Meieribestyrer Trond V. Lund (Foto: Marius Rua)

Rørosmeieriet finalist til prisen «Årets markedsfører 2022»

Rørosmeieriet er finalist til den prestisjefylte fagprisen «Årets Markedsfører 2022».

Prestisjefylt fagpris

– Vi er utrolig stolte over å være finalist til Årets Markedsfører 2022. Finaleplassen er i seg selv en seier for en liten aktør med knappe medieressurser i et særs krevende marked, sier en smørblid meieribestyrer Trond V. Lund i en pressemelding.

Årets Markedsfører fremmer markedsføringsfaget og kåringen vurderer både markedsavdelingen og byråarbeidet. Prisen deles ut av Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) i samarbeid med Markedsforbundet.

– Årets markedsfører er en prestisjefylt og anerkjent pris som de siste 23 årene har fremmet helheten av arbeidet til markedsavdelingen, sier daglig leder i MFO, Ida Cecilie Wille.

Verdistyrt merkevareledelse

Rørosmeieriet er finalist først og fremst som følge av sitt langsiktige og helhetlige arbeid med å bygge en sterk merkevare og posisjon med både kundeorientert og strategisk forankring.

– Vi ser på markedsarbeidet som en del av alt vi gjør på Rørosmeieriet. Vi skal henge sammen fra innsida og ut og merkevarebygging handler like mye om kvalitetsrutiner i produksjonen som det handler om pakningsdesign. Vi kaller det verdistyrt merkevareledelse. I 2022 gjorde vi også noen tydelige og innovative markedstiltak som har blitt lagt merke til, bla. åpnet vi dørene og vi tilbyr omvisning, opplevelser og meieriutsalg for gjester og bedriftskunder, forteller Lund.

Finale 23. mars

23. mars skal finalistene Rørosmeieriet, Amnesty, Obos og Vipps presentere hvert sitt bidrag på en fagkonferanse før Årets Markedsfører 2022 kåres. Fjorårets vinner var Bufdir og Atyp.

– Juryen har hatt en krevende jobb med å finne frem til årets nominasjoner, og kampen om de fire øverste plassene har vært tøff. Vi er likevel sikre på at de fire nominerte representerer det beste av norsk markedsføringsarbeid siste år og at casene vil være til stor inspirasjon og læring for andre markedsførere, sier Jan Erling Olsen, leder av juryen. Til daglig er han professor i markedsføring ved BI. 

Premie verdt 1 million

Vinneren av Årets Markedsfører 2022 får synlighet til en verdi av én million kroner gjennom Schibsted.

– Finaleplassen er i seg selv en enorm anerkjennelse til Rørosmeieriet, men om vi vinner så vil premien selvfølgelig ha stor betydning for vårt relativt lille mediebudsjett. Det vil gi oss en skikkelig skuv for videre vekst, sier meieribestyreren.

Om Rørosmeieriet

Rørosmeieriet as ble stiftet 5. januar 2001. Bedriften lager produkter av høy kvalitet, med utspring i rike mattradisjoner fra Røros-traktene og med godt meierifaglig håndverk. Rørosmeieriet er Norges fremste økologiske meieri og produserer etter visjonen I takt med naturen. Vareutvalget spenner fra vanlig konsum mjølk, fersk laktosefri melk med og uten smak, fersk ost, syrna mjølk, rømme, smør og yoghurt. Rørosmeieriet har tidoblet omsetning og vokst fra 13 til 43 ansatte i løpet av de siste 10 årene, samt har nasjonal distribusjon av sine produkter til både dagligvare og storhusholdningskunder. Flere produkter har vunnet priser som Det Norske Måltid, og senest i januar 2023 vant Rørosmeieriet; Arets leverandør ASKO Servering.