I anledning verdens mest kjente tangoutøver Astor Piazzollas 100årsjubileum kommer tangopianist og komponist Håkon Skogstad med plata ”Visions of Tango”. Med seg har han internasjonalt kritikerroste Trondheimsolistene. I morgen onsdag 8. september kommer Håkon Skogstad og Trondheimsolistene til Storstuggu.
”Riffbasert klassisk musikk i argentinske rytmer”
”I mitt forrige album, Two Hands to Tango, hadde jeg som mål å utvikle en ny pianistisk spillestil i krysningspunktet mellom klassisk musikk, argentinsk tango og jazz – i stor grad inspirert av det karakteristiske belginstrumentet bandoneón. I Visions of Tango har jeg gått videre med dette ved å plassere pianoet foran strykeorkestret som solist og i duo med fiolin.”
I tillegg til virtuose og lidenskapelige arrangementer av Astor Piazzollas legendariske musikk, kan Skogstads originalverk Concerto for Piano and String Orchestra anses som riffbasert klassisk musikk i argentinske rytmer. I løpet av fire satser, danser musikken seg gjennom det ildfulle, resolutte og lidenskapelige til det spøkefulle, inderlige og sublime. Pianostemmen er en kulminasjon av klassisk-romantisk virtuositet og tangoens råe og suggererende uttrykk.
Håkon Skogstad (f.1989) er en prisbelønt norsk pianist og komponist med utdannelse i klassisk piano fra Trondheim, Oslo og New York. Han har spilt konserter i store deler av Norge, samt i USA, Argentina, Tyskland, Østerrike og Sverige. Som ”tangopianist” har han siden 2005 turnert, samt utgitt tre plater med anerkjente ensembler. Hans solo debutalbum ”Two Hands to Tango” (2018), innspilt i New York, har høstet over 30 strålende internasjonale anmeldelser. Skogstad mottok også ”Paul Okkenhaug”-prisen på 100.000 kr. på bakgrunn av plata.
“…his playing is total precision and full of fiery emotion.”(Dick Metcalf, Contemporary Fusion Reviews),
“Skogstad’s touch is rich and romantic […] a collection of tasty treats”(George W. Harris, jazzweekly.com),
“Et
heftig, sensuelt, spennende og ikke minst temperamentsfullt møte med
den framifrå pianisten Håkon Skogstad”,(Tor Hammerø, Nettavisen),
”Skogstad reformulerer pianoets rolle i sjangeren og gir det en helt personlig karakteristikk, som han legger til en presis teknisk tolkning som ikke er unntatt subtile improvisasjonsmomenter” (Carlos Salatino, Tiempo Argentino)