Ledet i Trafikksikkerhetsutvalget, Jon Anders Kokkvoll, vil ha slutt på at det kjører tunggtransport her. Hver dag sluses gående, syklende, personbiltafikk, busser og trailere sammen over jernbanen. Blant de myke trafikkantene er det mange barn. Dette kan være det farligste trafikkpunktet i Røros. Samtidig finnes det bare en annen mulighet for tungtrafikken til å komme seg på utsida av jernbanen, og den veien går forbi mellomtrinnet og ungdomsskolen.
— Det finnes i dag ingen helgod løsning samme hvordan vi tilrettelegger, men vi bør ta grep som bidrar til økt fokus på trafikksikkerhet for myke trafikanter. Jeg mener vi bør rute all tungtrafikk utenfor jernbanelinja via Stormoveien. Stamphusveien til/fra fv 30 må skiltes med skilt nr. 310 eller 306.3 Det er ikke en optimal løsning å rute tyngre trafikk forbi Røros skole, men en løsning som angivelig totalt sett vil gi en bedre trafikksikkerhet for myke trafikanter som skal til/fra sentrum fra «uta jernbanelinja» skriver Kokkvoll i et notat om saken.
Mange av de myke trafikkantene som krysser jernbanelinja ved Kiwi er på vei til eller fra idrettsaktiviteter på Øra stadion. Mye av det foregår på kveld og ettermiddag. Innenfor en radius av 50 m er det kryssing av jernbanespor, nedgang fra fortau og to gangfelt. Mange myke trafikanter opplever truende situasjoner da store kjørtøy bruker mye av veibanen i for å komme rundt den krasse svingen mellom Fylkesvei 30 og jernbanen.
Bane Nor har også engasjert seg for å få en bedre løsning, og har vært i dialog med kommunen om dette.