Kommunedirektør Kjersti Jensås. Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Usunn kommuneøkonomi

I formannskapet i dag ble budsjett og økonomiplan for 2021 – 2024 vedtatt. Kommunedirektør Kjersti Jensås sa at kommunen er usunn i økonomien ved at man bruker millionbeløp fra disposisjonsfondet.

– Vi er usunn i økonomien vår at vi bruker fem millioner i 2020 og budsjettert 8,2 millioner i 2021 av disposisjonsfondet. Det er vanskelig å si at vi har et budsjett i balanse når vi bruker det beløpet på 8,2 millioner, sa Jensås.

Den demografiske utviklingen setter kommunens økonomi under stort press i planperioden. Det ligger et skille i driftsøkonomien på grunn av at det blir færre barn i skolealder i kommunen de neste fire årene og samtidig blir vi flere eldre.

Det ligger inne en økning på et tosifret millionbeløp som skal brukes på helse- og omsorg i perioden, og en reduksjon på cirka fem millioner for oppvekst.

Utfordringer i oppvekst

For Røros skole ser det greit ut i 2021 men utover i planperioden vil det bli store kutt der også understreket Jensås.

– For 2021 er det økt i budsjettet til Røros skole. Sammenhengen videre er at vi har ingen flere arenaer hos virksomhet oppvekst i planperioden som det kan kuttes i. Så derfor blir det store utfordringer for Røros skole de neste fire årene, sa Jensås videre.

Saksopplysninger:

Generelle bestemmelser for budsjettprosessen
Formannskapet er etter kommuneloven pålagt å fremme forslag om årsbudsjett for det kommende kalenderår. Det skal gjøres rede for de grunnleggende prinsippene kommunen har benyttet ved fremstillingen av årsbudsjettet. Organiseringen av arbeidet med budsjettet skal også beskrives. I tilknytning til bevilgningen skal det angis mål og premisser. Dette kan likevel utelates dersom bruken åpenbart følger av bevilgningens tekst.

I henhold til budsjettreglement vedtar kommunestyret nettorammer for virksomhetsområdene og det delegeres til kommunedirektøren å fordele midler innenfor rammene. I oppstillingen av budsjettet følger kommunene de anbefalinger som er gitt for god kommunal regnskapsskikk.

Frist for utlegging til alminnelig ettersyn er minst 14 dager før behandlingen i kommunestyret, jfr. kommuneloven § 14-3. Kommunen er pålagt å vurdere tilstrekkeligheten av dette, og kommunedirektøren anser denne fristen som tilstrekkelig.

I henhold til kommuneloven § 14-3 skal kommunestyret før årsskiftet vedta rullerende økonomiplan og neste års budsjett. Planen skal omfatte hele kommunens virksomhet og gi en realistisk oversikt over sannsynlig inntekter, forventede utgifter og prioriterte oppgaver i planperioden. Økonomiplanen skal for hvert år i planperioden være i balanse.
I henhold til plan- og bygningslovens § 11-1 skal kommuneplanen ha et handlingsprogram som angir hvordan planen skal følges opp de fire påfølgende år eller mer. Økonomiplanen etter kommunelovens § 44, kan inngå i handlingsdelen.

Saksvurdering:

I 2015 til 2018 leverte kommunen historisk gode resultat, 2019 ble avsluttet med et langt svakere resultat enn budsjettert, og for 2020 prognostiseres resultatet å bli ytterligere svekket, det vil høyst sannsynlig ikke bli mulig å foreta en netto avsetning til disposisjonsfond for 2020. Dette vil ikke bli endelig klart før vi får kjennskap til eventuelle ytterligere økonomiske tiltakspakker fra myndighetene. Prognosene viser spesielt avvik i de største sektorene, helse og omsorg, og oppvekstsektoren. For 2021, er det forsøkt å svare opp utfordringene vi ser i 2020 med konkrete innsparingstiltak over alle sektorer. Den planlagte endringen i skolestruktur blir ikke gjennomført. Dette medfører at både 2021 og de neste årene i økonomiplanperioden vil avsluttes med betydelig svakere resultater enn hva vi har sett i de senere årene.

En netto bruk av disposisjonsfond på 2,2 millioner kroner i 2021 viser med all tydelighet at kommunen ikke har en driftsøkonomi som er tilstrekkelig solid.

Innstilling:

1. Skattøre

Skattøre settes til den maksimale sats som Stortinget fastsetter.

2. Eiendomsskatt

a) Eiendomsskatten skrives ut med hjemmel i Eiendomsskatteloven §§2og3.

b) Med hjemmel i Eiendomsskatteloven §§ 3 og 4 utskrives det eiendomsskatt i hele kommunen.

c) Eiendomsskatt for bolig- og fritidseiendommer utskrives med en sats på 4,00 promille.

d) Eiendomsskatt for andre eiendommer og anlegg utskrives med en sats på 4,75 promille.

e) For verker, bruk og annen næring utskrives skatt på det særskilte skattegrunnlaget redusert med en syvendedel i 2021, jfr. overgangsregel til §§ 3 og 4 førsteledd, første punkt.

f) Eiendomsskatten skal betales i like terminer, samtidig med kommunale avgifter/eiendomsgebyrer.

g) Ved taksering og utskriving av eiendomsskatt benytter kommunen vedtatte eiendomsskattevedtekter. For boligeiendommer fastsettes eiendomsskatt jfr eiendomsskatteloven §8 C-1 på grunnlag av verdien satt i skattelovens § 4-10 andre ledd multiplisert med 0,7.

h) Boligeiendommer, fritidseiendommer, næringseiendommer og landbrukseiendommer tilordnes et bunnfradrag på kr.0,-.

h) Fredede bygg, kommunale bygg og andre vedtatte bygg fritas jfr eiendomsskatteloven §§ 5 og 7

3. Låneopptak

Kommunestyret godkjenner låneopptak inntil kroner 153 114 500,- for å dekke investeringer i 2021 beskrevet i punkt 4 i innstillingen. Låneopptak gjøres i henhold til kommunens finansreglement.

4. Disponering av driftsrammer

De totale driftsrammene som kommer frem av skjema 1A, 1B og B3 vedtas. Rammene disponeres av kommunedirektøren og forutsettes videredelegert gjennom egen disponerings-/anvisningsfullmakt.

5. Disponering av investeringsrammer

De totale investeringsrammene som kommer frem av skjema 2A og 2B vedtas. Rammene disponeres av kommunedirektøren og forutsettes videredelegert gjennom egen disponerings-/anvisningsfullmakt.

6. Budsjett for kontrollutvalget

Vedlagte budsjettforslag for kontrollutvalg med en total ramme på 1 099 000,- vedtas

7. Gebyrregulativ 2021

Vedlagte gebyrregulativ vedtas. Gebyrer som behandles av staten i forbindelse med årets behandling av statsbudsjett oppdateres i gebyrregulativet etter at vedtak er gjort i Stortinget.

8. Økonomiske handlingsregler

Finansielle måltall for å sikre fremtidig økonomisk handlingsrom videreføres:

Skjermbilde fra sakspapirene.

Innstillingen ble enstemmig vedtatt. Denne planen får endelig politisk behandling i kommunestyremøtet om to uker.