I vår tok Røros Food & Beverage Group en nødvendig omstrukturering av selskapsstrukturen for å kunne ha grunnlag for fortsatt eksistens.
Frank Norvik og de andre i selskapet måtte ta et dypdykk i hva kjernevirksomheten var og hva de skulle ha med videre. Noen produkter kunne de stå inne for mens andre forsvant fra sortimentet.
– Vi har på mange måter restartet firmaet, hvis du går tre år tilbake så var vi et konglomerat av fem forskjellige aksjeselskaper, Delikatesse, Smaken av Røros, Rørosvatn, Terroir Røros, og Røros bryggeriet. Totalt fem aksjeselskaper som lå under Røros Food & Beverage Group som en konsernmodell, sier Frank Norvik som er daglig leder i Røros Food & Beverage Group.
To Be or Not to Be
I fjor vinter måtte de bestemme seg om de skulle fortsette som før, legge ned driften eller omstrukturere.
– Det nye styret fant ut at det var mulig å drive videre, Dag Ådne Sandbakken gikk inn med ganske mye penger slik at firmaet per i dag er gjeldsfritt. Utfordringen er at når man jobber mot dagligvaren må man melde inn varer et halvt år i forveien, det tar ganske lang tid før man får volumsalg. I realiteten betydde det at vi ikke fikk relansert oss før i mai, når varene våre endelig nådde ut i butikkene, forteller Norvik.
Nå har Norvik og styret solgt unna og ryddet opp. Røros Food & Beverage Group tapte penger i alle ledd i den gamle modellen. De hadde verken økonomiske, eller menneskelige ressurser til å få driften av selskapene til å bli forsvarlig, selv om hvert enkelt selskap var en god ide, og hadde gode produkter.
Fokus på kvalitet
I det første fellesmøtet Norvik og de ansatte hadde etter omstruktureringen sa en av karene på bryggeriet at han hadde lyst til at de skulle bli kjent for kvalitet. Så den første setningen som kom ned på papiret når Røros Food & Beverage Group skulle finne kjerneverdiene sine spikret fast mantraet om at kvalitet i all aktivitet, skulle være ledetråden fremover.
– Det siste året har vi kastet mer øl enn vi har produsert. Det var ikke godt nok, lista vår lå høyere enn før. I tillegg gikk vi gjennom produktene våre, vi ble enige om hvilke produkter vi er virkelig stolt over, hvilke vi var medium stolt over, og hvilke vi ikke ville ha med oss videre. Lista over produktene vi var veldig stolt over ble ikke veldig lang, og med det innså vi at nå hadde vi muligheten til å restarte og tenke i nye baner, forteller Norvik.
Noe som gav dem friskt pust og ny entusiasme var kontakten med de tsjekkiske bryggerne. De kjøpte filtreringsutstyr av dem og da de kom til Røros viste det seg at hadde en mastergrad i ølbrygging og drev eget stort bryggeri i Tsjekkia.
– Vi har lært veldig mye av dem og de har vært en inspirasjonskilde til fokuset på kvalitet og fagkunnskap for oss. De har blitt våre mentorer, vi har blant annet vært nede og besøkt bryggeriet, og har fortsatt en veldig god dialog gående, understreker Norvik.
Etter den tsjekkiske inspirasjonen med den nye pilstypen har det tatt av helt for Norvik og kompani. Allerede etter tre uker var de fysisk utsolgt av den første bryggerunden. De tappet masse en gang til i runde to, men etter cirka en måned var alt utsolgt på nytt.
– I dagligvarehandelen kan man bli kastet ut hvis man ikke klarer å opprettholde leveransen, men vi holdt av en del til de største kundene våre og de har vært utsolgt en uke slik at det gikk bra. Vi mistet ikke noen posisjon i markedet og har nå gått til innleie av tappeanlegg slik at vi kan tappe oftere, slik at nå er vi mer leveringsdyktige, sier Norvik.
Så lanserte Røros Bryggeri Perlende Rabarbra i midten av juni og det tok 14 salgsdager, under tre uker, før 8500 flasker var fullstendig utsolgt.
– Det er morsomt fordi det er et produkt som ikke er markedsført eller som ligger i noen kjeder, kun ryktet som har spredt seg fra folk som har smakt den og forteller venner og kjente. Asko har kontaktet oss i forhold til Perlende drikkene våre og ønsker å ha oss inn fast i Norgesgruppen slik at alle butikkene i hele Norge har mulighet til å bestille, sier en entusiastisk Norvik.
Norvik og kompani er enda ikke i mål med snuoperasjonen, men de har snudd omsetningen, volumet og inntrykket av kvaliteten på produktene sine.
– Sommeren har vært bra, vi har en økning på 35% i omsetning i snitt i de tre siste månedene sammenlignet med i fjor som var en veldig varm sommer. I forhold til volum har vi en enda større økning, sier han.
Adresseavisen har hatt to dobbeltsideoppslag om Røros Bryggeriet i løpet av to måneder, Norvik har vært to ganger på NRK radio, og flere andre nyhetsmedia har vist sin interesse den siste tiden.
– Vi er virkelig i skuddet om dagen. Hittil har responsen etter vi relanserte i vår vært eventyrlig, avslutter en glad Norvik.