Karoline Fæmundshytten Langeng. Foto: Svend Agne Strømmevold

Slik bruker lokale bedrifter TikTok

Mange bruker sosiale medier til å profilere bedriften sin eller seg selv. Facebook og instagram har blitt brukt aktivt av mange lokale bedrifter, men TikTok er det ikke så mange som har begynt å bruke enda.

TikTok er et sosialt nettverk hvor brukerne deler korte videoer av miming, dansing og humoristiske innslag. Bare noen få bedrifter på Røros har begynt å bruke TikTok i markedsføringen. Vi har snakket med noen av dem som er aktive der om hvordan de bruker det og hva de bruker det til.

Edel Design

Lisbeth Bækken Østgårdsgjelten begynte å jobbe på Edel Design i februar og er selv mest aktiv på Instagram. Butikken har brukt sosiale medier lenge, og bruker TikTok som en del av markedsføringen.

– Vi legger jo ut litt hele tida. Edel legger ut mange ganger i uka, noen ganger flere ganger om dagen. Hun legger ut både stories og innlegg på hva som er ukas åpningstider og for å vise fram nye varer, og vi ser jo viktigheten av det, sier Lisbeth.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Lisbeth Bækken Østgårdsgjelten fra Edel Design. Foto: Svend Agne Strømmevold.

– Hva lager dere innlegg om?

– Vi lager innlegg i forbindelse med nye antrekk, også er det alltid morsomt å lage noe når det kommer store damegjenger innom og prøver litt forskjellig klær og sånn, for de er gjerne med på å bli tatt bilde av, – og så legger vi ut det. Da ser andre folk og eventuelle kunder at her er det masse liv, forteller Lisbeth og fortsetter.

– Vi vil signalisere at det går an å bare komme innom og prøve. At det er helt uforpliktende. Man skal føle seg vel her, og føle seg velkommen til å prøve det man har lyst til. Det er for å vise at vi er her og at det er liv her. 

Lisbeth sier at flere bedrifter på Røros kunne ha vært tjent med å ha en mer aktiv tilstedeværelse på sosiale medier.

– Vi sitter med telefonen i handa store deler av døgnet ganske mange av oss. Jeg tror ikke man bare kan basere seg på en annonse i en papiravis lenger. Man må være på nett hvis man skal henge med. Det er en ganske viktig plattform å vise seg fram på. Det er så viktig at man får det levende ut til folk, avslutter Lisbeth.

Rørosbarn

Torbjørn Maaø fra Rørosbarn sier at Rørosbarn har hatt en bevissthet rundt sosiale medier siden starten, men innrømmer at de ikke hadde åpnet øynene for TikTok før noen unge medarbeidere tipset dem om det for bare noen få uker siden.

– Vi har jo en sosiale medier-strategi her. Vi bruker Instagram veldig mye, Facebook nokså mye. Vi har også en influenser med på laget, Nina Maaø-Ruden, som er aktiv på Snapchat – så vi er mye framme i sosiale medier. Vi har vært bevisst på det helt fra dag én, og vi er nesten som en nettbutikk med butikk og ikke omvendt, forteller Torbjørn.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Torbjørn Maaø fra Rørosbarn. Foto: Svend Agne Strømmevold.

– Hvordan startet dere med TikTok?

– Vi har mange ungdommer som jobber her etter skoletid, som hjelper oss med å pakke og litt av hvert. De følger jo med på hva vi gjør på sosiale medier, men lurte på hvorfor vi ikke brukte TikTok. Det skyldes jo at vi som jobber her ikke bruker TikTok selv, så de lurte på om de fikk lage en konto for Rørosbarn, og det fikk de selvsagt lov til, sier Torbjørn og fortsetter.

– De har jobba ganske bra, og vi har fått mange positive tilbakemeldinger på det. Aurora Reppe og Ayla Borgos er de to mest ivrige av dem, og har liksom tatt litt hånd om det her for oss da, og vi har gitt dem helt fritt spillerom til å lage mer.

Torbjørn sier at han selv ikke har TikTok-konto, og at det kanskje er greit at de voksne holder seg unna TikTok så de unge får ha det i fred.

Sport 1

Karoline Fæmundshytten Langeng på Sport 1 forteller at hun synes det er viktig å ha en bevisst strategi på sosiale medier. Mange bedrifter bruker Facebook og Instagram, men på Sport 1 har de benyttet seg av TikTok for å vise fram nye klær og utstyr i to år.

– Vi bruker mest Facebook for å nå den litt eldre generasjonen, og Instagram som omfavner ganske mange aldersgrupper. TikTok er mer for de yngre, men det har jo også tydeligvis slått an for de som er eldre, forteller Karoline og utdyper.

– Vi har rett og slett prøvd og feilet, og prøvd og feilet for å finne ut hva folk liker. På TikTok får en jo laget litt kortere videoer, og vi merker jo ofte at folk ofte ser litt lengre på noe som er i bevegelse enn kun et bilde. De fleste bruker Facebook og Instagram, men da er det kanskje greit å prøve noe nytt og, og være litt frampå. På TikTok får du vist veldig mye på veldig kort tid.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Karoline Fæmundshytten Langeng. Foto: Svend Agne Strømmevold.

– Bruker dere mye tid på å lage innlegg på TikTok?

– Noe av det må planlegges en del, for det tar litt tid hvis du skal ha en del klesskift og sånn, men noen av videoene er mer spontane.

– Har dere fått mye respons på det?

– Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger på det ja. Vi kan ofte høre foreldre som kommer inn og sier at dattera så det og det på TikTok, så det skal jeg ha. Sånn sett fungerer TikTok ganske bra. Man må jo bruke sosiale medier for det det er verdt. Det er en gratis kanal, så det skader ikke å kaste ut et ekstra bilde eller en film, konkluderer Karoline Fæmundshytten Langeng.