Kommunestyremøte 05.11 i Verket. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Vedtok skjenkebevillinger for de fire neste årene

I kommunestyremøtet i kveld ble skjenkebevillinger for de neste fire årene vedtatt. Totalt hadde 28 serveringssteder søkt om bevilling.

Saksopplysninger:
Røros kommunes alminnelige skjenkebevillinger behandles som nye bevillinger hvert fjerde
år, fremfor å bli automatisk fornyet slik alkoholloven § 1-6 åpner opp for. På denne måten
får kommunestyret en gjennomgang over hvilke skjenkebevillinger som finnes i kommunen.
Bevillingene opphører senest 30. september året etter at nytt kommunestyre tiltrer.

Eksisterende bevillinger ble i utgangspunktet innvilget frem til 30. september 2020. Utsatt
behandling av rusmiddelpolitisk handlingsplan og alkoholforskriften, gjorde at eksisterende
bevillinger ble utvidet til å gjelde ut 2020, eller inntil ny bevilling er innvilget. Kommunens
adgang til denne utvidelsen er beskrevet i alkoholloven § 1-6 syvende ledd.

Uttalelser
Kommunedirektøren har hentet inn uttalelser fra NAV og politi. NAV uttaler at de ikke har
noen innsigelser mot at søknadene innvilges, men at de er opptatt av at kommunens
vedtatte rusmiddelpolitiske handlingsplan og alkoholforskrift følges. Politiet har ingen
innvendinger til at søknadene innvilges, men minner om lovens krav til antall
skjenkekontroller og anbefaler et tak på antall alminnelige skjenkebevillinger i kommunen av
hensyn til ro og orden i sentrum (se vedlegg).

Saksvurdering:
Røros kommunes vedtatte alkoholforskrift er lagt til grunn for behandlingen av søknadene.
I henhold til forskriften gjelder skjenkestart for drikk inntil 22 volumprosent (øl og vin) alle
dager fra kl. 11.00. Skjenkestart for alkoholholdig drikk mellom 22 og 60 volumprosent
alkohol (brennevin) er alle dager fra kl. 13.00. Alminnelig skjenketid for øl, vin og brennevin
er til kl. 01.00. Natt til lørdag og natt til søndag utvides skjenketiden til kl. 02.00. For
utendørs servering og skjenking er tillatt i perioden fra kl. 12.00 til kl. 23.00. All uteservering
skal skjermes med gjerde eller lignende. Utfyllende bestemmelser for skjenketid beskrives i
forskriftens § 5.

Alle søkere har i siste bevillingsperiode vært underlagt kontroll etter alkoholloven. Dette
innebærer at det årlig utføres 3 ganger så mange kontroller som det er salgs- og
skjenkesteder i kommunen, i tillegg til kontroll av eventuelle ambulerende bevillinger eller
bevillinger som er innvilget for enkeltanledninger. Ingen kontrollrapporter har gitt grunnlag
for inndragning, men enkelte skjenkesteder har fått tildelt prikker for brudd på alkoholloven.
Kommunen har ikke mottatt rapporter fra politiet om ordensforstyrrelser som tilsier at
søknader bør avslås. Ved gjennomgangen av søknadene har ikke politiet kommet med
noen tilbakemelding om brudd på vandelkravet.

Vedtak/innstilling:
Følgende generelle vilkår (pkt. A-E) gjelder for alle innvilgede søknader:
A) Bevillingen gis med henvisning til Røros kommunes alkoholforskrift i
kommunestyrets vedtak av 24.09.2020 sak 73/20 etter lov om serveringsvirksomhet
og lov om omsetning av alkoholholdig drikk. Forskriften vedlegges dette vedtaket
ved utsending.

B) Alle styrere og stedfortredere skal ha bestått kunnskapsprøven om alkoholloven. Det
forutsettes at styrer eller styrets stedfortreder har daglig nærvær ved skjenkestedet.
Eier/daglig leder av virksomheten er ansvarlig for at bevillingen forvaltes av godkjent
styrer, og skal søke om godkjenning av ny styrer eller stedfortreder ved skifte i
bevillingsperioden.

C) Alle bevillingshavere forplikter seg til å gi kommunen årlig oppgave over mengde
omsatt alkoholvare på skjenkestedet innen den frist som kunngjøres. Brudd på
rapporteringsfrist eller manglende rapportering medfører tildeling av prikker i
henhold til sentral forskrift § 10- 3.

D) Samtlige bevillinger gis for perioden 31.10.2020 til 30.9.2024

E) Etter tiltak som beskrevet i vedtatt rusmiddelpolitisk handlingsplan skal det holdes et
årlig dialogmøte med skjenkenæringen og kommunen, samt eventuelle andre
deltagere. Bevillingshaver forplikter seg til å stille med deltagere på disse møtene,
og eventuelle forfall skal begrunnes.

Vi tar ikke med listen over alle de 28 serveringsstedene som har søkt og hvem styrer og stedfortreder er. Denne listen er for lang til å være med her.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt.