Lars Haltbrekken og Tor B Jørgensen på Trandum der de besøkte Nagga Hailemichael, før han ble forhørt av en delegasjon fra Etiopia. Foto: Selfie

Ulovlig praksis ved Trandum

Tilsynsrådet for utlendingsinternatet og tvangsreturer har påvist svært uheldig praksis ved Trandum interneringsleir, og skrevet flere brev til Politiet Utlendingsenhet om dette. Rådet er svært kritisk til at utenlandske delegasjoner får avhøre asylsøkere uten at de får ha norsk politi eller advokat til stedet. Rådet ber PU anskaffe kroppsskannere og avsluttepraksisen med nakgenvisitasjoner.

Nagga Hailemichael ble natt til torsdag i forrige uke pågrepet ved sitt hjem på Høsøien i Røros kommune. Etter det Rørosnytt kjenner til, er han avhørt av en delegasjon fra Etiopia, uten at han fikk ha norsk politi eller advokat til stede. Norske myndigheter har dermed ingen kontroll på hvilke metoder som ble brukt.

Rørosnytt har fått innsyn i det nyeste brevet fra Tilsynsrådet for utlendingsinternatet og tvangsreturer til PU, og gjengir her dette brevet i sin helhet under:

Diverse problemstillinger knyttet til utenlandske delegasjoner på Trandum – ulovlig praksis. Kroppsskanner.

Tilsynsrådet for utlendingsinternatet og tvangsreturer har i 2024 tatt opp diverse problemstillinger med Politiets utlendingsenhet (PU) knyttet til utenlandske delegasjoner på Trandum og deres avhør av de internerte. Deler av korrespondansen vedlegges, herunder vårt brev til PU av 23. august 2024 og PUs svar 1. oktober 2024.

Korrespondansen bekrefter at de internerte på utlendingsinternatet pålegges samtaler med utenlandske delegasjer for å gjennomføre ID-avklaring/verifisering, uten at norsk politi, tolk eller advokat er til stede. Tilsynsrådet anser praksisen som problematisk og ulovlig.

PU viser til at de utenlandske delegasjonene «er lovlig invitert av norske justismyndigheter, og delegasjonsbesøk kan være hjemlet i ulike tilbaketakelsesavtaler.» Tilsynsrådet finner likevel fortsatt grunn til å reise spørsmålstegn ved om myndighetsutøvelsen fra de fremmede makter på norsk territorium er i samsvar med suverenitetsprinsippet. Tilsynsrådet er ikke blitt gitt innsyn i de avtaler som norske myndigheter skal ha inngått med Irak og Etiopia. Det er uansett neppe grunn til å tro at norske myndigheter i slike avtaler har gitt utenlandske myndigheter vide fullmakter.

I PUs brev er det angitt at det fra deres side er ønskelig å være til stede under samtalene, men at det er en del land som ikke ønsker dette, noe «politiet må forholde seg til all den tid samtalen skjer som ledd i utenlandske myndigheters vurdering av utstedelse av reisedokument». Uttalelsen er oppsiktsvekkende ettersom den viser at norsk politi på norsk institusjon, som også inneholder frihetsberøvelse, anser seg overlatt til hva utenlandske myndigheter måtte «ønske». Det er lite sannsynlig at de skriftlige avtalene inneholder forutsetninger om at norsk politi ikke skal være til stede under avhørene.

Det er ikke grunnlag for PUs lovtolkning. Trandum er ingen «utenriksstasjon». Forarbeidene som PU viser til underbygger ikke at den aktuelle bestemmelsen kan benyttes analogisk. PU har heller ikke svart på om lovtolkningen som er påberopt har kommet tidligere til skriftlig uttrykk, før rådets henvendelser. Rådet legger til grunn at dette må besvares avkreftende.

De internertes rettsikkerhet er tilnærmet ikke-eksisterende under de aktuelle samtalene. Som nevnt er norsk politi fraværende etter ønske fra den fremmede makt, og det er heller ikke gitt rett til advokat eller tolk. Det foreligger heller ikke tilstrekkelig notoritet om hva som er blitt sagt under samtalene.

De manglende rammene er svært problematisk uavhengig av i hvilken utstrekning det er mulig å identifisere konkrete krenkelser som har funnet sted under samtalene. Tilsynsrådet peker imidlertid på at det, som også er erkjent i PUs svar, ikke skal gis opplysninger om den internerte har søkt asyl. Ut fra sammenhengen som avhørene finner sted i, er det vanskelig å se at de internerte er gitt et reelt vern mot at det forekommer. Det må her også legges vekt på de underliggende hensyn som ligger til grunn for at slike opplysninger ikke skal utleveres. Vi nevner også at vi er kjent med at NRK i radio nyhetsmorgen 11. oktober 2024 har trukket frem et konkret tilfelle.

Tilsynsrådet ber om at Politidirektoratet besørger at den aktuelle praksisen opphører. Rådet ber også at POD avklarer nærmere i hvor mange år praksisen har funnet sted.

Til tross for at utlendingsinternatet i juni meddelte at det ville bli etablert kroppsskannere er slike fortsatt ikke på plass. Rådet mottok nylig vedlagte brev fra PFT, hvoretter det kan synes som at det skal skje en ytterligere utredning av behovet. Dette er unødvendig slik rådet ser det. Det er nå påtrengende at nakenvisitasjonene ved internatet må avsluttes gjennom etablering av kroppsskannere. Vi ber om at POD bidrar til at prosessen påskyndes.