfører Isak V Busch og opposisjonsleder Kjell Magnus Krog i forhandlinger med Ren Røros om konsesjonskraften. I formannskapsmøtet onsdag kommer det kanskje en redegjørelse for hvordan det går med disse forhandlingene.

Det nærmer seg også Generalforsamling i Ren Røros. Den avholdes tirsdag 19.mai. Det er ventet at det vil komme spørsmål om hvordan kommunen ska stille seg i forhold til personalsaker i selskapet og til mulig innkjøp uten lovpålagt anbudsrunde. Det ligger an til et kraftmøte i Formannskapet.

Gatelysene er slukket for sommeren

Om nysnøen ligger over det meste av Røros kommune, er våren på gang. Det går mot lysere tider, og nå er gatelysene slukket for sommeren. Røros kommune har gjort en vurdering, og konkludert med at det ikke er like stort behov for at gatelysene står på i den lyse årstiden.

Dette er et grep for å bruke mindre strøm i og å spare kostnader. Pærene kommer trolig til å få lengre levetid av dette. Lysene vil settes på igjen når høstmørket kommer. Det er ikke satt noen dato for dette enda.

Dette er et tiltak mange kommuner har satt inn. I Trondheim vil en del av gatebelysningen være slukket fra 25. mai til 29. juli mandag til fredag. Trondheim kommune regner med å spare nesten 100 000 kWt på det tiltaket alene.

I morgen kostes og spyles gatene

I morgen fra klokken 17.00 skal Røros kommune koste og spyle gatene i Røros sentrum. Fortau og rennesteiner skal ikke spyles grunnet vanntrykk, og fare for vannføring ned i kjellere.

Derfor er det viktig at alle eiere av bolig og grunn i Kjerkgata og Bergmannsgata tar ansvar, og koster fortau og rennestein på sin grunn senest i dag. Røros handelsstand skal ha sin årlige dugnad utenfor sine butikker i dag.

Ingen biler kan parkere i Kjerkgata og Bergmannsgata mens arbeidet pågår. Røros kommune beklager ulempene dette medfører.