Utfordringer i sommertrafikken

Widerøe fraktet få passasjerer og hadde åtte innstilte avganger på Rørosruta i juli.

– Kabinfaktoren har vært lav på Rørosruta i juli. Det skyldes nok at det tar tid å bygge opp markedet. Vi skulle gjerne sett at enda flere benyttet seg av rutetilbudet til og fra Røros, men vi var klar over at det vil ta tid å bygge opp markedet. I tillegg har sommeren vært preget av både streik og driftsforstyrrelser i Europa, noe som naturligvis kan ha hatt en innvirkning på folks reiseplaner. Det ble dessverre åtte innstilte avganger på Rørosruta som følge av dette, sier kommunikasjonsrådgiver i Widerøe Lina Lindegaard Carlsen.

Økning ellers i Norge
Widerøe fortsetter veksten i Norge og produksjonen er nå 31 prosent høyere enn i 2019.  

Årets sommerruter, både norsk innenriks og utenlandsruter, har prestert bra med en kabinfaktor på 87 prosent. Ferie- og fritidssegmentet er et satsningsområde for Widerøe og målet er å øke produksjonen på deler av året med flere feriereisende.

–­­ ­Juli leverer solid og vi er svært fornøyde med å kunne presentere gode tall for nok en måned i 2022. Dette til tross for streik og store driftsforstyrrelser i luftfarten i øvrige Europa, sier konsernsjef i Widerøe Stein Nilsen.

Intensjonsavtale med Norwegian
Norwegian og Widerøe inngikk i juli en intensjonsavtale som innebærer at de to norske flyselskapene vil samarbeide mye tettere på en rekke områder fremover. Det innebærer blant annet billettsamarbeid på hele rutenettet og at passasjerene kan få mulighet til å reise sømløst med begge selskapene gjennom såkalt «interlining».

– Vi er svært fornøyde med at våre sommerruter har truffet markedet. Det gir mersmak. Den beste nyheten for våre kunder er likevel intensjonsavtalen om billettsamarbeid med Norwegian, som vi signerte i juli. Avtalen skal sikre sømløs reise i kombinasjon med Norwegian og Widerøe, og er et tilbud vi vet våre kunder har etterspurt over lang tid, avslutter Nilsen.