På torsdagens formannskapsmøtet skal saken om revidering av boplikten opp til behandling.
Røros kommune har hatt boplikt siden juni i 1975. Forskriften for boplikt har siden blitt revidert to ganger, senest i 2007.
– Formålet med boplikt er at boliger benyttes til boligformål. Slik forskriften er utformet i dag kan en bolig arves, eller arvegis, etter at boplikten er oppfylt i 5 år. Arvtager vil da ikke ha boplikt. Resultatet av dette er at det oppstår lovlige «fritidsboliger» og at formålet med boplikten utvannes over tid, står det i sakspapirene.
I «Interpellasjon kommunestyremøte den 26.11.20 – Om boplikt Glåmos/Brekken» vedtok kommunestyret å be kommunedirektøren om å legge frem en sak for formannskapet med forslag til mandat til utvalgssak som skal se på de ulike sidene ved boplikten i hele Røros kommune.
Saken handler om revidering av lokal forskrift for boplikt i Røros kommune. En revidering kan enten være innskjerpende, være tilsvarende dagens forskrift eller oppheving av boplikten.
Tre mulige løsninger er:
– Boplikt også ved arv (innskjerping fra dagens forskrift)
– Boplikt etter dagens ordning (bolig kan overdras etter 5 år til arvinger uten boplikt)
– Opphevelse av boplikten.
Med bakgrunn i utfordrings- og kunnskapsdokumentet om boplikt i Røros, anbefaler Utvalg for kultur og samfunnsutvikling kommunestyret at lokal forskrift om boplikt revideres. Revidert forskrift legges fram for kommunestyret senest i desember 2022, med virkning fra 1/6-2023.
– Dagens forskrift om boplikt har ikke vært revidert siden 2007. Samfunnet har utviklet seg og forskriften må tilpasses dagens samfunn og forventet fremtidig bomønster.
– Revidering bør gjøres slik at det sikres bedre tilgang til helårs boliger både i sentrumsnære områder og i grendene.
– Revidering av boplikten bør gjøres slik at innretningen av boplikten fører til økt antall innbyggere med en redusert gjennomsnittsalder.
– En revidering bør gjøre forskriften entydig og forutsigbar for den som erverver eller arver bolig.
– Dagens forskrift om boplikt er vanskelig og ressurskrevende å følge opp, og det er lett å unngå hensikten med boplikten. En revidering bør gjøres slik at det blir enklest mulig å følge opp bestemmelsene i forskriften,
– En revidering kan både bety at forskriften oppheves eller at forskriften opprettholdes i en revidert form.
Med bakgrunn i dette legger kommunedirektøren frem sak om revidering av boplikten.