Rørosbanken økte sitt årsresultat fra 59 millioner kroner i 2021 til rekordhøye 84 millioner kroner i 2022. Veksten i utlån for markedsområde Viken 2022 ligger over snittet for banknæringen.
Banken har hatt en meget positiv utvikling i andel breddekunder over tid, altså kunder som har de fleste bank- og forsikringsbehov dekket hos Rørosbanken. Veksten i kreditt på personmarked er i 2022 langt høyere enn veksten i markedet.
– Vi lykkes med å være tett på kundene i viktige faser i livet gjennom å se hele kundens behov, påpeker banken i en pressemelding.
Kundeinnskuddene økte med 345 millioner kroner til 5 659 millioner kroner, en vekst på 6,5 prosent, i 2021 var veksten på 19,2 prosent. Innskuddsveksten i 2022 kommer fra bedriftskundesegmentet med hele 23,8 prosent, personmarkedet har en nedgang i kundeinnskudd med 1 prosent. Innskuddsdekningen er på 83,7 prosent, en nedgang fra 2021 hvor den var på 86,3 prosent. Bankens minstemål er på 75 prosent.
Driftskostnadene i 2022 var på i alt 96,2 mill. kroner, en økning med 13,9 millioner kroner fra året før, herav økte personalkostnader med 4 millioner kroner.
Rørosbanken setter av om lag 8 millioner kroner til utbytte til eierne og 2,3 millioner kroner til gaver. 1,5 millioner kroner av sistnevnte går til Rørosbankens næringsfond. 74,4 millioner kroner overføres til Rørosbanken fond.
RørosBankens styre mener banken er godt posisjonert for å få et godt resultat i 2023. Banken har en solid posisjon i våre nærmarkeder og et godt innarbeidet kundegrunnlag i andre deler av landet. Dette er med på å sikre god vekst og herunder god risikospredning, heter det videre i pressemeldinga.