I kommunestyret i kveld vedtok man det nye økonomi- og finansreglementet for Røros kommune. Dette skjer i forbindelse med den nye kommuneloven.
– Dette er forsøkt og rette seg inn på det som er relevant for oss og den situasjonen vi er i. Vi har ikke mange penger som vi kan investere per dags dato, sa økonomisjef Roger Mikkelsen.
Kommunen er pålagt å ha et økonomi- og finansreglement, men har samtidig stor frihet for hvordan dette skal utformes. I forbindelse med ny innføringen av ny kommunelov, velger kommunedirektøren å erstatte eksisterende økonomi- og finansreglementer med et nytt, felles reglement for økonomistyring, budsjettering, finansiering og attestasjon/anvisning.
I utarbeidelsen av reglementet er det lagt vekt på de områdene som faktisk anses for å være relevante for kommunen i årene som kommer. Det er også tatt høyde for framtidige effektiviseringer ved bruk av ny teknologi. Det er på den annen side ikke lagt vekt på å bestemme regler for plassering av ledig kapital i forskjellige finansprodukter eller lånefinansiering i andre låneprodukter enn det som brukes i dag. Det er lagt vekt på at klima og miljøperspektivet er viktig og vil bli enda viktigere i budsjettering, rapportering og planlegging i fremtiden. Det er også tydeliggjort ansvar og forpliktelser i forhold til disponering av kommunens bankkonti, og attestasjon og anvisning av bilag.
Disse vurderingene har ført til at dokumentet er relativt kort og konkret. Kommunedirektøren anser dette som en fordel med tanke på oppfølging og internkontroll. I tillegg vil dette også gi kommunestyret en sterkere rolle når det gjelder vurderinger som skal eller kan gjøres om kommunens finansielle situasjon skulle endre seg betydelig i de nærmeste årene.
Vedtak/innstilling:
Vedlagte forslag til økonomi- og finansreglementet for Røros kommune vedtas med følgende endringer:
Endringer til punkt 3.4.1, kulepunkt 2 og 3:
2: siste setning endres til: prioritering av disse forslagene vedtas av formannskap og kommunestyre
3: Endres til: I tillegg møter kommunedirektør, kommunalsjefer, tillitsvalgte, virksomhetsledere og andre relevante personer ved behov.
Nytt punkt 11:
«Reglementet revideres innen ett år etter konstituering av nytt kommunestyre.»
Innstillingen ble enstemmig vedtatt.