Ordfører Isak V. Busch og kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås med ryggen til under det digitale formannskapsmøtet med Os og Holtålen. Foto: Iver Waldahl Lilllegjære

Startskudd for tettere kommunesamarbeid (+)

RS Servicenter
Domus teaser

På mandag denne uken hadde Revisjon Midt-Norge en presentasjon av revisjonsrapporten om det interkommunale samarbeidet mellom Holtålen, Os og Røros. Resultatet kan ble et tettere kommunesamarbeid.

Tilstede i elektronisk form var formannskapet i Holtålen og Os mens de fleste i formannskapet på Røros var samlet i Storstuggu.

– Utgangspunktet for denne rapporten er at det er noe mer å hente i samarbeidet mellom kommunene. Rapporten gir oss samme virkelighetsoppfatning og samme beskrivelse av situasjonen. Det blir dermed et startskudd for å gjøre ting annerledes. Det interkommunale samarbeidet er mer enn moden for regulering, sa ordfører for Røros Isak Veierud Busch under oppsummeringen av presentasjonen til delegasjonene fra de andre kommunene.

Merete M. Montero prosjektleder og forvaltningsrevisor i Revisjon Midt-Norge og Merete Lykken fortalte i rapporten om evalueringen av det interkommunale samarbeidet som de har gjort. Oppdraget var bestilt av de tre samarbeidskommunene.

Vertskommunesamarbeid blir sett som et alternativ til kommunesammenslåing og motivasjonen for samarbeidet var å få bedre kvalitet på tjenestene, sikre fagmiljøet, gjøre kommunen mindre sårbar og gi økonomisk vinning.

Funn i rapporten

Samarbeidet er iverksatt med felles landbrukskontor og et felles regnskapskontor, i tillegg er det samarbeid om lønn, barnevern, NAV, legevakt, og intermediær avdeling ved St. Olavs Hospital på Røros. I utgangspunktet var det 13 andre områder man skulle samarbeide der det ikke har skjedd. 

– Kommunene har ulike behov, ulik politikk og ulik praksis, sa Montero som en mulig forklaring på at det ikke hadde blitt samarbeid på flere områder. 

Økonomien i samarbeidet er ikke det som isolert sett gir den største potensielle gevinsten. Ofte er tjenestene for små til å oppnå stordriftsfordeler. Hvis vi ser på 2019 tall ser man at de prosentvise beløpene som er satt av hos kommunene av sine frie midler til samarbeid er relativt like. 

De prosentvise beløpene som kommunene har satt av til samarbeid er relativt like. Illustrasjon: Skjermbilde fra presentasjonen.

– I evalueringen av styringsdialogen går det frem at man savner styringsinformasjon, savner felles samarbeidsorgan og savner påvirkningsmuligheter. Man har ulike måter å organisere samarbeidet på som gir ulik grad av styring, sa Merete M. Montero i presentasjonen om det som må sies å være det største funnet i rapporten.

Kommunedirektør Kjersti Jensås understreket mangelen på struktur i samarbeidet på denne måten i sin kommentar under oppsummeringen av rapporten.

– Vi må endre litt på en del ting og bli mer strukturert og bedre organisert slik at vi får bedre styring. Hittil har samarbeidet vært for tilfeldig. Rapporten inneholder veldig mange viktige poeng og viser at vi har et stort forbedringspotensiale for å komme videre, sa hun. 

Oppretter et nytt styringsorgan

Funnene i rapporten fører til at kommunene ønsker å opprette et felles styringsorgan med ni medlemmer. De ni medlemmene er ordførerne, kommunedirektørene og den ledende opposisjonspolitikeren fra hver kommune. De tillitsvalgte skal også involveres i rådet, men i hvilken form var enda ikke klart under møtet. 

Opprettelsen av et slikt styringsorgan vil komme som egen sak til formannskapet og kommunestyrene i de tre kommunene sannsynligvis i løpet av august.