Sitemanager og Vice President Manufacturing Ottar Tollan Foto: Iver Waldahl Lillegjære

+ Tidlige prioriteringer berget produksjonen

Ottar Tollan og Flokk har klart seg etter forholdene relativt greit gjennom perioden som har vært. Tidlige prioriteringer gjorde at man slapp å permittere noen i produksjonen.

– 12. mars når denne situasjonen oppstod var vi veldig raskt ute med å sikre verdikjedene våre. For å være sikker på at vi holdt driften i gang. Det har vi lyktes veldig godt med. Vi har ikke sluppet helt unna permitteringer, vi har permittert ganske mye administrative ressurser, men så langt så har vi sluppet å permittere noen i produksjonen, sier Tollan.

Tollan sier at det grepet var med på å opprettholde inntjeningen samtidig som man har redusert utgiftene.

– Det viser prioriteringene våre, og det har også sørget for at vi har klart å ha en kontantstrøm gående. Denne inntjeningen har gjort at selskapet på tross av kraftig nedgang i topplinje, så har vi klart å kompensere kostnadsbildet relativt godt. Til tross for at det ikke er pene tall, så er det ikke krisestemning i FLOKK. Det har vært permitteringer i produksjonen alle andre steder enn Røros, og vi er glad for at vi har sluppet unna det her, sier han.

Når nedstengingen av samfunnet skjedde så forberedte Tollan seg på inntil 60 prosent nedgang i salget.

– Vi har opplevd nedgang inntil 60 prosent størrelsesorden på enkelte merkevarer, men ikke HÅG. HÅG-merkevaren har klart seg best av alle merkevarene våre. Så Røros hadde i mai en nedgang på type 20-25 prosent sammenlignet med budsjett, men juni blir vesentlig bedre. Juli blir nok litt svakere igjen, så håper vi da at vi skal gradvis nærme oss normale tilstander igjen utover høsten, sier han.

Tollan sammenligner dagens situasjon med finanskrisa i 2008 og er redd for at salget til FLOKK skal følge samme kurve som det gjorde da.

– Tidligere har vi opplevd at vi har kommet sent i syklusen når det har vært nedgangstider, det opplevde vi i 2008 også. Seks måneder etter fikk finanskrisa fikk vi vår verste salgsnedgang så vi er veldig urolig for at det kan bli tøft i høst, sier han.

Når det kommer til stykket så er Tollan relativt optimistisk fordi HÅG-produktene selges til bransjer som ikke er så hardt rammet økonomisk.

– Men jeg vil ikke si at det er krisestemning på Røros nei. Produktene våre egner seg ganske godt i type hjemmekontormiljø, i helsevesen og i offentlige virksomheter. Den delen av bransjen som ikke er så hardt rammet av denne situasjonen, sier han.

Så er jo HÅG-produktene et konsept som sjelden går av moten mener Tollan.

– Det er jo også sånn at en nedgang vil jo kunne være langvarig men ikke permanent. Du kan sitte et år til på stolen din, men på et eller annet tidspunkt vil du ha behov for en ny kontorstol, smiler han.