UTE Depot AS, leverer et solid overskudd for regnskapsåret 2022. Resultatregnskapet viser en nedgang i salgsinntekter sammenlignet med året før, men selskapet oppnådde likevel et positivt driftsresultat og årsresultat.
UTE Depot AS er norsk importør av kvalitetsutstyr fra anerkjente leverandører. Med sterk personlig interesse for det gode friluftslivet leverer de ansatte i UTE Depot produkter med lang levetid, optimal funksjonalitet og innovativ design.
I følge regnskapstallene hadde UTE Depot AS salgsinntekter på 44 millioner kroner i 2022, sammenlignet med 70 millioner kroner i 2021. Dette representerer en nedgang på rundt 37,6% sammenlignet med året før.
På kostnadssiden rapporterer UTE Depot AS en nedgang i varekostnader fra 43 millioner kroner i 2021 til 30 millioner kroner i 2022.
Til tross for nedgangen i salgsinntekter, oppnådde UTE Depot AS et driftsresultat på 5,364 millioner kroner i 2022 sammenlignet med 20,402 millioner kroner i 2021. Årsresultatet for regnskapsåret 2022 viser også et positivt resultat på 5,996 millioner kroner etter skatt, sammenlignet med 16,049 millioner kroner i 2021.
Ute Depot AS utbetalte et ordinært utbytte på 588 000 kroner i 2022 sammenlignet med 8,5 millioner kroner i 2021.
Balanseregnskapet for 2022 viser at selskapets egenkapital er på 29,717 millioner kroner sammenlignet med 24,310 millioner kroner i 2021. Dette viser at selskapet har styrket sin økonomiske stilling.
Etterdønninger fra pandemien
Daglig leder for UTE Depot, Gabriele Telwest, forteller at selskapet har hatt jevn vekst siden det startet i 1997, helt fram til pandemien.
– Koronaårene kom med en rekke utfordringer som mange fortsatt sliter med. Plutselig skulle alle ut i naturen fordi det ikke var noe annet å gjøre, omsetningen vår gikk voldsomt opp, og etterspørselen hos leverandørene ble veldig stor. Det forplantet seg til Asia, det ble det problemer med å få varene produsert og transportert, containere ble mangelvare og frakta ble dyrt, forklarer Telwest.
Gabriele forteller at etter koronaen hopet det seg opp når forsinkede varer kom samtidig som varer som ble bestilt som normalt, og plutselig hadde man alt for mye varer og alt for lite lagerplass. Fraktprisene gikk ned, men så svekket kronen seg betraktelig og varekostnaden økte.
– Hvordan har det gått med selskapet så langt i år?
– Vi merker fortsatt etterdønningene etter pandemien. Vi har egentlig landet på en omsetning i fjor som var normalt før korona, og regner med at det fortsetter med det i år også.