Air Leap har trafikket Rørosruta fra 1. april 2020.

+ Revidert nasjonalbudsjett trygger flyruta

Røros Lufthavn og Air Leap ser ut til å komme trygt igjennom krisen. I revidert nasjonalbudsjett er det lagt inn overføringer både til Avinor og flyselskapene. Air Leap har også fått lov til å slå sammen rutene mellom Røros og Oslo, og Ørlandet og Oslo. Det har gitt Røros et nytt flytilbud i ruta mellom Røros og Ørlandet.

Det er gitt midlertidige avgiftslettelser for flyselskapene og opprettet en garantifasilitet på 6 mrd. kroner for å legge til rette for likviditet til flyselskap. I tillegg har Stortinget vedtatt kjøp av innenlandske flyruter for å opprettholde et grunnleggende tilbud. I revidert budsjett foreslår regjeringen en tilskuddsramme på 4,3 mrd. kroner for å avhjelpe den økonomiske situasjonen i Avinor, og legge til rette for omstilling og langsiktig lønnsomhet i selskapet. Samlet er tiltakene rettet mot luftfart på 13 mrd. kroner.

Om alle disse tiltakene gjennomføres avhenger av behandlingen i Stortinget. Etter det Rørosnytt erfarer er det liten risiko for at tiltakene til luftfarten blir svekket av stortingsflertallet.